Full version: Växtförslag
Majjijann
Vi har snart byggt klart ett vindskydd till vår altan (grön på bilden). Det blir liggande plank med någon cm mellan.

Den del av vinskyddet som är mörkrött på bilden nedan, alltså närmast huset, kommer bli ca 2 m högt över golvet. Sedan är det drygt en halvmeter ner till marken. Mitt i detta kommer det bli två gamla fönster 2x6 rutor och själva planket kommer där vara ca 1,8 m högt och högst upp ett glapp på 20 cm och sedan en överliggare "i luften".

Den lägre delen av planket, lite ljusare rött på min vackra bild, kommer vara totalt ca 1,3 m, men de översta 20 cm kommer vara ett likadant glapp som på den högre delen. Detta för att göra det hela lite luftigare och inte så instängt.

[attachment=26302:rskiss_altan.jpg]

På utsidan av vndskyddet kommer vi sätta armeringsnät och lite klätterväxter som ska få roa sig bäst de vill.

Till frågan:
Vilka växter kan jag ha? confused.gif
Lite lerig jord, mycket blåsigt, ganska skuggigt då det skuggas av husknuten och sedan ett par stora lindar.

Jag har en murgröna som jag funderade på att sätta närmast huset, har för mig den tycker om skugga...
Har också en klematis som inte trivs där den bor, kanske kunde detta vara platsen för den.

Funderar på kaprifol då jag älskar denna växt. Men jag vill blanda lite blommande och några bara gröna växter och det är självklart en fördel om de växer fort. Kanske är det läge att plantera redan i höst..!?

Snälla kluriga odlaiter, ge mig förslag!
Alexander-VG-zon3
Humle,klätterhorternsia,Pipranka trivs i skugga .
Majjijann
Är det läge att plantera nya växter nu, eller är det bättre att vänta till våren?

Tips om någon speciellt snabbväxande sort?
Alexander-VG-zon3
du kan plantera dom nu

humle växer ca 5-10m per år

klätterhortensia växer ockås snabbt ca 10-50cm per år

pipranka börjar växa efter ca 3-5år och då rätt så snabbt
blomkronan
Jag röstar på... klätterhortensia jag njuter hela sommaren av den grönskan den ger, tyvärr så blommar den bara i ett par veckor, men blommorna stannar kvar torkade! och är vackra ända fram till nu när frosten kommer. då faller dom av helt. Nackdelen är att den inte är vintergrön, men jag använder alla löven som faller av till att täcka rosen, syrenen och enen.
[attachment=26388:DSC00764.JPG]
Jag hade ingen annan bild på klätterhortensian den syns i bakgrunden... nästa år ska jag komma ihåg att ta bild på den, den är otroligt fin... 000.gif
//Mari
Majjijann
Tack för tips biggrin.gif men nu tror jag vi har kommit fram till något.

[attachment=26503:rskiss_a...n_m_växt.jpg]

Där murgrönan ska växa är det en gammal putsad mur under altangolvet som jag hoppades att murgrönan skulle kunna sprida sig bort en bit på.

Sedan blir det en lite större yvigare klematis, gärna doftande, vit eller ljust rosa. Vad kan en sån heta?

Precis efter hörnet tänkte jag sätta den klematis jag har, mörkt rosa-vinröd, ganska liten och klen och växer inte vidare fort, kaske kan den bara slingra sig upp kring hörnstolpen.

Resten av det höga planket blir humle för hela slanten.

Jag antar att allt inte växer upp och täcker vindskyddet på en sommar, utan kanske får jag så lite luktärter första året/åren för att fylla ut.

Hur gör jag med jorden? Ska jag gräva upp där jag ska plantera och blanda den jorden med ny köpejord? Räcker det eller bör jag gödsla? Jag tänkte sätta en pion, en ros och eventuellt silverax lite utanför klätterväxterna, kan de också planteras nu? Hur länge kan jag vänta innan det är för sent för att plantera? Och hur många plantor bör man ha per meter av humle och den nya yviga klematisen jag ska införskaffa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon