Full version: Växtzon
Christa
Vi funderar på att köpa ett ställe där det är öppet ganska långt bort åt alla håll utom norr och nog kommer att blåsa en del. Hur mycket gör det för växtzonen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bli något högre zon än vad som står på zonkartan i ett sånt läge men man kan ju förbättra odlingsförutsättningarna genom att ex. plantera lähäckar.
Christa
Det finns en bergig södersluttning ner från huset och där är svårt att plantera häck eller så men vi tänkte att berget kanske samlar värme. Det verkar finnas ganska mycket jord mellan de ställen där berget syns och det lerjord. Lite skydd mot väste finns nog på en del av sluttningen eftersom den är lite som en gryta.

Sedan tänkte vi odla nere på åkern också men det kanske är kallt där eftersom den ligger väldigt lågt i jämförelse med övriga landskapet.

Där jag bodde tidigare hade de som bodde lägst alltid frost tidigare än de som bodde högre men jag vet inte om det alltid är så. Vi har inte köpt stället ännu och är lite vankelmodiga eftersom det för odling vi vill ha det. Tror det är zon 4 enligt kartan men den är ju ganska grov.

Det är framförallt frukt, bär och grönsaker som är viktigt. Blommor finns det ju alltid som går att odla.

Lerjord är ju kallare men gör man den riktigt mullrik och fin och täckodlar så borde den väl vara bördigare än sandjord. Jag hade någon slags morän där jag bodde tidigare och näringen bara försvann och persiljan blev gul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon