Full version: 20-manna-tävling!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Maggan H
Fick en idé när Lady Hamilton skickade, för mig, okända frön som 'måste sås 1 januari' samt instruktioner för de samma. Kanske kan vi, låt säga ca 20 st (måste begränsas för man har ju inte hur mycket frö som helst av samma sort!) skicka samma sorts frö till alla övriga 20 och naturligtvis får man inte tala om vad det är för slags frö! Sen kan vi diskutera och gissa och visa bilder på sådder/plantor och se vem som gissar flest rätt! Sådderna märkes lämpligast med vars och ens signaturnamn. Om vi blir fler än 20 är det fritt fram att starta en fler trådar! Insatsen här blir då ca 5 frö och 1 frimärke till ca 20 pers.

Kan detta va nåt?? ÄR NI MED? crazy.gif
Lady Hamilton
Självklart tummenupp.gif jag är med ien sådan kul grejj kompiskram.gif
Pia L
Får man anmäla sitt intresse?
Maggan H
CITAT (Pia L @ 23-10-2008, 16:17) *
Får man anmäla sitt intresse?

Självklart! Du är nr 3!
Margith
Jag velade lite, 20 byttor okända fröer tar en väldans plats sad.gif
Men visst, jag är med! Jag kan inte motstå såna här utmaningar a0a.gif

blomkronan
Självklart... JAG ÄR MED crazy.gif
stennie
Yes! jag vill ochså vara med... cool.gif låter som en kul grej!
Anki V
Jag vill också vara med....fast det var ju det där med 20 byttor g.gif

Äh, vad fa**en ska det gå åt skogen ska det göra det ordentligt och föresten alla 20 kommer säkert inte att gro tongue.gif !

Jag är med! /Anki
Dito Verde
Jag är gärna med.

Får det vara vad som helst? Ettåriga och perenner? Samma sort till alla 20 förstås.

/p
Maggan H
CITAT (Dito Verde @ 23-10-2008, 20:35) *
Jag är gärna med.

Får det vara vad som helst? Ettåriga och perenner? Samma sort till alla 20 förstås.

/p

Precis vad som helst, utom ogräs..... naughty.gif
Gillan
Va!!! Klart jag vill vara med, men hur jag ska få ihop till 20 byttor, det vet jag inte. Jag sitter här alldeles nyvaken, långt bort i sverige ( alltså inte på hemmaplan ) och skulle bara kika in för att kolla mina pm och så får jag se detta -fear-.gif . Tack för vinken förresten wub.gif . Hoppas det går bra att fundera tills på måndag så jag hinner landa igen kompiskram.gif
*Ulrica*
Åhh, vilken rolig idé... crazy.gif help.gif

förnuftet skriker: NEEEJ!!!! nono.gif
men känslan säger: ja ja ja ja ja wub.gif

En tanke dock: borde man inte så allt samtidigt för att det ska bli roligast? Om något ska sås i januari och något i mars så blir det en väldigt utspridd och långdragen tävling... fast det kanske är bra??? naughty.gif
Eva i Höga
JAG VILL VARA MED!! JÄTTEKUL!
Men ska det vara frön som behöver en köldperiod eller ....? Det är ju viktigt att veta när man sår dem och visst är det väl bra om alla sår samtidigt.
Solstorm
Jag vill gärna vara med, vet redan vilka frön jag ska skicka. yes.gif
Maggan H
Nu är vi 12, 8 platser kvar! yaay.gif Fröer som behöver stratifieras är kanske nåt vi ska undvika, annars drar det alldeles för långt ut på tiden, de gror kanske inte förräns nästa år! laugh.gif Vi bestämmer lämplig såtid för alla fröerna samtidigt, det blir roligast då! tongue.gif
*Ulrica*
*börjar leta efter några roliga, svåridentifierade frön* ninja.gif

Kan ju vara roligast också om de inte är väldigt svårgrodda eller tar superlång tid på sej att komma upp...
Anki V
CITAT (Maggan H @ 24-10-2008, 14:07) *
Nu är vi 12, 8 platser kvar! yaay.gif Fröer som behöver stratifieras är kanske nåt vi ska undvika, annars drar det alldeles för långt ut på tiden, de gror kanske inte förräns nästa år! laugh.gif Vi bestämmer lämplig såtid för alla fröerna samtidigt, det blir roligast då! tongue.gif

Ledsen, men då måste jag dra mig ur....... -cry-.gif

Jag sår knappt några sommarblommor och de perenfröer jag samlar kräver nästan alla en 4-6 veckors kylperiod.

