christina
14-09-2003, 12:46
Hej,
Jag har en häck av björk som jag skulle vilja beskära. Dels vill jag 'toppa' den för att hålla den nere i höjd och dels vill jag putsa till den lite i största allmänhet. Är det lämpligt att göra detta nu och finns det någon som har några tips och goda råd?
Jag känner stor osäkerhet just kring hur man tar av toppen på träd. Hur skall man planera snittet för att få en snygg form?
/christina
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2003, 14:09
Björk är inte den allra bästa häckväxten. Juli-Augusti + ev. september ifall den månaden är varm och torr, är beskärningstiden för björk OBS! bor du i norr så är nog September lite i senaste laget där skulle jag satsa på att beskära i juli-augusti..
Björk läker ofta inte sina sår så bra ifall det är lite gövre grenar men är det unga plantor med lite tunnare grenar så borde de läka bra efter en beskärning.
Hurpass gamla och höga är björkplantorna? Vilken växtzon?
christina
14-09-2003, 14:19
Hej Åsa,
Tack för ditt svar!
Jag bor i zon 1, vet inte hur gamla björkarna är eftersom de fanns i trädgården då vi övertog huset. Men plantorna är inte kraftiga i stammarna utan snarare 'taniga' och alldeles för höga. Man kan dock se att de har hållits som häck tidigare år så jag tänkte fortsätta på den vägen.
Nu har ju september varit ganska blöt men jag kanske ska ta chansen att beskäre dem nu?
/christina
Grenar större än 5 cm diameter som beskärs på björk leder närapå alltid till snabba rötskador, men års- och tvåårsskott brukar gå att ta utan röta. Björk har som Åsa nämnde inte den övervallningsförmåga som andra trädslag har.
Jag har aldrig sett en lyckad björkhäck av det slag man tänker sig häck, där grenar delar sig så att bladmassan bildar en grön "vägg". Däremot "halvalléer" av stamträd som man årligen småklippt årsskotten på (ett år gamla skott).
Om topparna inte är dubbeltoppar pga tidigare toppbeskärning skulle jag fundera flera gånger på att göra en toppbeskärning. Kanske är det bättre att låta häcken bli högre och björkarna få bli tätt stående, karaktärstypiska "alléhäcksträd".
Ett annat alternativ är att låta häcken ha ungefär den höjd den har och fortsätta att småklippa i årsskott, även i toppen. Man ska dock vara medveten om att detta är ett enormt arbete med tusentals klipp årligen, om det gäller flera björkar.
Har det gått så långt mellan beskärningarna att björkarna börjat bilda dubbel- och trippeltoppar är frågan om man någonsin kommer att få häcken att bli vacker igen. Man kan kanske prova att småklippa i årsskotten och se om man kan få till förgrening som döljer topperiet.
Om tider håller jag med Åsa - juli-augusti och i söder även september om det varit torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.