Full version: Är min ros sjuk?
emmalofo
Hej alla rosexperter,

Har en Coral Dawn som inhandlades billigt på höstrean och sedan planterats enligt konstens alla regler. Förutom att det är två små torra pinnar med några få löv på (vet ju av erfarenhet att den ändå kan bli fin till våren) ser framför allt den ena stammen så brun ut. Är den sjuk? Bör jag göra något med den?

Tacksam för hjälp!

Emma

[attachment=26293:DSCN29690002.JPG]
Kajsa
Svampsjukdomar/Svenska Rosensällskapet
Det är Barkfläcksjukan som ger dom mörka partierna. Klipp bort det mörka, vattentillförseln stryps och grenen dör med tiden.
emmalofo
Typiskt! Att dom säljer plantor i sånt skick.

Om jag ska skära bort allt som är angripet blir det verkligen inte mycket kvar, typ två små stumpar upp ur jorden. Har den någon chans att klara sig ändå?

Tack för svar.

/E

Kajsa
Vi hoppas det kommer nya friska grenar nerifrån i vår, tycker inte jag haft så mycket av denna svampsjukdom utan mera enstaka rosor har drabbats men inte så rosorna dött.
Ezereht
Hur den klarar sig beror ju mycket på hur rötterna ser ut och så. Får hoppas plantan är fin nertill. Annars kommer nog Coral Dawn finnas att få tag i till våren också. Jättefin ros smile.gif
emmalofo
Tack alla sakkunniga!

Vi håller tummarna för henne.

/E
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon