zaaritha
Har köpt ett skott, men hittar inget på google!
Nå´n som kan upplysa mej om skötsel o blomning?
Christer i Falköping
Menar du H. radiatus? har själv fått en planta i somras och den växer som ogräs. Kan skötas som den vanliga hibiskusen. verkar klara av att växa ute i södra england, så lite kyligare vintrar är nog inte fel. Min har dock startat med knoppar nu. Tror att det är en höst och vinterblommande art. Eftersom den växer så det knakar kan man beskära den hårt, men blomknopparna kommer på nya grenar, så beskär inte för sent på våren dock. Sticklingarna rotar sig lätt!
Mer än så har jag inte lyckats få fram om den tyvärr. Men jag skall leta vidare.
Christer.
Alexander-VG-zon3
det sägs att den tål neråt -17c , har inte testat den än men den växer väldigt bra . knoppar under sommaren-hösten som dom flesta arter .

trivs ,med en svalare vinter ca +5c +10c . gillar under tillväxten sol och värme .
Christer i Falköping
Tack Linus!
Min får vänta med vintervila tills den blommat färdigt.
Christer.
blomkronan
Får jag klämma in en fråga?

Vill Hibiscus övervintra svalt? isådana fall hur svalt vill den ha? Den verkar inte vilja övervintra inomhus i rumsvärme! Övervintra ljust? eller mörkt?hur mycke vatten vill den ha?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 28-10-2008, 19:15) *
Tack Linus!
Min får vänta med vintervila tills den blommat färdigt.
Christer.

min blommar nu också .

CITAT (blomkronan @ 28-10-2008, 20:13) *
Får jag klämma in en fråga?

Vill Hibiscus övervintra svalt? isådana fall hur svalt vill den ha? Den verkar inte vilja övervintra inomhus i rumsvärme! Övervintra ljust? eller mörkt?hur mycke vatten vill den ha?

den klarar det mesta - mina egna har jag övervintrat svalt och mörkt någon vinter och en annan som en vanlig krukväxt och ibland inne varmt och fuktigt med extra ljus . men det kan vara en fördel att ha dom svalt speciellt äldre ex i en temp på +5c +15c plus extra ljus . som sagt dom är tåliga . och även efter en total hemsk vinter så återhämtar dom sig till våren med blad och knoppar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon