Tjafsan
Hjälp jag ska anlägga en rosenrabatt. när låter det sig bäst göras, ska jag göra klart med grävning nu på hösten och plantera på våren eller vänta med grävandet till våren. och har ni några tips på starkt doftande rabattrosor, färg spelar inte så stor roll.
Tjafsan
Thé
Om du bor i en kallare zon är det nog lite sent att plantera rosor nu. Vänta till våren. Jag hade nog tagit hela projektet till våren (inklusive grävning), så hinner dina tankar mogna kring det hela innan du börjar.

Vad menar du med rabattrosor? Menar du rabattrosor eller menar du lite mindre rosor som får plats i en rabatt? Små buskrosor är generellt sett vackrare i växtsättet än rabattrosor (enligt min mening).
Alexander-VG-zon3
jag hade nog hellre grävt nu och jordförbättrat ev gödsla . och så är den lucker under vintern och livet i jorden fortsätter ju långt ut på hösten så maskar och annat arbetar .

till våren är det ju bara att planterar i en väldigt bra förbrett jord .
Kajsa
Tror vi bor i samma zon 3 - 4 ev bor du varmare ? Plantera rabatt/Austinrosor i vår det är säkrare men gräv och förbered som flaxss skriver nu.

Kronprinsesse Mary en ny Poulsenros doftar starkt och himmelskt gott och liknar med sina fyllda blommor en Austinros, blir ca 80 - 1 m

Friesia, en ros jag har ganska många av, doftar mycket gott, fin med många ihop, ca 80 cm, frisk.
Dom här två sorterna köper du billigt i 5/pack hos www.hortogreen.com

Annars tycker jag du kan välja en Austinros, dom är kända för sin starka doft
Austinrosor/Rosenposten
Jag har också många i mitt album/Austinrosor, dessa rosor bör man plantera i varma lägen, mycket sol, kräsna med fin jord, gödsel för att bli riktigt bra. Finns mängder av färger och höjder att välja mellan, det kommer till nya hela tiden men är dyra om man ska ha många.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon