tepa
Hej

Nu börjar jag tröttna på att köpa nya gummistövlar åt min sex-åring varannan månad. Igår när vi hämtade från dagis var det flera hål på hans två mån gamla Spiderman-stövlar. Finns det gummistövlar som håller ? Dom var bättre förr. Bor ju på Åland. Finska Nokia stövlar brukar vara bra, men dom har väl säkert blivit sämre dom också, som allt annat. Ni som har barn, har ni tips ? Det säljs nog svenska stövlar här, men vill veta vilken sort som är bäst. Tack.

Hälsn ilsken Tepa
KURT
GP har gjort ett test:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=361959

Och översikt i tabellform:

http://www.gp.se/content/1/c6/36/19/59/0809stoveltest.pdf
Biggan_
Tretorns stövlar hade jag till mina barn och dom var väldigt bra på den tiden. Jag vet inte om kvaliteten har blivit sämre nu. Dom är ju rätt dyra i inköp men det är väl så att man får vad man betalar för.
Nostalgia
Hej Tepa!
Jag köpte alltid Viking eller Tretorn till mina barn när dom var små. Tycker dom är av god kvalitet och är fotriktiga, något dyra kanske men det lönar sig ändå i längden om barnet använder stövlar mycket och eftersom dom håller så bra så har dom ju också ett gott andrahandsvärde.
Mitt yngsta barn är nu 11 år så det är "vanliga" gröna stövlar som gäller, men jag har märkt i butiker att det blivit en stor markand det här med stövlar med olika mönster och kända figurer så kanske kvaliten kommit i andra hand. Eftersom min son nu har större storlek så vet jag inte om Viking eller Tretorn finns i mindre storlekar med mönster eller figurer, för visst är dom läckra dessa stövlar, men nog tycker jag att stövlar ska hålla längre än ett par månader.

Ha en trevlig höst!
tepa
Hej och tack för era tips. Jag har aldrig hört talas om Tretorn, men det är väl därför jag är så ilsken. Ringde fyra skobutiker här på Åland, men ingen av dom säljer Tretorn. Maken åker över till Norrtälje om en dryg vecka, så jag får väl skicka honom till butiken. Någon Norrtäljebo som tror att man får tag i Tretorn där ? Annars brukar vi handla i Arninge också. Tack tack än en gång.

Hälsn litet gladare Tepa
misSophie
Hej Tepa!
Har samma problem som du och många andra. Gummistövlar är helt klart förbrukningsvaror. smile.gif Jag köpte Tretorn åt mina båda barn och de har hållt bättre än de jag har köpt på stormarknader eller för den delen i skoaffärn. Jag hittade Tretorn på Granngården. Kommer inte ihåg hur mycket jag fick betala för dem, men det spelar ingen roll, för hållbarheten.... tummenupp.gif Hoppas du får en lösning på problemet!
tepa
Hej MisSophie

Maken var in till butiken där han köpt Spiderman-stövlarna, smällde dem på disken och klagade. Visst ska de hålla mer än två månader, men dom var fulla av sprickor. Han fick ta ett par andra och betala 5 Euro till. Dessa andra var Viking, fodrade, hade tjockare gummi, såg fotriktiga och stadiga ut. Tretorn säljs ju inte på Åland, men maken ska nog köpa såna när han åker över till Sverige nästa helg. Större storlek, så pojken kan ha dom senare. Dessa nya Viking hörde jag av dagispersonalen att ska vara hållbara. Det var inte samma Viking som i Kurts tabell, stort Tack, Kurt, var hittar du allt..., utan en mera vinterstövelmodell.

Hälsn Tepa
KURT
GP hade ju även ett test av vinterstövlar för barn

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=379731
http://www.gp.se/content/1/c6/37/97/31/1101vinterstovlar.pdf
tepa
Tack, Kurt. Du är för härlig. Har du småbarn själv ?

Hälsn Tepa
Myosotis
För ca. 10 år sen köpte jag först ett par billiga gummistövlar i en vanlig affär som inte var vattentäta. Reklamerade och fick pengarna tillbaka, stövlarna var slut så jag kunde inte få nya. Köpte billiga stövlar någon annanstans, de gick sönder efter en vecka. Fick billiga stövlar, så gott som oanvända, av en som skulle flytta utomlands. De höll några veckor. Vid det laget var jag redigt förbannad och gick och köpte tretorn för flera hundra kronor. De höll i många år trots flitigt användande. Trodde då också att man fick vad man betalar för. Nu har jag tretorn igen, men min modell fanns inte längre, och de jag har nu är inte alls lika sköna att gå i utan stela och tunga. Har dessutom billiga som har hållit i några år, så nu är jag osäker igen om det kanske är lika bra att köpa billiga? Vad jag förstod så var de tvungna att ta bort någon mjukgörande ingrediens av miljöskäl för några år sedan, det kan ju vara så att de har hittat något annat som funkar, dvs att stövlar har olika kvalitet beroende på när de är gjorda också.
Platinum
Jag fick ett par stövlar av mina föräldrar i tonåren för de tyckte inte jag skulle bli blöt om fötterna på mina svampturer. Jag har kvar dem än idag knappt 20 år senare, Tre torn hette märket.
*Stintan*
Jag är en riktig stövelmänniska men har också kvar mina TreTorn gummistövlar ännu efter 20 år men nu börjar dom spricka i vaden. Jättetråkigt bara att modellen inte finns kvar nu när det börjar bli dags att köpa nya.
tepa
Hej

Inget snack om saken, det verkar vara Tretorn som gäller här. Och jag som aldrig hört talas om det märket förrän nu när jag tog upp det här på Forumet...Stort tack för era inlägg !

Hälsn Tepa
Myosotis
Se till så det följer med en liten svamp när du köper dem, det ska det väl fortfarande göra?! Den är dränkt i något (siliconaktigt?) som man smörjer stövlarna med då och då efter rengöring. Då torkar de inte ut och blir spröda.
tepa
Tack, Myosotis !

Mvh Tepa
KURT
CITAT (tepa @ 28-10-2008, 12:40) *
Hej

Inget snack om saken, det verkar vara Tretorn som gäller här. Och jag som aldrig hört talas om det märket förrän nu när jag tog upp det här på Forumet...Stort tack för era inlägg !

Hälsn Tepa

PS Det finns också en tillverkare av mobiltelefoner som heter Ericsson.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon