|
AnnammA
26-10-2008, 14:16
Jaha, så for vi då till Cedergrens i Råå/Helsingborg för att hämta hem min beställda myskroshybrid och önskeros "Francesca". Det visade sig att det var rosrea på återstående krukade rosor -och det fanns en hel del kvar att välja på - så det blev erbjudandet "Köp 5/betala för 3" som blev utnyttjat. Förutom "Francesca", blev det då även en annan av Pembertons myskroshybrider(som jag funderat på att köpa ändå...) nämligen "Nur Mahal", 2 Warnerrosor: "Anita M" och "Little Rambler", 1 rosa kläng: "Laguna" och 1 helenahybrid:"Starkodder". Inne i butiken hittade vi Cedergrens trotjänare, som användes sist vi var där på besök: den gamla skrivmaskinen som skrev ut etiketterna...Numera har datan tagit över... Annars var allt som förut; lite gammaldags k-märkt look! Härligt!
Ja men det såg ju riktigt gammaldags ut, tack för dom bilderna Anna ! Ska nog skicka efter Starkodder av dom i vår, Anette skrev så gott om den, den ska ha uppstått spontant där i deras handelsträdgård, blir den en jätte tror du ? Laguna var väl en Skåne ros för den gav upp här, men vacker. Och så fick du dina älsklingsrosor, myskrosorna  Det blir till att gräva då.
AnnammA
27-10-2008, 12:06
Ja, "Francesca" står just nu i blöt(det var en barrota, övriga jag köpte var krukexemplar)planteringsplatsen är utsedd, och det finns gott om bananskal på lager.Vädret är ett härligt grävarväder, så jag är snart redo för att bege mig ut, och få en del av rosorna på plats. (Andra får vänta på att vår nyanläggning blir färdig, med pergola el dyl och nya gångar.) "Starkodder" har jag sett på bild tagen här nerifrån Skåne, och den var rätt så stor...
Ja vädret var underbart i dag, har krattat sista löven och stängt trädgården, lite vemodigt, nu skulle det bli kallare. Jag har väl för mycket rosor och blandade ihop Laguna med en annan, Laguna har jag haft två år och mycket skyddat och efter en snäll vinter blev den ca 1.5 m, så den lever visst här  Laguna i sommar och fick en del blommor Vad synd att Cedergrens hemsida saknar foto på rosorna och man kan inte se vad för klematis man kan skicka efter.
AnnammA
29-10-2008, 11:04
Jag kan förtälja sällskapet, att det också fanns pioner på plantskolan, lite ovanliga sorter(med priser därefter...)men jag nöjde mig med rosorna...denna gången.(Jag vet att Ulriksdal, Kivik brukar, förutom julrosfestivalen också ha en pionhelg, som jag ännu ej varit på, så...hm, vem vet?...)Clematiserna var jag inte ens och petade på...
Usch, pionhelg. Var du tvungen att berätta det?
Väntar på sex pioner från pionexperten som jag inte vet var jag ska plantera. Någonstans i rosenrabatten som inte är alls klar. Eller framför min friväxande häck, kanske.
AnnammA
29-10-2008, 14:59
CITAT (Thé @ 29-10-2008, 11:49)  Usch, pionhelg. Var du tvungen att berätta det?
Väntar på sex pioner från pionexperten som jag inte vet var jag ska plantera. Någonstans i rosenrabatten som inte är alls klar. Eller framför min friväxande häck, kanske. Jaha du...Och vad är det för slags pioner? Färger mm... Förresten, du vet väl att man måste bestämma sig för planteringsplats, och inte flytta runt för mycket på pioner. Men det är vackert när rosor och pioner blommar samtidigt, som det gjorde i somras...Rosorna på fotot är förresten "Wrams Gunnarstorp" och "Walferdange".
Ja, det där med växtplats och flyttning är ju det stora problemet. Vet jag väl! Men det kan väl inte bara vara jag som faller pladask och sedan inte vet var jag ska göra av växterna? Jaha, vilka sorter... De här bilderna har jag snott från pionexepertens hemsida: Lillian Wild [attachment=26606:LillianWild.jpg] Immaculée [attachment=26607:immaculee.jpg] Do Tell [attachment=26608:DoTell.jpg] Bowl of beauty [attachment=26609:BowlOfBeauty.jpg] Dinner Plate [attachment=26610:DinnerPlate.jpg] Och La Tulipe som inte finns kvar på hemsidan längre. fast jag inte har fått den än...? Sedan har jag även beställt en buskpion Hua Er Qiao [attachment=26611:HuaErQiao.jpg] Det finns andra som jag bara drömmer om, som den fantastiskt vackra Julia Rose, som jag tycker är lite dyr... men kanske något annat år: [attachment=26612:julia_rose.jpg] Och Callie's Memory är också lite dyr, men kanske ett annat år: [attachment=26613:callies_memory.jpg] Min smak växlar tydligen och just nu tycker jag att Do Tell och Immaculée är vackrast av dem jag beställde, men då tyckte jag väl inte att jag kunde leva utan exempelvis Lillian Wild. Och den är ju fin den med.
