cato
Hej!
Har ett fikonträd på friland (Bornholms fikon). Nu börjar löven falla av och kvar finns massor med fikon som ej kommer att mogna. Finns det något man kan göra för att de inte ska gulna och ramla av till våren?
Lena i Torslanda
Det är helt normalt att fikonen inte är mogna nu. De ska sitta kvar över vintern och mogna till våren. Eller jag kanske missförstår din fråga.
Alexander-VG-zon3
många av dom kommer frysa bort och trilla av till våren . men dom små små fikonen i vecken kommer klara vintern och mogna till sommaren .
cato
Jag vet, det som Flaxss beskriver är den normala gången. Men min tanke var att jag kanske skulle kunna motverka detta på något finurligt sätt. Bubbelplast eller nåt.

Samtidigt undrar jag om Lena har erfarenhet av att så pass stora frukter sitter kvar över vintern och mognar framåt sommaren. Det vore kanon i såfall.
Anders Roslagen
Om jag har förstått rätt så skadas såväl frukter som grenar om temperaturen närmar sig -11°. Kanske blir de även skadade vid färre minusgrader än så om det är långvarigt. Om du skaffar en fjärravläst termometer kan du kanske kolla hur kallt det blir under bubbelplast eller annan täckning.
Har det inte bildats en omgång frukter i början på sommaren också? De där ser ut att ha utvecklats i mitten eller slutet av sommaren. Det behövs tre månaders sommarväder för mognad, så det är fikonen som växer ut i maj som vi kan njuta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 26-10-2008, 22:18) *
Om jag har förstått rätt så skadas såväl frukter som grenar om temperaturen närmar sig -11°. Kanske blir de även skadade vid färre minusgrader än så om det är långvarigt. Om du skaffar en fjärravläst termometer kan du kanske kolla hur kallt det blir under bubbelplast eller annan täckning.
Har det inte bildats en omgång frukter i början på sommaren också? De där ser ut att ha utvecklats i mitten eller slutet av sommaren. Det behövs tre månaders sommarväder för mognad, så det är fikonen som växer ut i maj som vi kan njuta.

fikon har två skördar en till våren och en till sensommaren-vintern . vad grenarna tål är ju olika men det pendlar runt -10c -20c beroende namnsort. blommor som har börjat att utvecklas till frukt tål inte mycket frost . grenar och frukt är två helt olika saker . knoppar som finns i vecken ( dom ärtstora ) kommer leva så länge grenen lever och kommer utvecklas under sommaren . så därför är det svårt att behålla frukten även med skydd då dom är så känsliga plus blir plantan stressad så kommer den självmant tappa dom utan frost .

CITAT (cato @ 26-10-2008, 21:40) *
Jag vet, det som Flaxss beskriver är den normala gången. Men min tanke var att jag kanske skulle kunna motverka detta på något finurligt sätt. Bubbelplast eller nåt.

Samtidigt undrar jag om Lena har erfarenhet av att så pass stora frukter sitter kvar över vintern och mognar framåt sommaren. Det vore kanon i såfall.

du kan ju prova att skydda den för att behålla frukt , jag har testat att skydda så ev frukt klarar sig men dom har inte gjort det . någon annan har kanske också testat och fått det att funka . som jag skrev för att klara vintern tappar plantan självmant frukt . på mina äldre plantor så får jag ändå så mycket frukt att det räcker för mig så jag bryr mig inte om att förska spara något .
Anders Roslagen
Aha, tål inte karten lika mycket köld som grenar eller fruktknoppar så verkar det ju svårt att övervintra dem. Ett plasttält över som isoleras och ev har nån värmekälla i - komplicerat.
I våras kom fruktämnena fram på min planta, den var inte skyddad på något sätt men det var en ovanligt mild vinter. Sedan har det kommit en ytterligare omgång frukt som inte mognat, men då räknar jag inte att de kan klara vintern, det är emot alla odds att det skulle vara så milt.
Alexander-VG-zon3
mina fryser ju aldrig ner helt till markytan så jag har alltid kvar knoppar till våren . var längesen jag försökte övervintra utvecklade frukter så jag vet knappt vilket skydd jag hade . dock innan när jag inte viste bättre så trodde jag även att dom små knopparna dör under vintern så därför har jag skyddat plantorna innan . men nu har jag lärt mig att även dom små brukar övervintra utan skydd så länge plantan inte fryser ner . och därför skyddar jag inte heller mina plantor längre .
cato
Tack för svaren!
Frukterna som nu sitter kvar tillhör dem som bildades i våras. En hel del av dem har mognat fram. De små frukterna från förra hösten klarade inte vintern, utan gulnade i våras och föll av.
Någon har sagt att de "stora" frukterna som inte tycks mogna i höst skall plockas av.
Stämmer detta?
Kan tillägga att plantan står intill ytterväggen mot sydost och klarade förra vintern helt utan skydd.
Alexander-VG-zon3
är dom ärtstora så tål dom vintern annars brukar dom trilla av . jag plockar aldrig av frukterna .
LasseB
Hemma hos svärmor(norra Grekland) tar dom vårfrukten och lägger i sockerlag för att sedan äta till glass eller liknande. De fikonen är visserligen inte omogna men heller inte riktigt mjuka som de fikon man plockar på hösten
Jag skulle nog plocka in fikonen och göra fikonmarmelad på dom bara lite lite socker och ännu mindre vatten svag värme i 20 minuter mosa dom och lägg på burk
Jag tycker det låter mer lockande än att se dom falla av till våren
Vad du än gör Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon