Jag har tänkt bygga mig ett växthus inomhus, närmare bestämt i ett hörn av ett stort rum. Jag studerar på Konsthögskolan i Oslo, och det här är en del av mitt projekt. Det är många meter upp till taket, och rummet har stora fönster i sydöstläge längsmed ena väggen. Jag har tänkt utnyttja mig en bit av den, för att få in dagsljuset, samt en bit av väggen som går ut därifrån. Det som återstår är alltså två väggar som jag vill ha i glas (helst riktigt, inte plexi). Där ska naturligtvis vara en dörr så att jag kan gå in, samt ett tak. Det får gärna vara högt, jag har tänkt mig att det ska vara möjligt att kunna sitta vid skrivbordet där inne och jobba, med frodiga växter runtomkring. Någon som har tankar och tips kring detta? Jag är helt färsk på växthus, och på att bygga, men har en stark önskan! Fönstret som vetter ut mot gatan går att öppna, så där kan jag iallafall vädra.
Det jag undrar är alltså både om någon har tips på tillvägsgångssätt (kan jag utgå ifrån gamla fönster om jag får tag i det eller är det något speciell sorts glas man bör ha?)
Vad får jag inte missa vad gäller hållbarhet, om det är ett hus jag planerar att kunna sitta inne i och arbeta med saker?
Blir det väldigt fuktigt med ett sådant bygge inomhus? Måste jag ha någon speciell matta på golvet som samlar upp fukten?
Är det viktigt att alla skarvar är helt täta? eller går det bra med små "luftspringor" här och där?
Jag vore väldigt tacksam för alla sorts svar! Med hopp om en tropisk inneträdgård till jul...