Pionexperten har jag shoppat en del av, dom var på Trädgårdsmässan i Sthlm i våras och då kom jag hem med Do Tell och Angel Cheeks. Annars har jag skickat efter White Cap, Honey Gold och i höst Scarlet O Hara, Coral Charm mm Dom är väl små knölarna från Pionexperten för dom pengarna, det kommer ta flera år till blommor. Dom jag skickat efter av Hortogreen är mycket större men dom har ju inte så många sorter. Köpte en vit Trädpíon förra året som blommade första sommaren, dom kommer i stora krukor från Hortogreen.
Jag tycker att storleken på rötterna från pionexperten varierar. Jag fick någon med många ögon och någon med få i våras när jag beställde. Och jag fick en gigantisk som hette Flame i present eftersom jag skickade tillbaka ett paket de hade skickat fel, den blommade faktiskt. Men den var den enda som blommade av mina. Ska bli väldigt spännande att se vad som händer till våren.
Tack för tipset om Hortogreen, jag skulle vilja ha en Zhao Fen, men den är alltid slut. Kanske ska försöka anstränga mig lite mer.
AnnammA
30-10-2008, 16:05
CITAT (Thé @ 29-10-2008, 16:54)  Ja, det där med växtplats och flyttning är ju det stora problemet. Vet jag väl! Men det kan väl inte bara vara jag som faller pladask och sedan inte vet var jag ska göra av växterna? Jaha, vilka sorter... De här bilderna har jag snott från pionexepertens hemsida: Lillian Wild [attachment=26606:LillianWild.jpg] Immaculée [attachment=26607:immaculee.jpg] Do Tell [attachment=26608:DoTell.jpg] Bowl of beauty [attachment=26609:BowlOfBeauty.jpg] Dinner Plate [attachment=26610:DinnerPlate.jpg] Och La Tulipe som inte finns kvar på hemsidan längre. fast jag inte har fått den än...? Sedan har jag även beställt en buskpion Hua Er Qiao [attachment=26611:HuaErQiao.jpg] Det finns andra som jag bara drömmer om, som den fantastiskt vackra Julia Rose, som jag tycker är lite dyr... men kanske något annat år: [attachment=26612:julia_rose.jpg] Och Callie's Memory är också lite dyr, men kanske ett annat år: [attachment=26613:callies_memory.jpg] Min smak växlar tydligen och just nu tycker jag att Do Tell och Immaculée är vackrast av dem jag beställde, men då tyckte jag väl inte att jag kunde leva utan exempelvis Lillian Wild. Och den är ju fin den med. Farliga foton!!! Immiculée"! Jag har varit slarvigare(än med rosorna) med att ha koll på namnen på mina pioner(och clematis) och ngra växte redan i trädgården när vi flyttade hit för snart 17 år sedan. Buskpioner har jag några stycken(också de flesta utan namn, eftersom vissa plantskolor har sålt dem utan namn.) Passopp för våren, om den blir mild och det bildas knoppar på buskpionerna, för blir det sedan kalla nätter, ryker hela blomningen det året. Så blev det för några av mina förra våren, så nästa år blir det filt på, om våren blir likadan. Den äldsta blommade iallafall. Enorma tefatsstora blommor! trp2.JPG trp.JPG
Ezereht
31-10-2008, 07:24
mina pioner vill inte blomma, fast jag haft dem 3 år. Har jag satt dom för djupt tror ni? För lite näring?
För djupt, kanske. Prova att sätta om dem nu om inte marken har frusit. Lägg lite benmjöl till dem i gropen. Eller, förresten, vänta på de andras råd... jag brukar ha fel.
AnnammA
31-10-2008, 09:49
CITAT (Ezereht @ 31-10-2008, 07:24)  mina pioner vill inte blomma, fast jag haft dem 3 år. Har jag satt dom för djupt tror ni? För lite näring? Det kan ju också vara så att det brukar ta ett par år innan pionerna blommar för första gången efter planteringen, men det finns nog ingen regel utan undantag...De kan vara för djupt planterade också. (Hoppla, det blev visst piontråd i rosentråd...Hoppas ingen blir förvirrad?)
Ezereht
01-11-2008, 11:29
Jag kan dra tillbaka den till rosor då  Jag fudnerar på MMe Legras de st Germain. Det är en Alba, är den känslig för rosrost då? Ni som har den, vad säger ni? Jag vill inte ha någon sjuklig ros, då tar jag hellre någon annan sort, finns ju trizillioner vita.
Enligt LÅG får den endast lätta svampangrepp, vilket låter ganska bra. Jag har dock ingen egen erfarenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|