Full version: Krikon?
Christa
Vi har två grannar som har små blå plommon. Den ena har ett högt buskliknande träd som växer som en pelare och den andra har ett gulligt litet träd med fin krona. De smakar dock lika. De är vackert blå och väldigt goda.

Han med det låga trädet sa att han trodde det var krikon. Det konstiga är bara att där jag bodde innan vet jag två ställen där de hade krikon och de var pyttesmå och sträva i smaken. Inget man åt okokta precis.

De här smakar som riktiga plommon men de blir väldigt snabbt övermogna och lösa.

Kan det vara olika sorters krikon eller hur skall krikon smaka egentligen?

Vi funderar på att köpa ett hus i Dalsland där det troligen är zon 4. I värsta fall 5. Inte lätt att hitta någon som vet. Jag undrar om man kan ta ett rotskott från de där goda blåa plommonen och få dem att trivas på nya stället? Här är zon 1-2 så det är ju stor skillnad.
Skogsbrynet
Ja, det här låter absolut som krikon, och det är goda bär, men med läg avkastning åtminstone på våra trakter. Du kan ta rotskott nu och plantera direkt, om du vill satsa på sorten. Eftersom du inte har köpt hus i Dalarna ännu, så kanske du kan pröva i allafall .Vi rekommenderar annars Exprimentalfältets plommon eller Tuna plommon, de senare är gula plommon. Bara ett litet förslag, du får säkert fler svar.
KURT
Det finns ju en form av krikon som kallas mirabeller, de brukar ju vara söta:

http://home.swipnet.se/~w-88844/
Christa
Tack för svar!

Min granne där jag växte upp hade mirabeller i många olika färger men inga blå. De växte som buskar och såg helt annorlunda ut än de som de kallar krikon. De var lite mer mjöliga i köttet och ofta gula eller röda eller något däremellan.

Kanske finns det en massa varianter och korsningar så det bästa är att tigga ett rotskott från något träd med goda plommon.
KURT
Ta gärna flera rotskott om möjligt, det är inte alltid så lätt att få dem att överleva.
Jan Lindgren
Hej!
Mirabeller betyder flera saker beroende på var man bor i landet. Ofta kallas Prunus cerasifera för mirabell särkilt i Skåne. Många körsbärsplommon är lite mjöliga men det finns goda varianter också dock är krikon en helt annan art som dessutom anses vara betydligt härdigare.
MVH
Jan Lindgren
Monarda
Vi bor i zon 4 och har tre stora krikonträd som ger rikligt med frukt varje år. Om man inte är noga och krattar bort fallfrukten så får man hela buskage med krikon till slut. Våra har spritt ut sig långt från moderträden, förmodligen har fåglarna hjälpt till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon