badabing
21-10-2008, 20:57
Hej!
Undrar vad ni har för tips på blommor som man kan ha på balkongen under vintern? så att man får lite mer färg under vinterhalvåret.
Ljung (finns ju i alla världens färger numer), Kärleksört, Alunrot (nån mörk eller rödbladig)......sen är det fint att dekorera med tallris, äpplen, lyktor mm mm mm
blomkronan
21-10-2008, 22:41
Problemet kan vara att krukan spricker då vattnet fryser i krukan.
Jag löste det (tror jag) med att fylla krukan med lecakulor, sedan "grävde" jag ner ljung, prydnadskål, och ? vad den nu hette... ser ut som "silver trådar" med deras krukor dom stog i när jag köpte dom. Jag har inte gjort så här förut men jag får för mig att det ska gå, då rinner vattnet ut krukan när det är plusgrader och när minusgraderna kommer så fryser inte ytterkrukan sönder... Vi får se hur det går ?!
blomkronans tips med leca, fungerar rätt länge. Annars funkar det också om man fyller halva krukan med leca och därefter jord som blandats med småkornig leca.
Tips på växter: Bergenia, hebe, rododendron (dvärgsorterna) vintergröna, en del gräs, silvergirlang, ljung (callunaljung), cyklamen, alla dvärgvarianter på cypress och tuja som börjar komma i affärerna nu, buxbom. Ja listan kan faktiskt göras väldigt lång...
badabing
06-11-2008, 23:28
Okej, tackar så mycket för alla svar! Än så länge har vi inte sett skymten av någon snö eller kyla, så jag får se hur bra uteväxterna klarar sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.