museo12
21-10-2008, 13:47
Satte häck i helgen som gick. Det blev ”vanlig” Aronia. Fina plantor på ca.40 cm, som vi satte i barkmull och kogödsel (50/50). Vädret var lagom höstlikt för att vara Skåne. Det regnade mycket natten efter och där de står är väldigt fuktigt nu.
Dessvärre tycker jag nog att många plantor börjar se vissna ut. De gröna bladen hänger och har på vissa plantor börjat ”rulla sig”. Och det innan de fått höstfärg
Är det något man behöver oroa sig för eller är det naturligt? Ska man avvakta till våren för att se hur det går?
Satte du dem i vatten före plantering?
Jag satte vintergrön liguster i fjol och en del av de plantorna började hänga med topparna, men alla klarade sig utom en.
museo12
21-10-2008, 14:47
CITAT (Thé @ 21-10-2008, 14:38)

Satte du dem i vatten före plantering?
Jag satte vintergrön liguster i fjol och en del av de plantorna började hänga med topparna, men alla klarade sig utom en.
Nej, jag satte de inte i vatten innan. Hade kvar de i säcken de levererades i och sen ner i jorden. Satte annan häck på samma sätt (Häggmispel) och den ser pigg ut.....
Jag kan i och för sig tänka mig att det är tufft att hålla liv i gröna blad om man nyss fått sina rötter misshandlade (det är ju ändå misshandel att grävas upp och skickas iväg till något annat ställe, det måste ta sin lilla tid), särskilt om det är i slutet på säsongen och dags att gå och lägga sig i alla fall.
Det finns väl inte så mycket annat man kan göra än att se till att de har tillgång till vatten (vilket det är gott om nu) och sedan invänta våren? Med en mild vinter tror jag att rötterna fortsätter att utvecklas i jorden. Är det någon som har dött till våren kan du säkert åberopa växtgaranti och plantera nytt.
den här blandning barkmull och kogödsel (50/50). det är fel för att de behålla mycket vatten och ska rötter rutna, det är bättre om du omplantera dem med blandning ( 30 barkmull +30 kogödsel +30 sand eller grus).
H:BASSAM
Madeleine1
22-10-2008, 07:50
Om det finns risk att det blivit för varmt i säcken pga hög lufttemp eller sol skulle det kunna vara orsaken.
Eller om de fått det för kompakt runt rötterna eller att det blivit vatten stående pga att växtbädden dränerar dåligt? Eller som Bassam skriver att jordblandningen blir tung och väldigt fuktighetshållande?
Då kan de må väldigt dåligt pga syrebrist, vilket i sin tur ger samma symptom som "vanlig" torka.
Hur ser jorden ut på sidorna om växtbädden och hur brett respektive djupt grävde du för häcken?
Denna tiden på året, är det naturligt för aronian att avmogna. Proceduren har påskyndats ngt, eftersom rötterna torkat till lite i säcken (en säck håller inte vatten som jord). Sen har du nog planterat i lite för starkt substrat. Aronia vill ha en mer sandblandad jord, som inte innehåller för mycke gödning. Aronian mår bättre om den får en ordentlig gödselgiva på våren och sen står kvar i den magrare sandjorden.
Jag vet att det låter som ett hästjobb, men har du möjlighet att byta ut jorden där du planterat, mot vanlig planteringsjord, så får de en bättre start.
Spara blandningen som du har nu i säckar, som du ställer torrt och skyddat. Denna blandningen kan du istället "toppa" med till våren, både på aronian och häggmispeln.
Överdriven användning av gödsel tycker jag , personligen , är något som man nästan alltid klarar sig utan , en del växter trivs inte i alltför mycket gödsel.
Jag gödslar aldrig i vår trädgård annat än på naturlig väg med grässklipp och löv m.m.
Framför allt ska man akta sig för att gödsla på hösten, när växterna ju ska avmogna för att gå in i vintervila.
Åsa, mälardalen zon 2
22-10-2008, 19:52
Skåne, det är inte så att du har tung lerjord?? Isåfall brukar det inte vara lyckat att gräva bort leran och ersätta dem med torvbaserade produkter. Ofta täpper man till de dränerande porerna i leran när man gräver bort allt, det blir då typ lerkruka utan hål i botten och torvprodukterna hjälper till att hålla kvar blötan + torvprodukterna förmultnar så häcken sjunker ner som i ett dike inom bara något/några år. +Man bör inte ge gödsel med kväve i till vedartade växter efter midsommar.
museo12
23-10-2008, 08:10
Hej Alla och tack för era svar!
Har nu gått igenom häcken igen och kan se att många av plantorna repat sig bra. 5-6 av ca. 60 ser däremot vissna ut och de kommer nog gå bort. Lyckligtvis har jag plantor över.
Det var ett stort misstag av mig att inte sätta plantorna i vatten innan…. Det borde jag tänkt på. Får skylla på vädret….
Angående jordens blandning och sammansättning, hade jag tänkt mig vanlig planteringsjord, men jag lät Plantskolans ”föreståndare” (urgammalt ord) välja och han sade utan tvekan att blandningen barkmull/kogödsel var det bästa. Med facit i hand och med era åsikter var det kanske inte så lyckat. Runt om plantorna är det ”matjord”.
Runt häggmispeln är det mer inblandat matjord/sandaktig jord.
Jag kommer låta det hela vila tills våren och se hur det har gått då.
Återigen tack för alla svar!
/ Från mig som planterat min första häck
CITAT (museo12 @ 23-10-2008, 09:10)

Angående jordens blandning och sammansättning, hade jag tänkt mig vanlig planteringsjord, men jag lät Plantskolans ”föreståndare” (urgammalt ord) välja och han sade utan tvekan att blandningen barkmull/kogödsel var det bästa. Med facit i hand och med era åsikter var det kanske inte så lyckat. Runt om plantorna är det ”matjord”.
/ Från mig som planterat min första häck
Den planskolan skulle jag inte gå till mer, om detta är deras råd! Det är ett vedertaget faktum att man inte gödslar ved efter midsommar!!!!!
Hur kan en så kallad föreståndare komma med ett så dumt tips, om han inte vill sälja mer svartaronia förstås... Det är såna här "föreståndare" som får trädgårdsfolket att ge upp.
Jag är ledsen för din skull.
museo12
23-10-2008, 12:20
CITAT (MariaS @ 23-10-2008, 10:56)

Den planskolan skulle jag inte gå till mer, om detta är deras råd! Det är ett vedertaget faktum att man inte gödslar ved efter midsommar!!!!!
Hur kan en så kallad föreståndare komma med ett så dumt tips, om han inte vill sälja mer svartaronia förstås... Det är såna här "föreståndare" som får trädgårdsfolket att ge upp.
Jag är ledsen för din skull.
Jo, det hela är nog allt lite lustigt...
Kollade i veckan om växtgarantin gällde och det sa han att den gjorde (står på kvittot också),
så mer Aronia kommer jag inte att köpa...
Vill inte namnge Plantskolan, men det är en av de något större i Skåne....
Det finns inte större krav på jorden för Aronia, men behöver halvskugga till solen lägget.
Man ska plantera dem försiktig för att ska flora fina rötter som de behöver speciellt från början.
H: Bassam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.