/Anki
Margith
Nu blir jag också lite bekymrad.
Om fröerna ska sås på ett visst sätt och vid en bestämd tidpunkt, är inte jag säker på att jag har fröer så att det räcker crying.gif
Jag tänkte att det räcker med en såanvisning på påsen, ja, utan det blir det ju ganska svårt g.gif
Att sen resultatet av våra frösådder kanske sträcker sig över både 1 och 2 år, har det nån betydelse? confused.gif

Maggan H: utnyttja nu "din makt" som trådskapare a0a.gif och bestäm själv vilken typ av fröer som "får" vara med tummenupp.gif

Maggan H
CITAT (Anki V @ 24-10-2008, 15:00) *
Ledsen, men då måste jag dra mig ur....... -cry-.gif

Jag sår knappt några sommarblommor och de perenfröer jag samlar kräver nästan alla en 4-6 veckors kylperiod.

/Anki

Åh men Anki, har du verkligen inga fröer som inte kräver strat? Kolla upp noga innan du säger nej! rtfm.gif Jag håller nog på att de bör gro under våren, sen om de ska sås i januari eller april enl beskrivningen kan kvitta, bara det framgår på påsen. Jag tycker att den som skickar frö som ska sås i februari tex, hojtar till här i tråden så att vi alla kan så under ungefär samma tid när det är dags. Blir det för krångligt? blink.gif
blomkronan
Behöver fröerna en köldperjod... kan vi väll fixa det innan vi skickar eller om vi skickar nu... hinner vi som tar emot dom ge kyla. Vi ska ju inte plantera i år!!!

Vi kör... cool.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 24-10-2008, 16:30) *
Åh men Anki, har du verkligen inga fröer som inte kräver strat? Kolla upp noga innan du säger nej! rtfm.gif

Jag har inga som jag kan få till så pass många fröportioner av.

Du bestämmer Maggan men en tanke/förslag……

Vore det inte lite kul om vi fick prova att så frön på diverse olika sätt. Jag misstänker att det finns folk här som aldrig haft frön ute för kylning och det här kunde vara ett ypperligt tillfälle att få prova.

Om du nu bestämmer att även frön som ska kylas får vara med så kommer jag i god tid att skicka ut fröna och utförliga såanvisningar. När jag anser att det börjar bli sådax startar jag en tråd om ”Anki V.s frön”

Alla skulle kunna så på ungefär samma dag och sedan ta in dom samtidigt för groning.

En annan sort kanske ska sås senare och den frödonatorn gör lika dvs. skickar frön och anvisningar och startar en tråd…... Tänk vilka livfulla trådar vi skulle kunna få.

Är vi 20 stycken som donerar frön så skulle vi kunna få till 20 trådar med lyckanden, misslyckanden, frågor och funderingar. Tror man att man listat ut vad man fått så PM.ar man till donatorn och får en bekräftelse på om det är rätt eller fel.

Det finns säkert en hel del tankefel i resonemanget ovan men det är i alla fall en ”tanke”

/Anki

Maggan H
Du kan ha en poäng där Anki, vi testar så här; Om fröna kan gro ganska lätt efter stratifieringen, är det ok. Är det väldigt svårt att få dem att gro ska de inte vara med för då faller hela poängen med diskussionerna om denna växt tror jag. Det är ju meningen att vi ska kunna testa olika nya grejor, både givarna och mottagarna.

''Regler''
*Det behöver inte vara egna frön, köpefrön går också bra
*Fröna ska kunna gro lätt om/när de har stratifieras
*Såtid och såråd bipackas samt uppföljs av givaren i en tråd
*Frömängd 5-10 st
*Alla måste skicka Pm till mig med namn o adress så skickar jag ut listan till alla sen

Om ingen ny deltagare har anmält sig och vi inte är 20 st 1 november så kör vi igång! Vi som redan vet att vi ska delta kan redan nu skicka adress till mig.

Jag själv tänker skicka frön till en växt som jag inte vet är fröäkta; på detta viset kommer jag att få reda på både bladens och blommornas färg! Det kan ju bli vad som helst, kanske tom nya korsningar! naughty.gif
Anki V
Jättekul Maggan!

Jag vet redan vilka frön jag ska skicka...de gror snällt efter 5 veckors strat. och är inte så där vansinnigt vanliga crazy.gif

/Anki
blomkronan
bravo.gif yahoo.gif crazy.gif wub.gif Jag längtar till vi ska börja det ska bli såååå kul.
g.gif men vad ska jag hitta på... Ja,ja ni får se... naughty.gif

Maggan H
Ett förslag, kan vi inte pm:a dig och du samman ställer alla adresser och skickar ut till alla. Jag är bara orolig att någon missar någon... sweatingbullets.gif
Maggan H
CITAT (blomkronan @ 25-10-2008, 19:45) *
bravo.gif yahoo.gif crazy.gif wub.gif Jag längtar till vi ska börja det ska bli såååå kul.
g.gif men vad ska jag hitta på... Ja,ja ni får se... naughty.gif

Maggan H
Ett förslag, kan vi inte pm:a dig och du samman ställer alla adresser och skickar ut till alla. Jag är bara orolig att någon missar någon... sweatingbullets.gif

Bra förslag, jag blev lite orolig när jag tänkte på alla pm som skulle uppstå annars! PMa mig alla så skickar jag ut listan till er sen.

Jag längtar också tills vi ska starta, har nån fröer som ska sås i november månntro?? crazy.gif
Margith
CITAT (Maggan H @ 25-10-2008, 20:31) *
----- har nån fröer som ska sås i november månntro?? crazy.gif -----

Mmh, jag har laugh.gif
Men de räcker nog inte till 20 pers.
Dessutom tror jag att de fröerna är lite för lätt igenkännbara g.gif
Gillan
Jag får nog tyvärr lov att dra mig ur tävlingen på grund av att jag inte har minst 100 fröer av något ( årets skörd gav ingenting att dela med sig av ) och ska man skicka minst 5 st av varje X 20 så blir det ju minst 100 st. Jag tycker verkligen om idén och hoppas att den återkommer och ser fram emot ett återkommande projekt tummenupp.gif . Det ska bli jättekul att följa era "gissningar" innan ni kommer på vad ni fått giggle.gif

Lycka till allihop smiley_small_hug.gif
blomkronan
Vi är 12 st nu (med Gillan inräknad) 12x5=60 st
Gillan har du 60 st confused.gif vore kul om du var med...
Du får ta vilka frön du vill även köpefrön, i en påse kan det innehålla 60 st flirting.gif

På lördag vet vi hur många vi blev...
Rosmarin
Detta är ju en jätterolig idé! bravo.gif Jag skulle gärna vilja vara med, men jag bor i Frankrike. unsure.gif Tycker ni att det blir komplicerat eller går det bra?

Med vänlig hälsning, Rosmarin
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 27-10-2008, 10:06) *
Detta är ju en jätterolig idé! bravo.gif Jag skulle gärna vilja vara med, men jag bor i Frankrike. unsure.gif Tycker ni att det blir komplicerat eller går det bra?

Med vänlig hälsning, Rosmarin

Välkommen! Spelar ingen som helst roll var du bor, portot kan väl iofs bli dubbelt men det bjuder vi på! (Eller hur??)

CITAT (Gillan @ 27-10-2008, 08:43) *
Jag får nog tyvärr lov att dra mig ur tävlingen på grund av att jag inte har minst 100 fröer av något ( årets skörd gav ingenting att dela med sig av ) och ska man skicka minst 5 st av varje X 20 så blir det ju minst 100 st. Jag tycker verkligen om idén och hoppas att den återkommer och ser fram emot ett återkommande projekt tummenupp.gif . Det ska bli jättekul att följa era "gissningar" innan ni kommer på vad ni fått giggle.gif

Lycka till allihop smiley_small_hug.gif

Snälla Gillan, köp några billiga frö och va med nu! Det kvittar vad det är, ringblommor går bra! giggle.gif
Gillan
Tack Blomkronan och Maggan kompiskram.gif ! Jag ska ge mig i mina fröpåsar igen och se vad jag kan åstadkomma och det där med köpefröer borde jag ju kunnat räkna ut själv naughty.gif
Rosmarin
Ja!! bravo.gif Jätteroligt! Jag är med.

Med vänlig hälsning: Rosmarin
Maggan H
cia73, en tjej från Finland är också med, har PM:at mig direkt. Vi är nu 14 pers. Kom igen, 6 platser kvar!
Kajsa i Arvika
Suck och stön.... whist.gif Det här vill man ju gärna hänga med på men nån vänlig människa får nog förklara reglerna både en och två gånger för min vilsna hjärna.. gärna i punktform.. crazy.gif Ska läsa igenom tråden ett par gånger till och rota lite bland fröpåsarna så ni kan väl hålla en plats preliminärt till mej..
Margith
Var inte ledsen Kajsa, jag har inte heller riktigt begripit reglerna kompiskram.gif
Men jag tänker att det nog löser sig så småningom smile.gif

Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 28-10-2008, 11:48) *
Suck och stön.... whist.gif Det här vill man ju gärna hänga med på men nån vänlig människa får nog förklara reglerna både en och två gånger för min vilsna hjärna.. gärna i punktform.. crazy.gif Ska läsa igenom tråden ett par gånger till och rota lite bland fröpåsarna så ni kan väl hålla en plats preliminärt till mej..

Klart du ska va me Kajsa! För att eliminera alla övriga hitanoditan svar från mig tidigare sätter jag in 'reglerna' igen:

''Regler''

*Det behöver inte vara egna frön, köpefrön går också bra
*Fröna ska kunna gro lätt om/när de har stratifieras
*Såtid och såråd bipackas samt uppföljs av givaren i en tråd
*Frömängd 5-10 st
*Alla måste skicka Pm till mig med namn o adress så skickar jag ut listan till alla sen

Lätt som en plätt! Glöm inte pm:a mig ni som inte gjort det om namn o adress. Ladyn, din har jag.
Margith
CITAT (Anki V @ 25-10-2008, 13:45) *
Om du nu bestämmer att även frön som ska kylas får vara med så kommer jag i god tid att skicka ut fröna och utförliga såanvisningar. När jag anser att det börjar bli sådax startar jag en tråd om ”Anki V.s frön”

Alla skulle kunna så på ungefär samma dag och sedan ta in dom samtidigt för groning.

En annan sort kanske ska sås senare och den frödonatorn gör lika dvs. skickar frön och anvisningar och startar en tråd…... Tänk vilka livfulla trådar vi skulle kunna få.

Nu har jag kortat ner Anki V:s inlägg, men menar du Maggan H att vi gör så här?

Resten av reglerna har jag nog klart för mig rolleyes.gif

Maggan H
CITAT (Margith @ 28-10-2008, 13:45) *
Nu har jag kortat ner Anki V:s inlägg, men menar du Maggan H att vi gör så här?

Resten av reglerna har jag nog klart för mig rolleyes.gif

Ja, just så gör vi! Då får alla frö bästa möjliga chanser till att gro! crazy.gif
Kajsa i Arvika
Oki, reglerna får klarna efterhand.. tummenupp.gif

Har rotat och skakat (en historia i sej... giggle.gif ) och fått fram egeninsamlade frön av en favoritperenn som INTE behöver kylas.. vad jag minns... borde räcka till 20 pers.. men jag lämnar inga grobarhetsgarantier.. man kan säkert misslyckas med att samla fröer också.. och då e jag en spiksäker kandidat!!
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 25-10-2008, 13:45) *
Jag har inga som jag kan få till så pass många fröportioner av.

Om du nu bestämmer att även frön som ska kylas får vara med så kommer jag i god tid att skicka ut fröna och utförliga såanvisningar. När jag anser att det börjar bli sådax startar jag en tråd om "Anki V.s frön"

Är vi 20 stycken som donerar frön så skulle vi kunna få till 20 trådar med lyckanden, misslyckanden, frågor och funderingar. Tror man att man listat ut vad man fått så PM.ar man till donatorn och får en bekräftelse på om det är rätt eller fel.

Det finns säkert en hel del tankefel i resonemanget ovan men det är i alla fall en "tanke"

/Anki

Det kliar i fingrarna att komma igång!!!

En liten fundering till angående trådarna:
Vi kanske ska döpa våra respektive trådar på något speciellt gemensamt sätt? T.ex "Rosmarins frön" (i mitt fall) eller "20-manna-Rosmarin" eller...? Ska vi PMa till alla 20 då vi startar tråden?
Vet inte om detta är nödvändigt men det kan kanske underlätta?

Varma hälsningar, Rosmarin
Maggan H
CITAT (Rosmarin @ 29-10-2008, 09:05) *
Det kliar i fingrarna att komma igång!!!

En liten fundering till angående trådarna:
Vi kanske ska döpa våra respektive trådar på något speciellt gemensamt sätt? T.ex "Rosmarins frön" (i mitt fall) eller "20-manna-Rosmarin" eller...? Ska vi PMa till alla 20 då vi startar tråden?
Vet inte om detta är nödvändigt men det kan kanske underlätta?

Varma hälsningar, Rosmarin

Vi döper trådarna efter våra alias när det är dags. Så glöm inte vilka frö ni själva har skickat så ni kan dra igång er tråd på rätt tid! blink.gif Var och en får kolla till i denna avd, att hålla på o pm:a till alla blir nog väldigt bökigt. wink.gif
Anki V
CITAT (Maggan H @ 29-10-2008, 17:41) *
Vi döper trådarna efter våra alias när det är dags. Så glöm inte vilka frö ni själva har skickat så ni kan dra igång er tråd på rätt tid! blink.gif Var och en får kolla till i denna avd, att hålla på o pm:a till alla blir nog väldigt bökigt. wink.gif

tummenupp.gif Håller med....Men vi skulle kanske kunna döpa trådarna till ex Anki V.s "busfrön", Rosmarin.s "busfrön" osv för att signalera till andra att det är en "bustråd" giggle.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 29-10-2008, 18:04) *
Men vi skulle kanske kunna döpa trådarna till ex Anki V.s "busfrön", Rosmarin.s "busfrön" osv för att signalera till andra att det är en "bustråd" giggle.gif

/Anki

spam.gif ohmy.gif Bustråd?? Det är ju på största allvar! rtfm.gif crazy.gif yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 29-10-2008, 17:41) *

Ja det verkar bra, det kan bli ett väldigt PMande annars!!!

CITAT (Anki V @ 29-10-2008, 18:04) *
tummenupp.gif Håller med....Men vi skulle kanske kunna döpa trådarna till ex Anki V.s "busfrön", Rosmarin.s "busfrön" osv för att signalera till andra att det är en "bustråd" giggle.gif

/Anki

giggle.gif giggle.gif Bra idé!
Rosmarin
Idag är det den 1 november! yahoo.gif
blomkronan
CITAT (Rosmarin @ 01-11-2008, 11:30) *
Idag är det den 1 november! yahoo.gif

Yes, nu kör vi... yahoo.gif Jag har sått några av mina frön för att kolla så dom är "fröäkta" vill först se att dom kommer upp!!!, har sått dom på olika sätt för att se vilken jag ska råda er till, kan ju inte rådfråga med er hur man ska göra flirting.gif så det dröjer ett tag innan jag kan skicka...

Maggan H
Nu kan vi räkna in de hittills anmälda och ni som inte pmat er adress (stennie, Ulrica, solstorm) till mig, gör det nu så jag kan sammanställa listan. Fler anmälningar kan komma in tills vi är 20, vi är nu 15:

Maggan H
blomkronan
Lady Hamilton
Anki V
Pia L
Margith
stennie
Dito Verde
Gillan
Ulrica
Eva i Höga
Solstorm
Rosmarin
cia73
Kajsa i Arvika

Du som vill vara med men inte anmält dig, Pma mig direkt även om du skriver här så du inte blir missad. Jag vb din adress till övriga. Inga fröer skall väl sås i år så tills 15 dec är 'tävlingen' öppen. ( om vi inte blir 20 innan dess).

Jag har redan packat mina frö till er kära tävlingsdeltagare crazy.gif (som jag har fått adressen till) och kommer att vänta med spänning på ett kuvert från er alla! smiley_small_hug.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 01-11-2008, 12:00) *
Yes, nu kör vi... yahoo.gif Jag har sått några av mina frön för att kolla så dom är "fröäkta" vill först se att dom kommer upp!!!, har sått dom på olika sätt för att se vilken jag ska råda er till, kan ju inte rådfråga med er hur man ska göra flirting.gif så det dröjer ett tag innan jag kan skicka...

Det har jag också!!! happy.gif
Kajsa i Arvika
Uj, ambitiöst! Får väl provså jag med då... blink.gif
Solstorm
Jag har skickat min adress till dig men kan inte se i min brevlåda att jag har skickat den. Hm, känner inte igen min brevlåda riktigt. Jag får göra ett försök igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon