Full version: Lightprodukter
Berith
Skulle vara intressant att se er inställning till lightprodukter. yes.gif

Här kommer dom inte över tröskeln, har aldrig gjort och kommer inte att göra det i framtiden heller. thumbdown.gif
Red Top
Använder inte lightprodukter alls. De innehåller för mkt kemikalier för min smak. Använder smör, grädde och vanligt socker. Tar lite mindre av det goda bara innocent.gif giggle.gif
Monica M zon 4
Jag köper creme fraiche light och matlagningsgrädde. Men förövrigt köper jag inga light eller osockrade produkter. De innehåller ju bara kemikalier och sötningsmedel som är mer beroendeframkallande än vanligt socker.
MariaS
Att köpa kemikalier istället för naturligt?! ALDRIG!
Eva-Helene
Jag använder sötningsmedel. Är diabetiker och alldeles för förtjust i sött för att låta bli. Men jag försöker undvika aspartam - iaf så använder jag inte Canderel...
Berith
CITAT (Eva-Helene @ 25-10-2008, 09:33) *
Jag använder sötningsmedel. Är diabetiker och alldeles för förtjust i sött för att låta bli. Men jag försöker undvika aspartam - iaf så använder jag inte Canderel...

Sorry, borde såklart haft ett alternativ till för er som väljer light av naturliga orsaker. yes.gif Tänkte inte på det...
*Stintan*
Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra! Här gäller naturliga råvaror och så kolhydratfattigt som möjligt.
Berith
Jag borde kanske haft med alternativet "jag har köpt lightprodukter, men har nu slutat med det". g.gif
Anma
Med diabetes i hushållet blir det lite tvunget att köpa lightprodukter. Men oftast avstår vi allt sött förutom funlight (saft) som alltid finns hemma.
Rihane
Aspartam, Nej tack! sick.gif

Diabetiker kanske skulle undersöka "stevia" som sötningsmedel? Jag har för mig att det ska vara bra även för dom men eftersom diabetes inte är att leka med kolla gärna upp det.

Försöker hålla mig till rapsolja, olivolja och en aningens smör. Det går ju även att blanda.
Har inget smör på mackan. Går utmärkt med smaksatt kesella.
Farbror Blå
Lightprodukter löser inga problem.
Vill man gå ner i vikt, behålla vikten, tänka på hjärtat mm, ska man inte lösa det med lightprodukter.
Att använda lightgrädde i såsen är kanske bättre än vanlig, men bättre ändå vore att lära sej av med såserna.
Rökare ska inte hellre snusa, som en del tror, de bör ju vänja sej AV med giggen istället.

Så är kosten och ätandet också beskaffat, bättre att vänja sej AV med dåliga vanor, än att ha dom kvar i lightversion.

matvanorna är beroendeframkallande, har man börjat med nåt extra gott är det klart att man fortsätter med samma recept, konstigt vore väl annars?

Om man hade alkoholproblem , skulle man INTE behandla det på samma sätt:
Ja, jag vet att jag borde dricka mindre, så jag har gått över till folkbärs istället för starköl i veckorna.
Alla vet att ska man bli kvitt såna problem är det avhållsamhet som gäller, dvs lägg av ,ed krökandet, PUNKT:
Matvanorna bör också göras om på samma sätt, man kommer på vad som inte är bra och tar bort det, kinte kortsiktigt, tills dokton godkänner värdena, och sen tillbaka igen i gamla spår, utan för ALLTID.

En bil skulle man inte laga på det sättet, åka på besiktning och få en tvåa, skruva på nya stötdämpare, bli godkänd, sen hem igen och sätta tillbaks dom gamla..

Till alla som vill ändra matvanorna, det går! det finns så mycket gott bland gryner, grönsaker och från djurriket som inte är så fett och tungt, gäller bara att anstränga sej lite.

Och om man inte orkar anstränga sej för sin kropp, häölsan och därigenom LIVET, vad är då värt att anstränga sej för?

