|
chilihead
26-10-2008, 18:17
Efter att odlat en hel säsong så har jag äntligen genomfört ett för mig gigantiskt projekt: såskokning på skörden. Allt från att fixa tomflaskor, etiketter, göra det perfekta receptet har tagit sin lilla tid. Nu är allt klart och det känns riktigt bra! Jag har redan gjort en beskrivning av hur jag gjorde i bloggen så jag orkar inte skriva ner det en gång till  Mycket bilder! http://roddelona.blogspot.com/
Preussen
26-10-2008, 19:34
imponerande och roligt att se sådan entusiasm. får du fröer över av 7-spot så får du gärna skicka.
chilihead
26-10-2008, 20:03
Tack Preussen! Jag har för tillfället inte råd att ge bort några chilifrön av dom jag fick skickade till mig från Kanada  Men däremot när jag skördar så delar jag givetvis med mig. Men med tanke på att fröna inte ens är satta i jorden så är det nog ett halvår kvar tills det blir några. 7-pot var verkligen något extra. Den överträffade alla mina förväntningar på alla vis. Den var mycket starkare än jag kunde tänka mig: jag skar av 1/100 av en pod och kastade in i munnen. Jag var tvungen att spotta ut den omedelbart! Det glödde till rejält! Till en början efter att bara hanterat kuvertet som den låg i så lyckades jag komma åt läppen och bränna mig rejält! Lukten var väldigt unken och påtaglig. Trots att jag kokade 6 flaskor sås på en enda kapsel så fick såsen som görs på samma recept som min övriga sås, en helt unik smak. En helt fantastisk smak! Det är väldigt bra drag i såsen och mer än de flesta klarar av, trots att fröna är utpillade. Jag är helt lyrisk över 7-pot och måste skynda mig få upp några!
Platinum
26-10-2008, 20:11
Det var minsann inte lite chilisås-flaskor du fått till heller. Hur stor odling har du egentligen (typ antal plant)?
Dito Verde
26-10-2008, 20:21
Kul och inspirerande. Själv fick jag ingen skörd att skryta över. Ganska trista sorter jag valde. En fråga till både chilihead och Preussen; Vilken chili är er favorit? (Av sorter som går att få tag på hyfsat lätt) Jag tycker att mina haft antingen god smak eller fin hetta. Inte båda egenskaperna. /p
chilihead
26-10-2008, 21:00
CITAT (Platinum @ 26-10-2008, 21:11)  Det var minsann inte lite chilisås-flaskor du fått till heller. Hur stor odling har du egentligen (typ antal plant)? Jag hade 45 plantor. Tyvärr pga den dåliga sommaren och rabattoding så gick det åt skogen med de sena sorterna. Du kan läsa om odlingen från början i bloggen om du har lust. CITAT (Dito Verde @ 26-10-2008, 21:21)  Kul och inspirerande. Själv fick jag ingen skörd att skryta över. Ganska trista sorter jag valde. En fråga till både chilihead och Preussen; Vilken chili är er favorit? (Av sorter som går att få tag på hyfsat lätt) Jag tycker att mina haft antingen god smak eller fin hetta. Inte båda egenskaperna. /p Dom starka sorterna är överlägsna i mitt tycke. Deras smaker är verkligen något extra. Orange Habanero, Scotch Bonnet & 7-pot är riktiga höjdare! Jag kan tänka mig att just Orange Habanero är världens mest uppskattade chilisort rent smakmässigt. Det är många som har den som favorit.
Dito Verde
26-10-2008, 21:10
CITAT (chilihead @ 26-10-2008, 21:00)  Jag kan tänka mig att just Orange Habanero är världens mest uppskattade chilisort rent smakmässigt. Det är många som har den som favorit. Ja, det var en av mina fem sorter och den enda som jag är någorlunda nöjd med. Men de flesta blev mycket små. Nu är det dock några större på gång, hoppas de hinner mogna. Jag bor strax norr om Göteborg och de kan nog stå kvar i växthuset någon/några veckor till. Jag kommer att följa med i din blogg, var så säker. /p
Den som kallas thailänsk chili, är det någon habanero sort? Lång smal och orange...
chilihead
26-10-2008, 22:50
CITAT (Dito Verde @ 26-10-2008, 21:10)  Ja, det var en av mina fem sorter och den enda som jag är någorlunda nöjd med. Men de flesta blev mycket små. Nu är det dock några större på gång, hoppas de hinner mogna. Jag bor strax norr om Göteborg och de kan nog stå kvar i växthuset någon/några veckor till. Jag kommer att följa med i din blogg, var så säker. /p Oj, lyckos dig att få så lång säsong. För mig dog säsongen i slutet av augusti eller nåt  Omogna chilis är också helt underbara! Jag vet inte om det ens är rätt att kalla dom omogna!? Dom är mogna men i ett tidigt stadium i sin utveckling?  Man säger väl inte omogen paprika om grön paprika?  Kul att du ska ska följa min blogg. Jag gissar att nästa inlägg kommer att handla om min kommande gula sås, gjord på mango/ananas-bas. Jag har fortfarande några chilis som står i köksfönstret som håller på att skifta till rött som ska användas till det projektet. Det känns roligare att koka på sitt eget  CITAT (Monaxe @ 26-10-2008, 21:23)  Den som kallas thailänsk chili, är det någon habanero sort? Lång smal och orange... Nja,,, är ingen expert på det där med latinska namn, familjer och sånt. Men thailändska chilis brukar vara smala, superheta och egentligen ganska smaklösa. Bara frän hetta. Inte alls min smak av chili. CITAT (CillaM @ 26-10-2008, 21:26)  Jag är klart imponerad! Tack, kul CillaM
Hur sänkte du pH-värdet - vinäger?
