Husihelvete
24-10-2008, 12:47
Vi tänkte bygga en kompost med tre fack. Ett för årets blandade kvistar, gräsklipp och annat trevligt. Ett fack för föregående år, under kompostering. Det sista för färdig/nästan färdig kompost jord. Ovanpå dessa fack tänkte vi även ha ett galler för att kunna sålla bort ännu ej nedbrutet material från färdig jord.
Är detta en god idé eller finns det andra kompostlösningar som är bättre?
Kan man/ska man ha komposten på en skuggig plats?
Kan man hitta eller köpa ritningar, eller måste man konstruera själv?
Låna gärna en bok, det finns flera bra. Om man inte har alltför mycket kvistar så räcker det bra med två fack, och man behöver då inte ha något galler . Det finns byggbeskrivningar t ex hos
http://www.byggbeskrivningar.se/ . Men jag tycker inte att de är bra, springorna är lite för glesa, och jag tycker att det är bättre att låta ena sidan vara helt öppen så att man enkelt kan tömma eller fylla en skottkärra.
Håller med Kurt det räcker med två fack
Jag byggde en kompost i våras med två fack varje fack ca 125 cm i varje sida, passade bäst så så att det inte blev något spill på plankerna
Jag satte en väldigt enkel "dörr på varje fack som jag bara behöver lyfta ca 5 cm för att få loss. Tycker du ska ställa komposten i skugga så är det ingen risk att den torkar ut, annat än på ytan, varma sommardagar
Eva i Västerås
30-10-2008, 14:31
Vid förra huset där jag hade riktigt stor tomt med mycket växter och hushållskompost hade jag 3 fack trädgårdskompost, ca 1 m3 vardera, och 2 fack matkompost, ca 1/2m3 vardera.
Det var jättebra, och jag hade fantastisk tillgång till jättefin jord. Det tog ju en del yta, men gick att gömma i skogskanten.
Ett matkompostfack fylldes på 1/2 år. Blandades om och täcktes med löv. Fick vila ett halvår ostört, medan andra facket fylldes.
Fäsrskt trädgårdsavfall lades i vänstra öppna komposten. Flyttades över i mittenfacket efter 1/2 års påfyllnad. Mittenfackets nästan färdiga kompost blandades med den matkompost som vilat ett halvår i det "högraste" facket.
Flytten började alltså med att tömma högra facket på färdig jättefin, näringsrik jord. Sållad i krukor, hel runt buskar och träd, i rabatter och grönsaksland. Det växte otroligt överallt av den jorden. Och friska växter hade jag också. (Inomhus använde jag den aldrig, visste inte vilka djur jag skulle få med in.)
Sedan fylldes detta 3:e fack från ömsom mittfacket och ömsom matkomposten.
Nu har jag en mycket mindre kompost, men fortfarande med 2 fack. Skickar köttavfall till kommunens bruna tunna, men komposterar växtavfall från köket också. Vet ännu inte hur det går utan påfyllning av marsvinsburavfall. Det har varit med de sista 4 åren, så det blir mycket mindre nu. Jag får se på ett år till hur det blir.
Frideborg
30-10-2008, 22:00
Hur gjorde du Lasse B.
Du skrev att du lyfte av dörrarna.Hade du inte gångjärn?
Eftersom vi skall bygga en dubbelkompost är jag nyfiken.
mvh Birgitta W