Full version: Sjukdom i Häckoxbär
Christian S
Har med intresse läst tråden om Oxbär och päronpest. Föredrar dock att göra detta till en ny fråga. Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter:
För säkert 10 år sen eller mer fick jag sjukdom i en väl uppvuxen häck av häckoxbär (friväxande 2,5 m hög på sina bästa ställen). Det var då de yttersta plantorna som insjuknade först (intill en odlad åker). Första åren tog jag bort de sjuka + någon friskare granne med rötter så gott det gick. Det kunde dröja något år - men sen sjuknade nästa i tur. Till sist tog jag bort alla plantor på en 10-15 m lång sträcka - alltså även många friska och satte dit ett kort staket i stället. Nu tog det några år men sen sjuknade ändå de som stod närmast staketet. (min teori måste bli att något spreds via kvarvarande rotsystem. Symptomen: röd 'höstfärg' mitt i sommaren och sedan bladfällning och döda kvistar utan liv. Efter att ha tagit bort ytterligare några har jag prövat att sätta en Forsythia som ett (fåfängt?) försök till 'rotspärr' till de friska. Dock: sista året har samma smitta(?) dykt upp på ett par andra helt andra ställen mycket längre bort i samma häck. Samtidigt har ett stort rosenhagtornsträd och ett päronträd hos grannar dött med bladfällning. En Robinia pseudoacaciae i min trädgård har också drabbats av skrumpnande löv och allmän otrivsel - viss förbättring i somras efter hård avverkning i kronan - men jag är pessimistisk på dess framtid.

Kan allt detta stämma med päronpesten?

Jag har frågat tidigare men då gissade någon på en svampinfektion i veden (glömt namnet).

Ursäkta mångordigheten - men tacksam som sagt på kloka råd och synpunkter!!

(Anar att jag nu måste agera radikalt. Har annars en plan att successivt ersätta sjuka delar av oxbärshäcken med en blandad häck av andra prycnadsbuskar - men måste då ha ett hum om diagnos för att inte hålla infektionen vid liv genom de nya..... Att slå ihjäl Robinian innan det är alldeles nödvändigt skulle svida ordentligt!)[B][COLOR=blue]
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller häckoxbär så är det inte ett speciellt friskt växtmaterial. Jag vet inte riktigt vart i sverige du bor päronpest är vanligast i södra sverige. Jag antar att du bor lite mera söderut Robinia går ju inte så långt norrut.

En sak som kan få häckoxbär att se sjuk ut fast den inte egentligen är sjuk är dåligt förökningsmaterial. Och förökningsmaterialet till häckoxbär är ofta ganska dåligt. Buskarna börjar då sätta igång för tidigt på vårvintern vilket får knopparna att frysa sönder med följd att stora delar av buskarna dör och rödvårtssjukan sätter sig på dessa döda och döende grenarna. Fast detta låter inte som ditt problem.

Ev. kan det även vara honungsskivling den kan gå både på häckoxbär och robinia + en massa andra växtslag, sjukdomar brukar annars hålla sig till ett släkte eller en familj och inte hoppa på alla växtslag. Titta under barken nära marken, är det fullt med svampmycel och luktar svamp så är det troligtvis honungsskivling. Päronpest går på ett flertal arter som hör till familjen Rosaceae, Robinia hör till fam. Fabaceae och kan inte få päronpest. Men päron, rosenhagtorn, oxbär mm. hör till familjen Rosaceae och dessa kan få päronpest.

Om det är många växter som hör till familjen Rosaceae i området som dör eller är sjuka så skulle jag kontakta Växtskyddsinspektionen så får de ta ställning till om man ska göra en grundligare undersökning. Det finns växtskyddsinspektioner på några ställen i landet ex. malmö, göteborg, helsingborg, stockholm det går att hitta adresser och telefonnr. på gula sidornas hemsida.
Christian S
Tack Åsa!
--jo just honungsskivling var det förstås som blev nämnt när jag nämnde mina problem med Robinian....Är jag vansinnig som in i det sista väntar på en spontan utläkning (om än osannolik) på denna?? Jag fick alltså litet hopp i somras efter rensning i kronan - de då nybrutna skotten höll sig i alla fall över säsongen - få se nu i vår..
Vad gäller mina oxbär hade dom alltså frodats i mer än ett decennium när denna farsot plötsligt dök upp och hoppade från en buske till nästa på ett helt regelbundet sätt.
Jag bor i NV Skåne.
Christian
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr brukar inte honungsskivling bara försvinna. Honungsskivlingsmitta kommer ofta från gamla ruttnande stubbar och gamla kvarlämnade rötter. Olika växtslag har olika motståndskraft så ibland kan en del växter klara sig trots att många växter runtomkring dör. Men även växtslag som ofta brukar ha bra motståndskraft kan bli smittade om de står i ogynnsamt läge, är gamla eller på något annat sätt försvagade.

Päronpest hittade man första gången i sverige för ca 15år sedan i skåne. Tyvärr är jag inte riktigt säker på hur symptomen ser ut på oxbär nästan allt man hittar är information om hur sjukdomen ser ut på päron + information om att symptomen kan se lite annorlunda ut på andra värdväxter. Enligt en artikel på växteko kan päronpest på oxbär se ut som för tidiga höstfärger och sedan får man vissnesymptom, vilket låter misstänkt likt de symptom du beskriver på oxbären.

Om du inte kan se något gulvitt mycel under barken vid marken på de sjuka växterna så är det nog bra att söka hjälp, många sjukdomar kan vara svåra att upptäcka om man inte är proffs med bra laboratorieutrustning. Vid misstanke av päronpest så har man anmälningsplikt till jordbruksverket eller växtinspektionen.

Statens Jordbruksverk Växtinspektionen i Helsingborg
Strandbadsv. 13 A, Box 5085, 250 05 HELSINGBORG
Växel 042-18 99 70
Fax 042-21 21 34

Jordbruksverket Växtinspektionen, Elevenborgsv. 2, Box 19
230 53 ALNARP
040-53 66 30
Fax 040-53 66 39
Växtskyddscentralen, Box 12, 230 53 ALNARP
040-41 50 00
Fax 040-46 07 82

Artikel om päronpest från växteko
http://www.vaxteko.nu/showdoc.php3?article_id=6014
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon