Full version: Krukor över vintern
pibe02
Hej
Skulle vilja behålla några krukor ute över vintern och har lite funderingar. Jag har köpt säckväv och fått tipset på att linda in dem i tidningspapper innan.
Hur blir det med tidningspapperet som blir vått av regn, när det fryser, skyddar det krukan ändå.
Hur gör man under, antar att det måste vara fritt så vatten kan rinna ut.
Har hört att man skalll ställa krukan på frigolit, kommer vattnet ut då, skall man lämna hål, där hålet för krukan är...?
Tack på förhand
Pia
Bassam
Frigolit: det gör kruka isolera och behålla kruka varmt, så på det här sättet kan man behålla rötter friska hela vintern, men vinterväv rulla över grönskar och behålla grönskar varm och friska hela vintern.
H: Bassam
Bassam
-- fylla krukan med lecakulor, sedan "grävde" jag ner ljung, prydnadskål, och ? vad den nu hette... ser ut , då rinner vattnet ut krukan när det är plusgrader och när minusgraderna kommer så fryser inte ytterkrukan sönder...
Obs: kan du fylla halv kruka lecakulor och halva vanligt jord , det blir lätt att vattnet gå ut och inte skada kruka när blir fryst.
H:BASSAm
Alexander-VG-zon3
sätt alla krukor upp och ner . och intill väggen . sedan beror det kanske vart man bor och hur krukan är , vanliga lerkrukor är känsligast lika så skör plast . dock har jag gjort som jag skrev innan och krukorna ( vanliga ler och plast ) brukar inte spricka men plast krukorna brukar bli bräckliga under en längre tid . såkallade frotståliga krukor bör det väl räcka med att placera dom upp ovch ner .
hjärtegull
Om du samtidigt ska ha kvar växterna i krukan så finns det olika sätt att isolera.

Är det relativt små krukor, ställ dom på frigolit, gör en påse av säckväv där du ställer i krukan och knölar i en massa tidningspapper. Viktigt att du inte packar pappret för hårt, luften måste få en chans att cirkulera.

Har du större krukor som du kanske inte orkar flytta lika lätt så kan du först lägga frigolit eller bubbelplast runt, sen dra en gammal trasmatta eller något för att hålla fast det. Det kan du ju självklart göra på de mindre krukorna också, men trasmattor är ju generellt ganska stora... flirting.gif

Du kan ju pilla hål i frigoliten så att avrinningsmöjligheterna inte avstannar helt, men samtidigt så vattnar du ju inte så mycket under vintern så frågan är om det behövs...?

Har du ingen möjlighet att ställa dessa krukor under tak? Det känns som att det vore det bästa alternativet, just för att skydda från regn och tung snö.
Lilah
CITAT (Bassam @ 22-10-2008, 22:33) *
-- fylla krukan med lecakulor, sedan "grävde" jag ner ljung, prydnadskål, och ? vad den nu hette... ser ut , då rinner vattnet ut krukan när det är plusgrader och när minusgraderna kommer så fryser inte ytterkrukan sönder...
Obs: kan du fylla halv kruka lecakulor och halva vanligt jord , det blir lätt att vattnet gå ut och inte skada kruka när blir fryst.
H:BASSAm

Lecakulor, bra tips. Tack från Lilah
Nivestaahl
Hej!

Tänkte jag skulle flika in några frågor i denna tråden. Vart någonstanns får man tag på tex frigolit och bubbelplast och annat att vira in de kära växterna med? Kan det va smart att ställa ihop småkrukorna, både med och utan övervintrande växter i, i tex en trädlåda och isolera mellan dem tillsammans? Och till sist; hur skyddar man växterna och emballaget från vätan? Här i Skåne regnar det hellre än snöar och vatten kyler ju gärna ner.

Jättetacksam för svart! Är min första vinter med balkong och vill gärna att mitt Rådhusvin, Kaprifol, Hortensia mfl ska överleva till nästa vår.

Nivestaahl

Alexander-VG-zon3
dom 3du räknar upp där kommer överleva vintern i krukan utan skydd .
Nivestaahl
Så Rådhusvin o Kaprifol i var sin något sånär stor kruka och en Hortensia i en ganska liten kruka (typ 4 liter) överlever utan skydd över vintern? va glad ja blir!! Tack så mycket för det svaret!

Hur är det me Persilja och äkta Kattmynta i ca 2 literskrukor då, behöver de ngt täcke eller gillar de också lite kyla?`

/Nivestaahl
Alexander-VG-zon3
vill du vara säker så kan du ju täcka krukorna och rötterna . plus så sätter du dom nära väggen . annars så klarar dom sig där du bor . kattmyntanb är det bra om du kan hålla torr annars så tål den kyla .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon