CITAT (Anders Roslagen @ 26-10-2008, 22:18)

Om jag har förstått rätt så skadas såväl frukter som grenar om temperaturen närmar sig -11°. Kanske blir de även skadade vid färre minusgrader än så om det är långvarigt. Om du skaffar en fjärravläst termometer kan du kanske kolla hur kallt det blir under bubbelplast eller annan täckning.
Har det inte bildats en omgång frukter i början på sommaren också? De där ser ut att ha utvecklats i mitten eller slutet av sommaren. Det behövs tre månaders sommarväder för mognad, så det är fikonen som växer ut i maj som vi kan njuta.
fikon har två skördar en till våren och en till sensommaren-vintern . vad grenarna tål är ju olika men det pendlar runt -10c -20c beroende namnsort. blommor som har börjat att utvecklas till frukt tål inte mycket frost . grenar och frukt är två helt olika saker . knoppar som finns i vecken ( dom ärtstora ) kommer leva så länge grenen lever och kommer utvecklas under sommaren . så därför är det svårt att behålla frukten även med skydd då dom är så känsliga plus blir plantan stressad så kommer den självmant tappa dom utan frost .
CITAT (cato @ 26-10-2008, 21:40)

Jag vet, det som Flaxss beskriver är den normala gången. Men min tanke var att jag kanske skulle kunna motverka detta på något finurligt sätt. Bubbelplast eller nåt.
Samtidigt undrar jag om Lena har erfarenhet av att så pass stora frukter sitter kvar över vintern och mognar framåt sommaren. Det vore kanon i såfall.
du kan ju prova att skydda den för att behålla frukt , jag har testat att skydda så ev frukt klarar sig men dom har inte gjort det . någon annan har kanske också testat och fått det att funka . som jag skrev för att klara vintern tappar plantan självmant frukt . på mina äldre plantor så får jag ändå så mycket frukt att det räcker för mig så jag bryr mig inte om att förska spara något .