HerrKantarell
Hej,

efter att ha samlat på mig ett antal motstridiga uppgifter om äppleträd på den svagväxande grundstammen B9 skulle jag vilja få utrett vad som egentligen är sant.

Behöver träden livslångt stöd? Gäller det vissa sorter?

Hur är det med livslängden?

De vänliga själar som svarar får gärna förklara vad de har för grund för det de säger.

Tack och hej
Åsa, mälardalen zon 2
Ja träden behöver stöd, generellt sett har de svagväxande grundstammarna ganska dåligt rotsystem, detta har jag märkt i min trädgård på ett träd där stödet ruttnat och trädet började luta ganska snabbt vid lite höstblåst så jag fick rusa ut med ny käpp och försöka få det mera upprätt igen. Denna typ av grundstam är framtagen för fruktodlare och de har ofta uppbindningssystem till träden som gör att de har stöd hela livet.

Exakt hur lång tid träden har kan man nog inte säga men fruktodlarna brukar byta träd efter ca 20 år, dessa svagväxande grundstammar är framtagna för intensiv fruktodling i stor skala = träden ska ge stor skörd även om träden är små + de ska börja sätta frukt snabbt man har inte tid eller råd att vänta flera år på den första skörden. Fruktodlarna har märkt att skördarna avtar efter 20år = ett tecken på att trädet börjar bli lite för gammalt för intensiv fruktodling. I en villaträdgård där man inte odlar lika intensivt borde träden kunna bli något äldre innan man märker att de inte orkar längre.
Cilla
Mina B9 kronträd har klarat sig utan stöd efter det första året och ett par år framåt, men säkert kommer de att behöva det när kronan utvecklats och de börjar ge mer frukt. Bra är att sätta B9-träden i vindstilla lägen.

Naturlitgvis kan man beskära så att kronan blir liten och rotsystemet orkar hålla det, men det är ju inget roligt! Fördelen med just B9-orna är att de utvecklar sig till utmärka små äppelträd med närapå ingen beskärning alls. Och snabbt i ålder får de frukt dessutom. Ganska lagom med frukt av en sort för ett hushåll, med tanke på att man kanske inte behöver mer än några hinkar. Av samma sort iallafall!

Som små prydnadsträd har B9-orna överraskat mig till det positiva. Iallafall om de inte beskärs mer än på någon enstaka gren. De är söta små träd!
blomkronan
Får jag fråga...vad är en B9???
KURT
CITAT (blomkronan @ 22-10-2008, 23:11) *
Får jag fråga...vad är en B9???

Det är en grundstam av äpple som är utvald just för att den skall vara småväxt. Sedan har man mikroförökat den så att alla som säljs är kloner av samma planta. Du kan läsa mera om olika grundstammar här:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=20677
Bruno66
Hur stort avstånd bör jag ha mellan träd på B9? Hur stor blir kronorna i diameter?

Cilla
Om syftet är att ha dem som kronträd och att de ska få maximalt med ljus på all frukt så skulle jag säga att varje träd behöver 3-4 meter i bredd, dvs 1,5-2 meter mellan stammarna.

Om det gäller häck eller att kronträden ska bilda tät vägg på låg nivå så planterar man ju ofta B9 med 1 meters avstånd mellan stammarna.
Bruno66
Låter fantastiskt bra!

Det där med kronträd som tät vägg på låg nivå låter intressant. Hur gör man det? Blir kronan då 3-4 m bred? Krävs mycket beskärning?

/Bruno
Cilla
Önskar jag hade tillgång till bider på ett enkelt sätt!

Om man vill ha riktigt tät vägg, eller vill formbeskära en frukthäck som man skär en häck av andra växtslag, så är det nog i de flesta fall bättre att använda frögrundstam eller A2 som grundstam. Då kan man också spaljera rakt och skära in med elektrisk häcksax så småningom, när stammarna blivit grövre.

Man kan ju visserligen också använda B9, men om täthet är viktigt är det bättre att använda något mer starkväxande. Dessutom är B9 dyrare.
Bruno66
Vid närrmare eftertanke så förstår jag inte riktigt. Menar du inte 3-4 m mellan stammarna, så grenarna går fritt från varandra? Ifall jag planterar dem 1,5-2 m mellan stammarna, så lär jag väl bli tvungen att beskära grenarna hårt så kronorna inte växer in i varandra, eller hur?

/Bruno

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon