Full version: kattfolk
jahi
Jag blev bara nyfiken på hur många av er med utekatter som vaccinerar (stavas det så??) mot kattpest?
Jag har haft katt hela mitt vuxna liv o alltid givit dom till en början o sen har det runnit ut i sanden liksom.
Har någon av er kattmänniskor haft eller hört talas om en katt som dött av kattpest.
Jag har i allafall ett flertal grannar som inte vaccinerar sina o har aldrig hört ens en grannes kompis eller en kompis grannes släkting eller nått om en katt som dött eller ens insjuknat i denna hemliga sjukdom.
Blev plötsligt väldigt nyfiken på detta.
Tack för alla svar (hoppas jag)
"Sockans" matte
MariaS
Har ALLTID vaccinerat mina katter, vare sig de går ute eller inne. Jag har sett kattpesten på nära håll och det är bland det vidrigaste lidande en katt kan drabbas av.
Katten bokstavligt talat dör av hunger och törst! eftersom katten har så svåra kräkningar och diare så inget behålls.

Jag skulle ALDRIG!!!!!! ens tänka tanken att inte vaccinera! Det om något är djurplågeri, när katten väl drabbas!!!!!!
CillaM
Jag vaccinerar också alltid katterna. När en smitta väl har kommit försvinner den långsamt och under tiden drabbas många katter och det hårt. Vad har man att förlora på att inte vaccinera katterna?
Grå
Samtliga spinnisar här vaccineras mot både snuva och pest.
Däremot vaccinerar jag aldrig mig själv numera mot allehanda virus som det skrivs om i tidningarna. Det som inte dödar det härdar...
Stelkramp... senast jag fick en sådan spruta var i grundskolan... undrar hur länge de håller? Någon som vet?
jag har blivit biten av både katter och hundar i vuxen ålder, senast i år, men har haft turen att inte åka på något.
Monaxe
CITAT (Grå @ 25-10-2008, 19:46) *
Samtliga spinnisar här vaccineras mot både snuva och pest.
Däremot vaccinerar jag aldrig mig själv numera mot allehanda virus som det skrivs om i tidningarna. Det som inte dödar det härdar...
Stelkramp... senast jag fick en sådan spruta var i grundskolan... undrar hur länge de håller? Någon som vet?
jag har blivit biten av både katter och hundar i vuxen ålder, senast i år, men har haft turen att inte åka på något.

Grå, ditt stelkrampsskydd är ok i ca 20 år, sedan behövver det uppfriskas lite med en påfyllning. Ffa om man skär sig och arbetar mycket i jord etc, där ligger dom små luringarna och väntar.
Angående kattpest måste jag erkänna att min katt inte är vaccinerad. Men han hade aldrig varit hos vet innan han var 12 år, så det blev liksom aldrig aktuellt. Han har aldrig varit sjuk.
Dåligt av mej som kattägare, javisst... Nu är han 17 år och stannar helst inne för att styra och ställa över sina människor.
HUndarna är vaccinerade högt och lågt, men det beror på att dom alltid varit så mycket sjukare än katten och därmed kommit till vetrinären så mycket oftare.
Nästa katt ska vaccineras från grunden omedelbart, jag lovar, det ska vara samma som för hundarna.
Solstorm
Jag vaccinerar. Två sprutor när de är små, en vid ett års ålder och fortsättningsvis vart tredje år. Det är kombinationsvaccin, för kattpest räcker det vart tredje år, mot snuva räcker den bara i ett år. Alltså är katterna inte alltid skyddade mot snuva hos mig. Jag har aldrig haft varken kattsnuva eller kattpest hos mig. Kattsnuva är nog ganska vanligt men bara farligt för kattungar. Om man ställer ut sina katter så måste de vaccineras oftare. Trots det så var det efter en utställning för några år sedan som många katter drabbades av snuva. Kattpest har jag hört en familj som drabbades av för länge sedan och man valde att avliva katterna där.
Lady Hamilton
Jag kan erkänna på engång att mina nuvarnade katter inte är vaccinerade.

Men jag ville berätta en lite kul episod som hände för 12-13 år sedan.

Jag arbetade bl.a med travhästar på 80-talet och var en hel del och hjälpte en Vetrinär. Samtidigt hade jag ett antal olika djur hemma som krävde vård lite nu å då. För att berätta kort så resulterade detta i att jag fick stor erfarenhet av att Injecera och ge olika djur medicin. Och eftersom jag även utbildade mig innom sjukvården så fick jag ännu mera vana. I allafall så arbetade jag som hemsamarit ett tag på 90-talet och detta är GLESBYGD En dag stod det i tidningen att det upptäckts kattpest i kommunen. Vilket resulterade i att en stort antal "gamlingar" genast blev oroliga för sin katter som inte var vaccinerade. I praktiken var det inte möjligt för oss i hemtjänsten att kunna fixa så att alla katter skulle kunna få komma till en vetrinär. Så reultatet blev att jag fick hämta ut vaccin hos en vetrinär (Ja, vetrinären visste/ hade försäkrat sig om att jag skulle klara av uppdraget) och vaccinera katterna runt här i samhället En del tanter sa att -Detta det är riktig "hemtjänst" det giggle.gif

renate
Vilken lite solskenshistoria Lady,nej mina tre kattherrer är dessvärre inte heller vaccinerat,jag har ingen bil och då är det inte så lätt att åker till verterinären med tre katter.
Jag hade en katt i Tyskland som insjuknade om det var kattpest vet jag inte,han hade kommit hem med en liten kanin,därefter blev han sjuk.Jag ringde efter en sk djurambulans och de avlivade katten.(anm,Det finns sådana bilar som djurskyddsföreningen finansiera,Struppiwagen kallades de på den tiden,detta var på 60talet)Om det finns nu vet jag inte,det kostade ingenting.
Miro
Det funkar ju så med vaccinering och smittsamma sjukdomar att man får "herd immunity" eller flock immunitet. Det betyder att om de flesta är vaccinerade så blir vanligen inte de fåtal individer som inte är vaccinerade sjuka. Det beror kanske på att sjukdomen inte kan spridas från individ till individ om de flesta är vaccinerade och därför inte"hittar fram" till de ovaccnínerade.

Risken med detta är att folk slutar vaccinera och märker att inget händer. Flock immuniteten tunnas då ut och möjliggör så småningom massiv epidemi. Vet inte alls om det här är relevant för kattsjukdomar, men det kan kanske vara det.

Däremot är kanske en del vaccin väldigt effektiva och inte behövs fyllas på så ofta som man tidigare trott...
Whiskuchi
Utekatter sägs vara mer motståndskraftiga mot smittor (av flera slag, inte bara kattpesten) eftersom de utsätts för mer än innekatter. Mina (inne-)katter vaccineras var tredje år.
Anic
Jag vacccinerar både mina innekatter och min utekatt varje år.

Jag hade en kompis osm inte vaccinerade sina, båda fick kattsnuva(eller om det var kattpest kommer jag intre ihåg men det var nått av den) och låg på blå stjärnan i några dagar och i slutändan överlevde bara en, det blev en dyr historria eftersom de inte var försäkrade heller.
Miro
CITAT (Anic @ 27-10-2008, 17:14) *
Jag vacccinerar både mina innekatter och min utekatt varje år.

Jag hade en kompis osm inte vaccinerade sina, båda fick kattsnuva(eller om det var kattpest kommer jag intre ihåg men det var nått av den) och låg på blå stjärnan i några dagar och i slutändan överlevde bara en, det blev en dyr historria eftersom de inte var försäkrade heller.

Sorgligt... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon