Har med intresse läst tråden om Oxbär och päronpest. Föredrar dock att göra detta till en ny fråga. Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter:
För säkert 10 år sen eller mer fick jag sjukdom i en väl uppvuxen häck av häckoxbär (friväxande 2,5 m hög på sina bästa ställen). Det var då de yttersta plantorna som insjuknade först (intill en odlad åker). Första åren tog jag bort de sjuka + någon friskare granne med rötter så gott det gick. Det kunde dröja något år - men sen sjuknade nästa i tur. Till sist tog jag bort alla plantor på en 10-15 m lång sträcka - alltså även många friska och satte dit ett kort staket i stället. Nu tog det några år men sen sjuknade ändå de som stod närmast staketet. (min teori måste bli att något spreds via kvarvarande rotsystem. Symptomen: röd 'höstfärg' mitt i sommaren och sedan bladfällning och döda kvistar utan liv. Efter att ha tagit bort ytterligare några har jag prövat att sätta en Forsythia som ett (fåfängt?) försök till 'rotspärr' till de friska. Dock: sista året har samma smitta(?) dykt upp på ett par andra helt andra ställen mycket längre bort i samma häck. Samtidigt har ett stort rosenhagtornsträd och ett päronträd hos grannar dött med bladfällning. En Robinia pseudoacaciae i min trädgård har också drabbats av skrumpnande löv och allmän otrivsel - viss förbättring i somras efter hård avverkning i kronan - men jag är pessimistisk på dess framtid.
Kan allt detta stämma med päronpesten?
Jag har frågat tidigare men då gissade någon på en svampinfektion i veden (glömt namnet).
Ursäkta mångordigheten - men tacksam som sagt på kloka råd och synpunkter!!
(Anar att jag nu måste agera radikalt. Har annars en plan att successivt ersätta sjuka delar av oxbärshäcken med en blandad häck av andra prycnadsbuskar - men måste då ha ett hum om diagnos för att inte hålla infektionen vid liv genom de nya..... Att slå ihjäl Robinian innan det är alldeles nödvändigt skulle svida ordentligt!)[B][COLOR=blue]