|
Hej
Jag är inte så säker på att jag gjort rätt nu, men jag har tagit in mina Kornetter efter en utevistelse hela sommarn. Den ena blommar ännu och har knopp på gång. Den andra har inga knoppar vad jag kan se. Har alltså tagit in dom, klippt bort vissna blad och vattnat med näring. Sedan ställde jag dem i ett fönster i nord-väst-läge, där de stod innan jag satte ut dom. Nu hoppas jag att ni, mina vänner, säger till om jag ska göra något mer ? Dessa blommor står fortfarande i sina original-innerkrukor inne i en ytterkruka. Jag tycker att dom har det väldigt trångt, bladen har förökat sig med en ordentlig fart. Men jag ska väl försöka hålla mig och inte plantera om förrns februari.
Mvh Tepa
Din växt ser ut saknar vatten, på grund att rötter kan inte ersätta vatten till grönskar som behöver vad du kan göra A: minska bladen . B omplantera till store kruka. H: Bassam
Mia i Skåne
25-10-2008, 14:24
Hejsan! Jag skulle inte ge för mycket vatten. Det som dödar flest kornettblommor är definitvit övervattning. Problemet är att de visar samma tecken om de fått för lite respektive för mycket vattning, dvs. slokande blad. Har de fått för lite repar de sig sig igen när de får en skvätt vatten, men om de redan är övervattnade kan en skvätt till vara nådastöten. Känn på krukan , är den tung. absolut inget mer vatten! Streptocarpusen mår inte speciellt bra i våra varma men ljusfattiga fönster, har du möjlighet ställ dem i ett lite svalare rum eller i alla fall inte direkt över elementet. De kommer att se lite trista ut i vinter, men det är ingen fara, de hämtar sig snabbt igen till våren. Jag skulle inte planterat om dem nu utan väntat till våren och ingen mer näring nu. Håll dem på sparläga över vintern - bara lite vatten emellanåt. Lycka till! För mer tips titta gärna in på min hemsida: BlommiaHälsningar Mia
Hej Bassam
Tack för ditt svar. Ska jag klippa bort ytterligare blad ? Omplantera nu, i oktober ? Har hört att man inte ska omplantera förrän feb-mars. Men om det är akut kanske man kan ändå ?
Hoppsan, ser nu att det kommit ett inlägg till medan jag höll på att skriva svar till Bassam. Jag tror mera på att inte plantera om. Jo, Mia, jag har en matsal, som vi sällan använder. Där har vi noll värme på. Kornetterna står nu där. Sorry, Kornetter, att jag gav näring och vatten, men jag har ju inte vattnat på flera veckor, och blomjorden kändes faktiskt torr. Men det är iaf slut med näringen ända till våren, då jag också ska plantera om.
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 25-10-2008, 01:25)  Hej
Jag är inte så säker på att jag gjort rätt nu, men jag har tagit in mina Kornetter efter en utevistelse hela sommarn. Den ena blommar ännu och har knopp på gång. Den andra har inga knoppar vad jag kan se. Har alltså tagit in dom, klippt bort vissna blad och vattnat med näring. Sedan ställde jag dem i ett fönster i nord-väst-läge, där de stod innan jag satte ut dom. Nu hoppas jag att ni, mina vänner, säger till om jag ska göra något mer ? Dessa blommor står fortfarande i sina original-innerkrukor inne i en ytterkruka. Jag tycker att dom har det väldigt trångt, bladen har förökat sig med en ordentlig fart. Men jag ska väl försöka hålla mig och inte plantera om förrns februari.
Mvh Tepa Jag har inte haft mina kornetter ute nån gång. Jag är nyfiken på om du tyckte att dom blommade bättre/längre eller....???
Hej Jahi
Jag köpte dom i början av mars. Dom blommade då och blommade till maj. Har läst nåntans att dom vill vara ute, nej, försäljerskan sa det, på sommarn, men inte i för mycket sol, bladen blir brända. Jag satte ut dom i juni när frostrisken var över, och dom har faktiskt blommat hela sommarn. Den cerise-rosa blommar ännu, den lila klippte jag just den sista blomman bort.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
25-10-2008, 16:30
Kornettblomman skall stå lite torrare under vintern och gärna lite svalare om det går. Den kommer att se lätt risig ut när våren väl kommer igen, men det är fullt normalt. Vänta med att plantera om den till våren, nu behöver den komma in i sin viloperiod nämligen. Christer.
