Lisaloppan
26-10-2008, 16:21
Hoppas någon här har kunskap om detta: Min vintergröna Ligusterhäck är 1 ½ år gammal. Jag har vattnat och klippt när man ska. Den är tät och fin och den växer bra,men..... bladen ser liksom "dammiga" ut. Det sitter kvar fast det regnar eller när man känner på bladen. En hel del blad på olika ställen i hela häcken, den är 30 m lång, har också små hål. Vad har hänt?? Måste jag göra något nu eller kan jag vänta till våren? och vad ska jag göra??
Hoppas på kunniga svar.
Lisaloppan
23-11-2008, 13:31
Hallå! Är det någon som vet något om detta? Nu ligger ju snön på så oavsett åtgärd får jag väl vänta till våren.
Åsa, mälardalen zon 2
23-11-2008, 14:03
Även den vintergröna ligustern brukar byta blad så runt hösten är det väl naturligt att de ser lite dassiga ut + jag ser att du bor i zon 4 i ett tidigare inlägg, vintergrön liguster är lövfällande i högre zoner (högre än zon 1)+ den är ju inte så härdig bara zon 1-3 så det är nog bara normalt att den inte ser så fin ut i din zon. Är det någon skadegörare som gjort skadan har de nog lämnat plantan för länge sedan och det är inte säkert att de återkommer nästa år så det är ingen vits med att göra några åtgärder.
tack för fråga:
i alla fall är det inte problem , du kan plocka dammiga bladen och bränna dem.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.