Gilla
Min orkidée, en storblommig vit orkidée som jag inte vet namnet på, har skickat ut ett skott på en blomsterstängel, högt upp. Först trodde jag att det skulle komma fler blommor men det visade sig istället komma blad?? Kan man knipsa av skottet och sätta det i vatten?
jahi
Det är kanske en "keiki" (bebis).
Låt den sitta.
Jag har hört nånstans att den ska ha minst tre blad innan man klipper den.
Min får sitta för evigt tror jag.
Du får säkert mer precisa svar snart.
Grattis i allafall!!!
Rihane
Gör en sökning på det jag fick nämligen samma sak och undrade vad jag skulle göra.

Det jag gjorde var att jag skaffade orkidéjord knipsade av den med en liten del av stängeln åt båda hållen.
Anledningen till att jag knipsade av den var att blomstängeln började bli brun(vissna) annars skulle man vänta tills rötter bildas
Satte ner den i jorden. (Hade skaffat mig en sådan där genomskinlig orkidékruka ).
Duschade jorden och hade över ett genomskinligt körsbärstomatlock.
Sedan har jag väntat på att rötter ska bildas. Det var i början av april. "Ungen" lever fortfarande men om den har rötter vet jag inte. Vill inte störa det barn som sover wub.gif

Hittade förresten svaret jag fick när jag undrade och citerar det. Om du klickar på pilen kommer du till tåten.

CITAT (Maggan H @ 01-04-2008, 15:58) *
Ta inte bort skottet förrän det har bildat egna rötter, det tar ganska lång tid. Planteras i orkidéjord eller mossa. Att det rör sig om en korsning är nog osannolikt, det är ingen blomma som har blivit pollinerad utan ett skott från samma planta. Detta enl vad jag själv har läst mig till, jag är absolut ingen expert på orkidéer! blink.gif
Sofiia
Vänta tills keikin fått 4-5 rötter som är kring 5 cm långa innan du skiljer den från mamman. Det bästa är att plantera keikin i sphagnum för det främjar rottillväxten.

Rihane--> den måste nog ha några rötter för att kunna leva flirting.gif . om stängeln blir brun medan en keiki sitter kvar där så borde hela stängeln inte bli brun utan den kan bli det ovanför och den delen under keikin hålls grön.

Här kan du läsa mer:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad
Rihane
CITAT (Sofiia @ 23-10-2008, 22:43) *
Vänta tills keikin fått 4-5 rötter som är kring 5 cm långa innan du skiljer den från mamman. Det bästa är att plantera keikin i sphagnum för det främjar rottillväxten.

Rihane--> den måste nog ha några rötter för att kunna leva flirting.gif . om stängeln blir brun medan en keiki sitter kvar där så borde hela stängeln inte bli brun utan den kan bli det ovanför och den delen under keikin hålls grön.

Här kan du läsa mer:
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

Jo jag gissar att den har rötter eftersom den lever, men jag har liksom inte varit där och rotat och när det gäller växter vågar jag inte vara tvärsäker, dom verkar göra lite som dom vill
Har haft en keiki tidigare och vågade inte vänta tills hela stängeln blir brun, vilket jag gjort tidigare.
Då dog min, sick.gif så därför:
Tog jag den när det började bli brunt fear.gif (eller snarare en tid efter), försökte hålla ut whistling.gif medans det bruna smög sig mot keikin sweatingbullets.gif och aldeles riktigt var det fortfarande grönt allra närmast keikin, men inga rötter. Men personligen hade jag inte nerver att vänta längre. no.gif
Sofiia
biggrin.gif okej, nej man vet ju aldrig vad dom får för sig.
Det var ju bra att den klarade sig trots att den inte hade några rötter. Phalaenopsisarna är ganska tåliga nog smile.gif .
Mina står just nu väldigt mörkt eftersom vi måste ha gardinen för fönstret hela tiden (annars ser grannen i höghuset mittemot in till oss ohmy.gif ), men dom klarar det bra iallafall. Jag har dock märkt att dom inte blommar med lika många blommor då dom har för mörkt. Men snart ska dom få flytta (och jag med biggrin.gif ).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon