tepa
Hej

Har lite funderingar kring min Gerbera, om jag ska sätta den i 10-12 gradiga övervintringsrummet i garaget. Den vägrar blomma, men får hela tiden nya fina blad, vartefter klipper jag bort något gulnat. Köpte den för knappt ett år sen med knoppar, som inte utvecklade sig, utan torkade bort. Fick då rådet att ha en blomlampa 10 cm ifrån. Det har jag nu. Men två nya små knoppar har kommit upp, den ena, pytte pytte liten, blev inget av. Den andra verkar "stadig", men har inte vuxit alls på flera veckor ! Borde Gerberan stå kallt ? Hoppas nån kan dethär, har läst att den ska ha svalare under vintern, men hur många grader är "svalare" ? 15 ? 18 ? Jag borde kanske ha haft den kallt redan förra vintern.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
ca +10c är bra .
tepa
Tack, Flaxss. När ska jag ställa den i övervintringsrummet då ? Den har ju fått knoppar, som inte vill växa. Vänta och se eller sätta den redan nu ?

Mvh Tepa
CillaM
Varför ställer du den inte bara i fönstret? Gerbera är en av de lättaste blommorna, tycker jag iaf, till att blomma om och om och om igen.
tepa
Hej CillaM

Den står ju i ett fönster, i nord-ostläge. Med en blomlampa, som inte är varm, nära ovanför. Har du sån tur med Gerberor du, att dom blommar om och om igen ? Jag tycker det verkar hopplöst. Ger du dom en köldknäpp, dvs öppnar fönstret lite, eller hur gör du ? Ska jag ge mera näring iår ? Har du haft dina i tiogradig värme på vintern ?

Hälsn Tepa
Gillan
Vet inte om det är av intresse, men jag brukar köpa Gerberor på våren i olika kulörer som jag gräver ner i mina rabatter tidigt på sommaren. De blommar kontinuerligt hela säsongen ( om de inte regnar eller torkar bort förstårs. ( De gillar vare sig det ena eller det andra. ). När det blir höst händer det att jag gräver upp dem och sätter dem i krukor inomhus i det fönster som ger mest ljus och de är så snälla att de ger blommor hela tiden ( alltså i helt vanlig rumstemperatur utan extraljus ).

Det enda jag ger dem är att jag tidigt på våren ( feb-mars ) krukar om dem i Kossa-på-påse, sen får de vänta på att det är tillräckligt varmt ute för att plantera ut dem igen................Lycka till!
Alexander-VG-zon3
det finns ju en hel del olika arter . en del vill ha svalt för att blomma om en del klarar sig lika bra i rumstemp .
den som odlas mest här odlar man likadant som med pelagoner . hur som helst dör den inte av att placeras svalt .
tepa
Hej

Tack Gillan och Flaxss. Ska prova plantera den i land nästa år. Det kanske är kylan på nätterna, som gör att dina, Gillan, blommar så bra. Hur som helst så tror jag det blir bäst att sätta den i svala övervintringsrummet. Kossa-på-påse vet jag inte riktigt vad är. Bor på Åland. Men det är väl nånslags gödsel ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
Kossa-på-påse heter kogödsel och är nåt som du köper i säck och då får du koskit som legat ett år och sedan uppblandat med torv .

vill du ha vanlig koskit får du fråga någon som har kor även då ska det ha legat ett år för att inte bränna växterna .

tepa
Tack Flaxss, bra att veta. Blir nog att köpa.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Hjälp mig nu, snälla någon !!! CillaM, hur bär du dig åt ? Nu håller den andra lilla knoppen också på att torka bort !!
Trots extraljus ca 10 cm ovanför och näring. Den ska ju ha vatten lite och ofta, har gjort så. Står i nord-ostfönster.
HJÄLP ! Jag kan väl inte sätta den plus 10 grader nu, den får ju nya små blad, dvs då sover den väl inte ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
du ska inte ge den näring nu !!!

sätt den fuktigt(luften då , jorden ska torka upp på ytan sedan vattnar du igen ) och svalt ca +10c +15c och extra ljus så garanterar jag dig att dom kommer slå ut . du kan flytta den nu utan skador .
tepa
Tusen tack, Flaxss !!!! Har du lyckats själv ? Jag flyttar den ikväll till övervintringsrummet.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu står min Gerbera i makens hobbyrum inuti garaget. Såhär ser det ut. Blomlampan ovanför gick inte så här snabbt i panik, som jag nu var, att fixa ovanför, men den är bredvid. Duger det ? Annars får jag möblera om.
Den andra blomman, till höger, är en Cyklamen. Hoppas den också trivs där den står.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 31-10-2008, 11:07) *
Tusen tack, Flaxss !!!! Har du lyckats själv ? Jag flyttar den ikväll till övervintringsrummet.

Hälsn Tepa

den kommer må bra där ! har ingen just nu för tillfället . men innan har jag haft dom i en sval källare .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon