Full version: Novemberkaktus
bahia1
Har fått skott på Novemberkaktus skall jag sätta dom direkt i jord eller i vatten tills dom rotat sig?
Red Top
Skotten ska torka några dagar. Sedan sätter du dem i fuktad mager jord och håller jorden lätt fuktad, så rotar de sig snart.=)
tepa
Hej

Jasså, ska dom torka först. Dom ska i sandblandad jord, men det är väl samma som mager. Har provat en gång utan att torka dom, bidde inget. Men ska nog försöka igen. Attans också, nu glömde jag igår att kolla om blommorna slagit ut. Den är nämligen full av stora knoppar. Och så står den i matsalen, där man kanske inte är alltför ofta. Tänkte att det kanske blir för varmt i vardagsrummet, när vi eldar i täljstensspis där.

Hälsn Tepa
KarinSKARA
Rekomenderar dig att bryta av knopparna om de sitter på det "skottet" som skall rotas.
Sandblandad jord är perfekt.
Lycka till
Red Top
Novemberkaktus är liksom orkidé och lianer en epifyt. Dvs lever uppe i regnskogarnas trädkronor utan att parasitera på trädet de växer på. De kallas också för regnskogskaktusar.
De behöver inte ha sandblandad jord utan lever utmärkt i mager kompost.
För att efterlikna den ursprungliga miljön vill de gärna ha en dusch då och då.

Den här novemberkaktusen har jag haft i 23 år. i våras planterade jag om den för andra gången.
Jag tillför näring under sommarhalvåret, då den står i skuggan på min balkong. Tar in den i början av oktober.
För luftfuktighetens skull står den i en ytterkruka där det alltid är vatten i botten utan att den kommer i direkt kontakt med det.
[attachment=26421:b_004.JPG][attachment=26422:b_010.JPG]
Genom åren har det blivit många nya kaktusar oxå, som jag delat med mig av till släkt och vänner.
blomkronan
Var får jag tag på sand???
Kan man nalla lite ur ungarnas sandlåda? den är ju inte ren, kan man sterilisera den i micron? eller köperman sand på zooaffären?
Red Top
CITAT (blomkronan @ 26-10-2008, 10:16) *
Var får jag tag på sand???
Kan man nalla lite ur ungarnas sandlåda? den är ju inte ren, kan man sterilisera den i micron? eller köperman sand på zooaffären?

Det behövs ingen sand!!
Vanlig ogödslad blomjord går alldeles utmärkt.
Du kanske inte läste det jag skrev förut, men regnskogskaktusar lever uppe i träden. Där finns ingen sand, bara förmultnade växtdelar smile.gif
blomkronan
CITAT (Red Top @ 26-10-2008, 10:47) *
Det behövs ingen sand!!
Vanlig ogödslad blomjord går alldeles utmärkt.
Du kanske inte läste det jag skrev förut, men regnskogskaktusar lever uppe i träden. Där finns ingen sand, bara förmultnade växtdelar smile.gif

Tack för ditt svar jag sätter mina skott i jord... men jag undrar fortfarande hur får man tag på sand att blanda jorden med??? jag vill veta för andra växter vill ha sand!!! blush.gif
Red Top
Zoo-affärer brukar ha fågelsand. Annars finns det säkert i handelsträdgårdar/blomsterhandlare och även byggvaruhus har, men den från byggvaruhus måste du nog skölja ordentligt. Den kan innehålla salt. yes.gif
evaskp
CITAT (Red Top @ 26-10-2008, 14:28) *
Zoo-affärer brukar ha fågelsand. Annars finns det säkert i handelsträdgårdar/blomsterhandlare och även byggvaruhus har, men den från byggvaruhus måste du nog skölja ordentligt. Den kan innehålla salt. yes.gif

Fågelsand är inte bra, använd vanlig såjord. Låt dem torka en vecka sen sätter du dem på jorden lutade mot krukkanten. Större kaktus sticklingar behöver torka och bilda sårskorpa i flera veckor. Det är rötterna som ska vara i jorden, och sticklingen har inga rötter därför sätter man den ovanpå jorden. Större kaktus stickklingar, lite jord på botten, ung 3 - 4 cm sen fyll på med singel runt om så håller den sig upprätt. Man kan också använda blomsterpinnar som stöd, men jag tycker de står lite stadigare som jag beskrev först. Så fort den utvecklat rötter, du ser när de kommer ut genom botten på krukan, då ska den ha kaktusjord. Blanda såjord och småsingel, inget grus ssånt från sandlådan t.ex. Det blir för tätt i jorden då.
Sen är det de där med vattnet, så länge kaktusen inte har några rötter så kan den inte suga upp något vatten. Alltså vattna inte jorden förrän du ser att kaktusen rotat sig. De kan se rätt så besvärliga ut, men så fort de fått ut rötterna så repar de sig mycket fort.
Ett bra sätt är att duscha sticklingarna, då kommer det tillräckligt med fukta till jorden för att kaktusen ska känna att det är dax att skicka ut rötter.

MVH Krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon