Gör en sökning på det jag fick nämligen samma sak och undrade vad jag skulle göra.
Det jag gjorde var att jag skaffade orkidéjord knipsade av den med en liten del av stängeln åt båda hållen.
Anledningen till att jag knipsade av den var att blomstängeln började bli brun(vissna) annars skulle man vänta tills rötter bildas
Satte ner den i jorden. (Hade skaffat mig en sådan där genomskinlig orkidékruka ).
Duschade jorden och hade över ett genomskinligt körsbärstomatlock.
Sedan har jag väntat på att rötter ska bildas. Det var i början av april. "Ungen" lever fortfarande men om den har rötter vet jag inte. Vill inte störa det barn som sover
Hittade förresten svaret jag fick när jag undrade och citerar det. Om du klickar på pilen kommer du till tåten.
CITAT (Maggan H @ 01-04-2008, 15:58)

Ta inte bort skottet förrän det har bildat egna rötter, det tar ganska lång tid. Planteras i orkidéjord eller mossa. Att det rör sig om en korsning är nog osannolikt, det är ingen blomma som har blivit pollinerad utan ett skott från samma planta. Detta enl vad jag själv har läst mig till, jag är absolut ingen expert på orkidéer!