Lycka till alla som vill förändras och förbättras.
Eva-Helene
CITAT (Rihane @ 25-10-2008, 12:21) *

Diabetiker kanske skulle undersöka "stevia" som sötningsmedel? Jag har för mig att det ska vara bra även för dom men eftersom diabetes inte är att leka med kolla gärna upp det.

Försöker hålla mig till rapsolja, olivolja och en aningens smör. Det går ju även att blanda.

I våras sådde jag Stevia. Inte ett enda frö grodde crying.gif Det var iof inte den enda växten som inte grodde - så dåligt har det aldrig grott för mig någonsin! Nåväl, jag vet av vart det finns att köpa, problemet är bara att det är så in i bomben dyrt...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Rihane @ 25-10-2008, 12:21) *

Jag har läst någonstans att Stevia inte är så hälsosamt.

Samt att den har en äcklig smak, inte någon god sötma.
Platinum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-10-2008, 19:59) *
Jag har läst någonstans att Stevia inte är så hälsosamt.

Samt att den har en äcklig smak, inte någon god sötma.

Skulle inte förvåna mig om den har skum sötma, 300ggr sötare än socker sick.gif
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stevia
Lady Hamilton
Men Stevia är en VÄXT Har själv odlat den yes.gif Blade smakade väldigt sött Problemet var att jag inte fick någon riktig "kläm" på hur den skulle vinterförvaras Visserligen överlevde plantan vintern, men den var inte vacker syn. Och sedan glömde jag att vattna den en vecka i somras så den dog Men jag i allafall tror att den är betydligt "nyttigare" än syntet sockren som finns på marknaden
Netha
Inga Lightprodukter kommer innanför min dörr.
Anki på Öland
Har aldrig använt lightprodukter och frossar numera i smör, grädde och annat härligt fett! yahoo.gif Har tappat 12 sluta-röka-kilon och har mindre värk och bättre blodvärden av alla de slag än jag haft på länge! biggrin.gif
Anki
Rihane
CITAT (Eva-Helene @ 25-10-2008, 19:27) *
I våras sådde jag Stevia. Inte ett enda frö grodde crying.gif Det var iof inte den enda växten som inte grodde - så dåligt har det aldrig grott för mig någonsin! Nåväl, jag vet av vart det finns att köpa, problemet är bara att det är så in i bomben dyrt...

Vad tråkigt.
Sådde förra året och fick till några plantor. Men dom var allt bra rangliga. Träffade på en kvinna som bodde i Kalifornien och hon odlade och torkade dom. Tror vi har lite fel klimat här i Sverige för dom.
Jo, det är in i bomben dyrt.
Men det låter som att du är med på varför jag föreslog det.
Kat
Gills lättmjölk?
I så fall ja. Jag gillar inte för mycket mjöksmak.
Men i övrigt innehåller lightprodukterna mest en massa ersättning eller helt enkelt mera vatten, så de blir mindre dryga och man måste ta mera, så därför undviker jag dem.

CITAT (Lady Hamilton @ 25-10-2008, 19:16) *
Men jag i allafall tror att den är betydligt "nyttigare" än syntet sockren som finns på marknaden

Världen är full av örter som inte är nyttiga för oss, så det där tycker jag är en lite märklig teori. Vad sägs om exempelvis tobak, opium, spikklubba, belladonna, vit flugsvamp eller stormhatt?
renate
Köper inga lightprodukter,eller är matlagninsgrädde 15% och Bregott lightprodukter?Då får et väl blir riktig grädde i framtiden,använder det i sås som jag sällan äter.
Lady Hamilton
CITAT (Kat @ 26-10-2008, 10:43) *
Gills lättmjölk?
I så fall ja. Jag gillar inte för mycket mjöksmak.
Men i övrigt innehåller lightprodukterna mest en massa ersättning eller helt enkelt mera vatten, så de blir mindre dryga och man måste ta mera, så därför undviker jag dem.

Världen är full av örter som inte är nyttiga för oss, så det där tycker jag är en lite märklig teori. Vad sägs om exempelvis tobak, opium, spikklubba, belladonna, vit flugsvamp eller stormhatt?

Det som du nu radar upp är alla växter som använts sedan urminnes tider som olika läkemedlel. Sedan att de har "förädlats" med tiden och i o m börjat användats dom olagliga droger har ju inte med saken att göra eller hur?
Aqvakul
Håller mig till gamla beprövade "naturliga produkter" - försöker samtidigt vara lite försiktig med socker och fett....
Kat
CITAT (Lady Hamilton @ 26-10-2008, 11:18) *
Det som du nu radar upp är alla växter som använts sedan urminnes tider som olika läkemedlel. Sedan att de har "förädlats" med tiden och i o m börjat användats dom olagliga droger har ju inte med saken att göra eller hur?

Huruvida en växt är olaglig eller inte har ganska lite att göra med dess skadlighet faktiskt.
Det förekommer ganska ofta att folk tror att örter skulle vara mera harmlösa än andra preparat just på grund av det faktum att de kommer ifrån naturen. Få saker kan vara mera verklighetsfrämmande.
Lady Hamilton
CITAT (Kat @ 26-10-2008, 22:19) *
Huruvida en växt är olaglig eller inte har ganska lite att göra med dess skadlighet faktiskt.
Det förekommer ganska ofta att folk tror att örter skulle vara mera harmlösa än andra preparat just på grund av det faktum att de kommer ifrån naturen. Få saker kan vara mera verklighetsfrämmande.

Där håller jag med dig fullständigt tummenupp.gif
Bee
I vårt kylskåp finns lightprodukter och dom kommer vi att fortsätta köpa. Maken är diabetiker och han behöver ha dom.
Jag är delvis på tvärs med hans dietist ang att använda smör i matlagningen. Jag tar lite smör och resten olja när jag steker, en tesked räcker långt. Hon tycker jag skall undvika smöret och jag säger hellre äkta vara men mindre mängd. Det jag tycker är riktigt tråkigt är Lätta minimargarin på smörgåsen. (Hehe, Kesella som någon föreslog som alternativ är inget alternativ hos oss!). Margarinet har en enda funktion och det är att klistra fast ostskivan mot brödet. Då är det bra om det åtminstone inte smakar alltför illa.

ingrids
Light är ju ett bökigt begrepp, jag undviker produkter där fett och socker ersatts med konstiga saker. Samtidigt har jag blivit riktigt irriterad över när jag köpt söta "full" produkter och hittat sötningsmedel i innehållsförteckningen lik förbaskat! Det smyget tycker jag nästan är värre än light-produkter, som ju står för vad de är även om jag inte uppskattar dem.
Berith
Visst är lightprodukter ett bökigt begrepp! Och jag hade inte en tanke på alla som ersätter "vanliga" varor med light av medicinska själ när jag gjorde omröstningen. Jag tänkte mest på dom som byter ut naturligt socker mot nåt konstgjort - som iaf jag tror man blir fetare av - när det pratas om att man ska dra ner på socker.

När det gäller t.ex. grädde så köper jag Arlas original på 40% fett istället för den på 36% med karragenan. Hade ingen aning om vad karragenan var för något, tills någon här berättade att det var samma förtjockningsmedel som i shampoo.... sick.gif Visst, det är ätligt, men just det där att det var medlet som gjorde shampoo tjockt fick mej att hålla kvar vid den grädden jag alltid använt tidigare.
Euphorbia
Jag undviker helt produkter med sötningsmedel, får ont i magen av aspartam och är rädd för suckralos (det är dessutom äckligt).
Väljer lättsockrade alternativ om det finns, tex.i senap och lingonsylt är det stooor skillnad mellan olika märken.
Stevian står i köksfönstret endbart för att det är en kul grej, andvänds nästan aldrig, föredrar smaken av socker tongue.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon