Full version: Opiumvallmo
Vesko
HEJ!!!!

Jag är jätteintresserad av att veta liksom vad som är sanning och vad som är lögn. Om det är nån som vet så är det perfekt.
Vissa butiker på internet som säljer fröer som nu tex till vallmo, så kan man hitta under namnet papaver somniferum alltså när man översätter så är det ju opiumvallmo. Jag köpte dessa och frågade om det är den riktiga opiumvallmo så var svaret nej.
Jag läste att det är inte olagligt att odla opiumvallmo, vissa påstår att det är osv.
Jag är absolut inte intresserad av att göra knark eller nåt men varför heter dom papaver somniferum när det är inte den riktiga papaver somniferum?????

Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika namnsorter av P. somniferum som heter opievallmo på svenska allihop. Man har dock förädlat fram olika sorter och varianter av denna växt, många av de sorter man använder till prydnad innehåller knappt ingenting av det man gör droger av så de är värdelösa ifall man ska göra knark. Man har även förädlat fram varianter som innehåller massor av det ämnet man gör knark av så det är de sorterna man använder vid produktion och det är nog de typerna folk tänker på då man säger riktig opievallmo, även om de andra tekniskt sett är opievallmo de med
Piccante
CITAT
I Sverige odlas förädlade former av opievallmo med mycket låga halter av alkaloider.

Citat från virtuella floran om opievallmo
Vesko
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-10-2008, 20:42) *
Det finns många olika namnsorter av P. somniferum som heter opievallmo på svenska allihop. Man har dock förädlat fram olika sorter och varianter av denna växt, många av de sorter man använder till prydnad innehåller knappt ingenting av det man gör droger av så de är värdelösa ifall man ska göra knark. Man har även förädlat fram varianter som innehåller massor av det ämnet man gör knark av så det är de sorterna man använder vid produktion och det är nog de typerna folk tänker på då man säger riktig opievallmo, även om de andra tekniskt sett är opievallmo de med

Ok, tack för svaret. Jag vistte ej att man kunde liksom experimentera med vallmo på så sätt att minska halten av opiater och så vidare. Jag trodde heter den papaver somniferum så är det den man gör olika doger av!!!!

Solstorm
För flera år sedan, minns inte när, så skrev man i tidningarna att man hade problem i Danmark där man odlade vallmo för att få vallmofrö till bakning. Där kom knarkare och tullade i odlingarna. Ändå ansågs halterna av det som knarkarna var ute efter som ganska låga. Jag antar att nöden har ingen lag. Hur där är nu har jag ingen aning om.
Vesko
CITAT (Solstorm @ 24-10-2008, 12:15) *
För flera år sedan, minns inte när, så skrev man i tidningarna att man hade problem i Danmark där man odlade vallmo för att få vallmofrö till bakning. Där kom knarkare och tullade i odlingarna. Ändå ansågs halterna av det som knarkarna var ute efter som ganska låga. Jag antar att nöden har ingen lag. Hur där är nu har jag ingen aning om.

Ok, jag frågade ett företag som säljer fröer och jag nämde just dom blå vallmo fröna som man använder till bakningen så sa dom att det finns liksom nästan ingen opium alls i dom och att dom är behandlade så att jag vet inte riktigt om dom tallar sanning eller ej.
Dom säljer papaver somniferum under olika namn dvs gruppen som tex hens o chikens, the giant mm
Och det sägs att står det tex papaver somniferum - the giant så är det inte den opium vallmo som inehåller opiater men om det skulle bara stå papaver somniferum så är den riktiga med opiater i.

Solstorm
Fast det är nog inte själva fröna som innehåller något, det är väl själva kapseln runt fröna. Om man skär i den så kommer det tjock vit mjölksaft. Det är nog där som opiaterna finns. Jag har alltid tagit för givet att det är så men jag är inte hundra på att jag har rätt.
Vesko
CITAT (Solstorm @ 25-10-2008, 10:05) *
Fast det är nog inte själva fröna som innehåller något, det är väl själva kapseln runt fröna. Om man skär i den så kommer det tjock vit mjölksaft. Det är nog där som opiaterna finns. Jag har alltid tagit för givet att det är så men jag är inte hundra på att jag har rätt.

Nej, nej inte fröna, fröna inehåller ingeting men själva växten.
Åsa, mälardalen zon 2
Även fröerna innehåller opiater fast det är inga jättemängder, det är ju inte så att man blir påverkad av dem. Jobbar man på ett ställe där man tar urinprovkontroller för att kolla ifall man använder droger kan det vara bra att nämna ifall man ätit vallmofrö under dagen eller dagen innan, för dagens tester kan upptäcka även de små mängder som vallmofrö kan ge.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/27/vallmo.html
BroderBotanik
Fröerna tror jag inte innehåller något opium överhuvudtaget, annars hade dom förmodligen inte varit lagliga att inneha. Det är skitsnack att det syns på urinprov, kanske en bra ursäkt från en heroinmissbrukare att säga.
Cannabisfröer är det likadant med, vissa tror att dom innehåller en jätteliten mängd THC, men dom innehåller inte ett skvatt(inte någon sort).
För att hitta "riktig" opiumvallmo får du nog leta upp en fröförsäljare som riktar in sig på medicinalväxter osv.
Du kanske ska börja med att kolla på www.magiskamolekyler.org eller dylikt.
Dock är inte den "riktiga" vallmon den finaste i dom flestas ögon, kanske jättevallmon hade varit bättre att odla? Den är även den svåraste att odla enligt många, ju större halt råoppium=längre odlingstid osv osv.
KURT
CITAT (BroderBotanik @ 06-12-2008, 13:58) *
Fröerna tror jag inte innehåller något opium överhuvudtaget, annars hade dom förmodligen inte varit lagliga att inneha. Det är skitsnack att det syns på urinprov, kanske en bra ursäkt från en heroinmissbrukare att säga.
Cannabisfröer är det likadant med, vissa tror att dom innehåller en jätteliten mängd THC, men dom innehåller inte ett skvatt(inte någon sort).
För att hitta "riktig" opiumvallmo får du nog leta upp en fröförsäljare som riktar in sig på medicinalväxter osv.
Du kanske ska börja med att kolla på www.magiskamolekyler.org eller dylikt.
Dock är inte den "riktiga" vallmon den finaste i dom flestas ögon, kanske jättevallmon hade varit bättre att odla? Den är även den svåraste att odla enligt många, ju större halt råoppium=längre odlingstid osv osv.

Du kan ju tro hur mycket du vill, fakta är något annat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Poppy#False_positive_drug_tests
http://www.snopes.com/medical/drugs/poppyseed.asp
BroderBotanik
CITAT (KURT @ 06-12-2008, 14:01) *

Okej, Kurt.
Du kan ju tro hur mycket du vill på wikipedia(vem som helst kan ha skrivit det, t.o.m jag)
Inte särkskilt pålitligt att texten börjar med

"all parts of the plant CAN contain or CARRY the opium alkaloids, especially morphine and codeine. This means that eating foods (e.g., muffins) that contain poppy seeds CAN result in a false positive for opiates in a drug test."

Jag tror fortfarande inte på att fröerna innehåller något ämne. Dom kan BÄRA ämnet, som det står i texten, ; visst, det kan jag acceptera.

Om fröerna inehöll opiater hade det varit full extrahering på gång. Stora busslaster hade kört raka vägen till vem som helst som har dunkar med aceton hemma.
Var man får tro vad dom vill, detta är inte vad tråden handlar om och således skiter jag i att skriva mer trams i den.
KURT
Urintesterna görs säkert med antikroppar, och då räcker ned med nan- eller pico-mol mängder för att det skall reagera. För något år sedan var det ju personer som åkte runt och köpte upp torkade vallmoblommor, som används för dekoration och extraherade råopium från dessa.

Artiklar i Wikipedia är ju lika bra som alla andra källor om de bara är korrekt skrivna, med riktiga referenser. I detta fall finns det ju orginalreferenser, det är bara att följa dem om man på något sätt är tveksam.
BroderBotanik
Okej Kurt.
Heda
JAg har faktiskt sett det program som texten i wikipedia hänvisar till, dvs MythBusters programmet. Det var precis som det stod, de testades positiva. De kände sig nog inte drogade precis, men utslag gav det! Om jag inte minns fel var de dock ganska illamående av allt ätande... smile.gif

För att ytterligare gå ifrån trådens ursprung kan jag ju passa på att "varna" dem som använder munskölj som Listherin och dyl. Min brorsa jobbar deltid för Vägverket, som har alkolås i sina bilar....ja, jag tror att ni fattar, han blåste rött och fick snällt vänta en kvart, under vilken han gick in och sköljde munnen med vatten MYCKET noggrant smile.gif

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon