CillaM
Jag planterade flera rosor för min mamma till hennes födelsedag. Nu har det regnat ganska bra här den senaste tiden och nu ser jag att det nästan är ett enda gungfly. Till helgen får jag ta och gräva upp och rotslå dom i bädden för att nästa år dränera ut det först tilltänkta stället. Ibland alltså... slap.gif
Kajsa
Trist, har du styv, lerig jord, låga rabatter ? Och mera regn var på väg såg jag på TV ikväll, så då får du väl lite extra jobb då.
CillaM
Nix, mamma har prima jord med fin kompostgödsel nermyllad sedan många år. Det har vart en gammal trädgårdsodling för många år sedan. Dessutom fyllde jag på med mer jord för att höja rabatten men det hjälpte alltså inte. Jaja, trist som du skrev. Och ute regnar det...
Ezereht
Alltid är det nått.. Du får kika på Svennis fina drenage-bilder och fatta mod. Jag vill helst ha jul nu så att det kan bli vår sen.
CillaM
Grävde upp rosorna idag, gjorde ont i själen när jag såg att rosorna börjat ta sig och fått fina nya kärlrötter. Men nöden har ingen lag, nya hem i stora krukor fick de. Det formligen forsade vatten ur jorden, tryckte ner stöveln och det var liksom bottenlöst. Skit och slit. Det har grävts ovan nämnda rabatt för ca 5 år sedan, då lades ett slutet dränrör som kopplades på VA längre ner på marken. Marken har ännu inte satt sig och vattnet tar den lättaste vägen ner. Även i mitt växthus har det kommit in vatten, men det är grus på marken och nu på den här årstiden gör det inget. Grävaren ska komma förbi nån gång i veckan för att se var han kan sätta in nån sorts spärr. Det är viktigt, inte bara för rosorna, men för resten av marken. Annars kan vi lika gärna anlägga vårmarker snart -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon