Den del av vinskyddet som är mörkrött på bilden nedan, alltså närmast huset, kommer bli ca 2 m högt över golvet. Sedan är det drygt en halvmeter ner till marken. Mitt i detta kommer det bli två gamla fönster 2x6 rutor och själva planket kommer där vara ca 1,8 m högt och högst upp ett glapp på 20 cm och sedan en överliggare "i luften".
Den lägre delen av planket, lite ljusare rött på min vackra bild, kommer vara totalt ca 1,3 m, men de översta 20 cm kommer vara ett likadant glapp som på den högre delen. Detta för att göra det hela lite luftigare och inte så instängt.
[attachment=26302:rskiss_altan.jpg]
På utsidan av vndskyddet kommer vi sätta armeringsnät och lite klätterväxter som ska få roa sig bäst de vill.
Till frågan:
Vilka växter kan jag ha?

Lite lerig jord, mycket blåsigt, ganska skuggigt då det skuggas av husknuten och sedan ett par stora lindar.
Jag har en murgröna som jag funderade på att sätta närmast huset, har för mig den tycker om skugga...
Har också en klematis som inte trivs där den bor, kanske kunde detta vara platsen för den.
Funderar på kaprifol då jag älskar denna växt. Men jag vill blanda lite blommande och några bara gröna växter och det är självklart en fördel om de växer fort. Kanske är det läge att plantera redan i höst..!?
Snälla kluriga odlaiter, ge mig förslag!