Jag blir lite sugen att prova men det blir så tomt inne. Jag har ju en hel vinter att fundera på. Tack Tepa för delad erfarenhet i allafall
Du ska absolut inte ger någon gödning nu på hösten,nästan inget vatten heller.Har du möjlighet ställ den i ett förråd omkring 10°.Tidigt vår(februari) tar du fram den igen,ta ut ur krukan och delar plantan och sätt i ny jord.Streptocarpus är ingen uteplanta,den ska står inne eller på altan/veranda.Jag har mina i ett norrfönster där de blommat överdådigt hela sommaren.Jag vattnar bara när de är torrt,gödsla med pokorn eller vad det nu heter.Nu har jag skänkt bort mina,jag har tröttnat på det där med övervintring.
Äsch, måste jag sätta ut den i övervintringsrummet, dvs makens 10-12 gradiga hobbyrum i garaget. Jag vill ju ha den inne och titta på. När ska jag göra det ? Om en månad ? Den blommar ju nu. När jag sa att mina Kornetter varit på utevistelse, menade jag altanen under tak, Renate. Jag har inte planterat dom i land, ifall du missförstod mig, ursäkta om jag var lite otydlig.
Mvh Tepa
Mia i Skåne
25-10-2008, 18:10
Hej Tepa! Nej, njut du av dina kornettblommor i lugn och ro. Du kan ju sätta ut de i det kallare rummet när de blommat klart - toppen att du har ett sådant rum. Visst mår kornettblomman bra av låga temperaturer över vintern,men kan mn inte ge det går det ändå. Jag driver ju företag med inriktning på de här växterna och driver upp massvis med kornettblommor varje år. Alla mina moderplantor bor i mitt köksfönster hela vintern. Inga andra får heller låga temperaturer (jag har inget sådan rum), men en hel del får förstås tilläggsbelysning då jag måste odla mycket under lysrör. Hälsningar Mia
Hej Mia
Visst är det Kornett-blommor du har på bilden under din signatur ? Roligt att du är så kunnig på sådana. Okej, dom får stå inne ett tag till, iaf den som blommar.
Mvh Tepa
CITAT (tepa @ 25-10-2008, 18:58)  Äsch, måste jag sätta ut den i övervintringsrummet, dvs makens 10-12 gradiga hobbyrum i garaget. Jag vill ju ha den inne och titta på. När ska jag göra det ? Om en månad ? Den blommar ju nu. När jag sa att mina Kornetter varit på utevistelse, menade jag altanen under tak, Renate. Jag har inte planterat dom i land, ifall du missförstod mig, ursäkta om jag var lite otydlig.
Mvh Tepa Nej jag trodde inte du hade planterat i rabatten,och det är klart du ska ha den inne så länge den blommar.Jag tar bara ut de när de blommat över och är fula.Det går bra som Mia säger att ha de i fönstret hela vintern.De dör inte,det är bara så att de inte är så vackra då,men det är inte St Paulor heller när de har blommt över och de står kvar i fönstret
Mia i Skåne
26-10-2008, 11:21
CITAT (tepa @ 25-10-2008, 18:59)  Hej Mia
Visst är det Kornett-blommor du har på bilden under din signatur ? Roligt att du är så kunnig på sådana. Okej, dom får stå inne ett tag till, iaf den som blommar.
Mvh Tepa Hej Tepa! Nej, bilden under min signatur är på en Kohleria - narrhuva. En annan ljuvlig blomma som tillhäör samma växtfamil (Generiaceae) som kornettblomman. Ha det got! Mia
Alexander-VG-zon3
26-10-2008, 12:27
Tepa - du kan sätta den där nu alltså svalt den kommer fortsätta att blomam där , plantera om den i feb . under vintern ger du den vatten ca 1-2gånger i månaden torr och sval vinter vila främjar blommning . ta sedan ut den när det är ca +10c +15c ,blir det natt frost ta in den , sätt den i skuggan först sedan i halvskugga och ta sedan in den innan frosten och sätt den svalt . den trivs väldigt bra ute .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|