Lilla Birka
26-10-2008, 13:38
Jag har flera rönnar på min skogstomt. De växer busklikt dvs ingen ensam stam och under de elva år jag bott här har det inte varit några bär på dem mer än möjligen några få vid enstaka tillfällen. Jag kan heller inte minnas att jag sett mycket blom på våren i de här buskträden. Ska jag såga ner dem helt eller försöka få till en ensam stam, eller finns det helt enkelt rönnbärsträd som beter sig så här naturligt?
Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett vackert rönnträd i stället för de här fula risiga buskträden.
Huggorm
26-10-2008, 14:36
Vad det än beror på så är det nog inte växtsättet. Jag har rönnar med både en och flera stammar, och jag kan inte se skillnader i mängd bär
Härikring (norra stockholm & uppland) verkar det vara ett mycket dåligt rönnbärs-år. Inga bär alls på de vilda träden, och på odlade rönnar är bären ofta svarta och skorviga.
Du kan fundera på att köpa rönn från en plantskola. Det blir då odlingsformer som har större bär, större och mer pålitlig bärsättning, och dessutom mer sannolik att få trädform.
Vad gäller att tvinga rönnar att bli träd istället för hassel-lika buskage... Jag utgår ifrån att man genom att årligen ta bort alla rotskott kan tvinga en rönn att satsa på en enda stam, och därigenom bli trädformig, men jag har inte provat.
Huggorm
26-10-2008, 16:03
Vanliga svenska rönnar blir också träd om man lämnar dom i fred. När dom blir buskar har dom skadats i ungdomen. Det kan vara att man kört över dom med gräsklipparen till exempel, eller att dom av annan anledning fått stryk. Och så har rådjur en förkärlek till att feja hornen på unga rönnar av någon anledning.
Jag hade inte heller något väldigt bra rönnbärsår i år, men lite blev det allt
Lady Hamilton
26-10-2008, 16:12
Vad olika det är Här i Västernorrland så fanns det massor med rönnbäe innan fåglarna käkade upp dem (jo det finns bär kvar på vissa ställen) Själv har jag frusit ner 5L bär för att ev kunna använda dem i vinter
Lilla Birka
26-10-2008, 18:19
CITAT (Huggorm @ 26-10-2008, 16:03)

Vanliga svenska rönnar blir också träd om man lämnar dom i fred. När dom blir buskar har dom skadats i ungdomen. Det kan vara att man kört över dom med gräsklipparen till exempel, eller att dom av annan anledning fått stryk. Och så har rådjur en förkärlek till att feja hornen på unga rönnar av någon anledning.
Jag hade inte heller något väldigt bra rönnbärsår i år, men lite blev det allt
Det kan ligga något i det du säger, de här rönnarna har säkert blivit nedhuggna några gånger av tidigare ägare. Men det är inte bara i år det är dåligt = finns inga, med rönnbär, jag har ju i stort sett aldrig haft några rönnbär här. Få väl försöka vårda något skott som kommer upp och låta det bli ett träd så kanske det blir bättre
Enligt bondepraktikan (och kanske rent av verkligheten) Dåligt rönnbärsår= dålig vinter.
Här stämmer det i alla fall. Har inte varit något vidare med rönnbär, mer än hösten 1999. Sen hade vi ju en skaplig vinter efter det. Men sen har det varit tji på både vinter och rönnbär.
Vår vilda rönn vill ha lite ålder innan de blir fruktsättande. Det är märkligt att det ibland tar ganska många år innan de blir fertila. Jag har välmående 17-åriga rönnar på tomten som bara fått lite enstaka blom.
Andra skäl att de inte blommar är ungefär samma som med andra fruktträd; skuggigt, torrt mm.
Det är fint med flerstammiga rönnar tycker jag! Blandar man i ett buskage in en odlad stamrönn kan det bli ett härligt färgsprak. Ullungrönnen Sorbos Ullung 'Dodong' är tidig med att blomma och ge bär, och det är flera av de övriga sort-rönnarna också.
Lilla Birka
26-10-2008, 22:11
Tack, Cilla! Jag ska försöka se om det går att gissa sig till någon ålder på mina rönnar. Tomten bebyggdes 1987, dessförinnan var det enbart skog här. Med tanke på att det kommer upp små rönnar här och var så bör det finnas åtminstone någon som har "åldern inne". Just vid skogbrynet står den största och det kanske har varit lite för skuggigt för den. Ska nog se om jag kan fixa lite mer ljus åt någon av de andra befintliga.Det har kommit en ny solitär rönn där jag tidigare hade en jättebjörk. Ska bli spännande att se dess utveckling för den står ljust och fritt från skuggande träd.
Om marken har mycket kväv, det kommer träd att ge lite blommor och lite frukt, man kan ge marken blodmjöl eller benmjöl eller Algomin eller blåkorn alla de här har mera P K och lite kväv.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.