|
Full version: Favoritväxt
Kajsa i Arvika
23-10-2008, 17:09
Blott en växt, perenn, buske eller annat i din trädgård eller krukor; vad skulle du välja? Jag är otroligt svag för olika varianter av Alunrot så det finge det nog bli för min del..
Riddarsporrarna står mitt hjärta närmast  sen är jag lite svag för löjtnantshjärtan också. /Anki Ooops...en var det Det kom en bild också...sent om sider. [attachment=26339:mgqjcdr5...kig29_1_.jpg]
Stor vaxblomma
Är det bara en växt man får välja?ja då blir det gammaldags buskrosor som doftar.
Chamomille
23-10-2008, 20:12
CITAT (Boxer @ 23-10-2008, 18:25)  Stor vaxblomma  Wow va vacker Själv vet jag inte, har så många. Fast en som återkommer är Ipomoean... Kan ju lägga in en bild också... [attachment=26338:Ipomoea.jpg]
Sonja.S
23-10-2008, 20:50
Att välja blott en sort är oerhört svårt, men om jag kan få välja en krukväxt, då blir det pelargoner ex denna Silver Celebraton DSCN3885.jpg Silver Celebration och om jag även får välja en utomhusväxt så får det nog bli.........svårt det här........ringblommor för den underbara doften och de vackra färgerna. [attachment=26340:DSCN4268.jpg]
DragonLady
23-10-2008, 21:14
Jag väljer nog aklejan
Det här är omöjligt.. En enda.. Får bli... Tusensköna.
Eva i Höga
24-10-2008, 08:37
Oj så svårt! En växt som jag inte vill vara utan är min mattram. Söta blommar att blanda i en bukett. Blommar hela sommaren och blommar fortfarande långt in i oktober. Dessutom ska den vara bra mot migrän. Jag äter ett blad om dagen, vet inte om det hjälper, får migrän ibland ändå. Men å andra sidan vet jag ju inte hur ofta jag skulle haft migrän om jag inte ätit mattram!
Lisbeth zon2
24-10-2008, 10:38
Svårt, det finns ju så mycket fint, men väljer en svartvinbärsbuske.
Husihelvete
24-10-2008, 12:29
En, bara en. Ja då får det bli solros. Den är ju så otroligt vacker.
Min Saskatoon, blommar på våren med vita fina blommer, får senare goda bär. Fast fingerborgsblomman är ju också fin....svårt att välja.
Biggan_
24-10-2008, 12:41
I valet och kvalet väljer jag till sist....  ....svårt! Men det får nog bli julros eftersom det är det första som glädjer mig efter en lång och trist vinter!
 BARA EN! måste altså välja mellan tulpanträd, metasequoya och platan...... Blir nog metasequoyan då
skogstroll
24-10-2008, 15:40
mossa
Just nu är det ljungen i flera färger. I vår blir det gullvivor.
Äh...gullvivor väljer jag. Enkla och "nostalgiska"
Irene_L
24-10-2008, 16:34
Jag har lite svårt att välja mellan liljor och vallmo ....men eftersom jag bara får välja en så blir det.....hmm.........liljor! liljor 3.JPG Okända rosa och gula liljor. ..................................... Oj undra varför det kom 2 bilder....så var det inte när jag förhandsgranskade
Platinum
24-10-2008, 16:38
Oj bara en endaste Denna är en av mina favoriter och är en akvarieväxt (Blyxa japonica)
Monarda
24-10-2008, 21:56
Aklejan kan jag inte vara utan. Den korsar sig hej vilt och bjuder på nya överraskningar varje år. Min absoluta favorit! P1010650.jpg
Krolliljan
25-10-2008, 08:25
Om jag bara fick välja en  . Daglilja  men vilken av dem. Nej katten, om det bara fick bli en så fick det bli vildkaprifol. Den kan jag inte vara utan vildkaprifol
Red Top
25-10-2008, 10:21
Svårt att bara välja en, men eftersom jag är lite av periodare när det gäller växter,så får det bli akleja. Den har varit min favorit i två år nu. Precis som Monarda gillar jag att de korsar sig hejvilt med humlornas hjälp. (Humlor är ju oxå mina favoriter) Har aldrig sått aklejor, utan det är gamla ursprungliga torpararter som dyker upp. I år dök det plötsligt upp en dubbel variant. [attachment=26400:Birgittas_002.JPG] Den här mörklila riktigt gamla sorten, som humlorna inte rått på ännu, tycker jag är ljuvlig. [attachment=26403:Birgittas_050.JPG] Den här är inte så dum heller [attachment=26402:Birgittas_2008_017.JPG]
Det var svårt. Men det måste bli något som blommar nu och som doftar underbart. Den vita lavendeln med sin ljusblå blommor. Sådde den i våras
Christer i Falköping
25-10-2008, 16:13
Satt länge och grunnade på vilken jag skulle välja. Trots att jag har en del lite ovanligare växter är det ändå ett ogräs jag väljer. Jordrök vill jag inte vara utan. Den är så skir och har vackra små blommor. Blir det för många är den jättelätt att rensa bort. Image030_31 (Copy 1).jpg Jordröken (en släkting till nunneörterna) är ett ogräs som gärna får finnas i min trädgård.
Helen i Piteå Zon 5
25-10-2008, 18:58
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-10-2008, 19:58)  Den där skulle man kunna bli kriminell för att komma över /Anki
 Snygg krollilja! Kan det kanske finnas frö att byta till sig av? Min egen favorit är Dianthus erinaceus, Igelkottsnejlikan och jag har frö om någon vill byta till sig en låg rosa kudde.... MVH Marianne
Myosotis
25-10-2008, 21:01
Snödroppe kanske... för den blir man gladast över. (Träden inte medräknade, dem skulle jag inte klara mig förutan, de är ju personligheter.)
Helen i Piteå Zon 5
25-10-2008, 21:07
CITAT (Valbo @ 25-10-2008, 20:10)   Snygg krollilja! Kan det kanske finnas frö att byta till sig av? Min egen favorit är Dianthus erinaceus, Igelkottsnejlikan och jag har frö om någon vill byta till sig en låg rosa kudde.... MVH Marianne Tyvärr blev det inga frön från den i år... det har varit en dålig sommar för mina Liljor... flera har inte hunnit blomma utan frös bort i knoppstadiet. Sen är ju inte frön från krollilja fröäkta utan då måste man ta lökfjäll och min är för 'ung' ännu.... Din Nejlika var supersnygg! CITAT (Anki V @ 25-10-2008, 20:01)  Den där skulle man kunna bli kriminell för att komma över /Anki hahaaa, jo, det är fler som sagt det men ett litet tips till er som gärna skulle betala en slant för den kan kolla in här.... http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum/di...;PagePosition=1ni kanske kan boka hos George
Kajsa i Arvika
26-10-2008, 11:00
Kul att se era favoriter!  Hade själv jätteproblem att välja.. Började med Potentilla, sen kom jag på aklejorna och nysroten... och lavendeln och hostorna.... men Alunroten har ändå en speciell plats, plockad in en från balkonglådan som står på fönsterbrädan nu.. har väl inga större förhoppningar om att den klarar vintern inne men ändå...
Eva-Helene
26-10-2008, 13:06
Den första växt jag införskaffar när jag har trädgård (eller kolonilott eller uteplats) är akleja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|