chilihead
27-10-2008, 09:46
CITAT (KURT @ 27-10-2008, 06:42)  Hur sänkte du pH-värdet - vinäger? Jepp, i mitt grundrecept ingår vinäger och juice från lime och citron. Behöver ph regleras så tillsätter man vinäger tills man får önskat ph. Smaken balanseras med råsocker. Givetvis rättvisemärkt
Woow säger jag bara! Jag är sååå imponerad av din chillisauce-tillverkning, näst intill euforisk  . Själv brukar jag nöja mig med att experimentera lite med fröer från affärens frukter, pirripirri och någon sorts habanero tex. Den enda pepparn jag sått från köpefrön är "sweet orange baby", som jag inte tycker smakar något alls, och chillin "cayenne long slime" som är okej så länge den är färsk. Jag har aldrig försökt att göra egen chili, men nu blev jag verkligen inspirerad......kanske ska jag ta och försöka nästa år ( inte till försäljning, utan bara till husbehov förstårs  ). Din blogg kommer jag definitivt att följa
chilihead
27-10-2008, 15:59
Tack så mycket Gillan, vad kul att höra Att göra egna såser är riktigt roligt. Det krävs en hel del experimenterande innan man uppnår resultat, men övning ger färdighet och tycker man om att stå i köket så är det definitivt något man ska prova! Man kan använda i stort sett vilken bas man vill: tomat, morot, mango, aubergine, potatis är exempel på vanliga baser. Vet man vilken bas man vill ha kan man sedan jobba sig vidare med att balansera och komplettera den smaken. Plocka fram dom kryddor man gillar och de chilisorter man tycker om. Till slut har man en personlig produkt som kommit fram genom mycket slit. Att produkten sedan blir uppskattad av andra känns kanonkul  Kul att du ska följa bloggen, men det blir inte så mycket uppdateringar. Speciellt inte såhär i vintertid. Jag har gjort en chili-bonzai nyligen som jag tänkte blogga lite om och kanske något nytt såsprojekt
Preussen
27-10-2008, 17:40
favorit och favorit. det är vad man ska använda dem till. jag är ju barnsligt förtjust i c.pubescens, dvs rocoto, manzano etc. när det gäller c.chinense är det fatalii som är en klar favorit, både gul som röd. min skör i år har varit varierande. jalapeno, c.annum, har fått utstå hårda angrepp av bladlöss men aldrig återhämtat sig trots intensiv bekämpning. c.pubescens och c.chinense har jag haft en enastående skörd av. har växthuset fullt fortfarande tack vare den milda hösten. borde kanske sälja i lösvikt. thaichili är troligtvis en c.annum. för mer latinska benämningar och sorter ta en titt på chileman
chilihead
27-10-2008, 20:49
Jag är väldigt intresserad av att köpa chilis av dig!
Vilka kineser har du? Tror jag grillade manzano hos en kompis för några år sedan. Hur smakar dom?
Preussen
27-10-2008, 22:01
hm, i en bra förpackning via post till gävle. borde funka. pma över adressen så får jag fixa det i helgen. i år har jag fatalii, yellow bumpy, congo trinidad, habanero mustard, naga morich, harolds st barts, guadaloupe, trinidad scorpio.
c.pubescens har inte bara en verksam caspaicid utan minst 3. detta gör hettan mer komplex och uppfattas som hetare vad de eg. är.
blomkronan
28-10-2008, 00:21
Oj,Oj vilken härlig blogg. Det kommer ta lite tid att läsa igenom, men det ska jag göra...
En snabb fråga? jag har sett att dom nu säljer "ätbara"chili på plantskolan hemma hos mig??? är det inte fel årstid! chiliplantan är väll ettårig... kan man få dom att överleva vintern? Är det värt att köpa en nu? och kan jag sedan ta frö äkta frön från frukterna?
chilihead
28-10-2008, 10:49
CITAT (Preussen @ 27-10-2008, 22:01)  hm, i en bra förpackning via post till gävle. borde funka. pma över adressen så får jag fixa det i helgen. i år har jag fatalii, yellow bumpy, congo trinidad, habanero mustard, naga morich, harolds st barts, guadaloupe, trinidad scorpio.
c.pubescens har inte bara en verksam caspaicid utan minst 3. detta gör hettan mer komplex och uppfattas som hetare vad de eg. är. wow, imponerande sorter! skulle vara perfekt att få jobba med dom sorterna i kommande sås/chutneys -projekt!
chilihead
28-10-2008, 12:03
CITAT (blomkronan @ 28-10-2008, 00:21)  Oj,Oj vilken härlig blogg. Det kommer ta lite tid att läsa igenom, men det ska jag göra...
En snabb fråga? jag har sett att dom nu säljer "ätbara"chili på plantskolan hemma hos mig??? är det inte fel årstid! chiliplantan är väll ettårig... kan man få dom att överleva vintern? Är det värt att köpa en nu? och kan jag sedan ta frö äkta frön från frukterna? Chiliplantor kan bli bra gamla. 10 år ska inte vara några problem. Jag har en chili som jag ska försöka göra till långlivad och har därför som jag tidigare nämnt gjort om till bonzai. Jag har klippt ner rötter och väldigt hårt på stammen. Kör ett litet lysrör på den 24/7 och nu har det börjat komma små gröna skott från stammen  Jag har pyntat den med det skräp som var tillgängligt på jobbet. Stenar, lite gammal järnmalm som jag hittat i skogen m.m. Jag välde den här plantan för den hade sån fin stam och ytliga rötter som blivit träiga.  Vad det gäller fröerna från plantorna så är det inte säkert att avkomman blir stabil. Man ska hålla på med mössor och sånt på blommorna för att få stabila avkommor, men det där har jag inte hållt på med. Bättre sätta köpefrön eller frön från folk som vet vad dom gör. Annars kan man kasta bort mycket energi på skit.
Preussen
28-10-2008, 20:44
CITAT (blomkronan @ 28-10-2008, 00:21)  Oj,Oj vilken härlig blogg. Det kommer ta lite tid att läsa igenom, men det ska jag göra...
En snabb fråga? jag har sett att dom nu säljer "ätbara"chili på plantskolan hemma hos mig??? är det inte fel årstid! chiliplantan är väll ettårig... kan man få dom att överleva vintern? Är det värt att köpa en nu? och kan jag sedan ta frö äkta frön från frukterna? alla chilesorter är ätbara. vissa är inte lönt att ha i köket då de har för mkt fröer. det är vid denna tiden på året som prydnadschile börjar dyka upp. visst kan du ta fröer men hur roliga är de? finns roligare sådana. ta en titt på fröfirmors hemsidor.
case214
04-11-2008, 21:12
Även jag har gjort sås idag.
Basen var rödlök, vitlök, annanas, lime, honungsmelon, ett par klementiner och tre tomater. Den viktigaste ingrediensen chili var ca. 15 st av de äpplestora Habanerosen som jag bad om ID i en en annan tråd, ca. 15-20 st Yellow scotch bonnet från egen odling, ett reält antal antal Apache samt några okända från indonesien.
Väldigt fruktigt och gott. Först kommer den fruktiga smaken och kort därefter är känslan som att sätta tungan på en platta på högsta värme. Blev allt som allt ca. 2-2,5 liter sås.
Skall man spara såsen mera än någon vecka i kylen, så är det viktigt att man, som det noga påpekas i bloggen, ser till att pH-värdet är tillräckligt lågt.
case214
05-11-2008, 06:50
Yes. Jag har iofs inte gjort någon PH mätning, men hällde i rikliga mängder ättika. Samt att det fanns syrliga citrusfrukter i basen.
chilihead
14-11-2008, 18:09
CITAT (case214 @ 04-11-2008, 21:12)  Även jag har gjort sås idag.
Basen var rödlök, vitlök, annanas, lime, honungsmelon, ett par klementiner och tre tomater. Den viktigaste ingrediensen chili var ca. 15 st av de äpplestora Habanerosen som jag bad om ID i en en annan tråd, ca. 15-20 st Yellow scotch bonnet från egen odling, ett reält antal antal Apache samt några okända från indonesien.
Väldigt fruktigt och gott. Först kommer den fruktiga smaken och kort därefter är känslan som att sätta tungan på en platta på högsta värme. Blev allt som allt ca. 2-2,5 liter sås. det där lät som ett kanonrecept faktiskt. håller på och experimenterar med ett liknande jag också just nu. det ser ut som du matchat chilisarna fint till basen också. men jag kör bara gula och vita ingredienser i min för att inte få den röd. låter som din blev rejält stark. det är ju fint för oss tokar, men jag tycker om att göra svagare versioner också så alla kan njuta av såserna  jag tänkte göra en naga morich -sås också. om jag använder 35 gram naga till varje flaska sås så innebär det att det är tillräckligt mycket capsaicin i flaskan för att döda en vuxen människa. det är ju bara så jäkla coolt!
chilihead
17-11-2008, 14:24
Åt Naga Morich igår för första gången på riktigt!
Har kokat dom grovt hackade i lite vinäger, salt och socker så det är i princip så rent det kan bli men ändå konserverat.
Tog 3 små naga-slicer på pizzan igår. Väldigt bra smak och en hetta med rejäl pondus som blommar ut i i svalget och VÄXER stadigt! Svettningar och alla andra härliga effekter!
Rejäl magont och sveda vid toalettbesök var bieffekter jag gärna hade sluppit. Men jag kommer ändå ha väldgit svårt från att inte gå och pilla i naga-burken med jämna mellanrum.
Bumpar den här tråden
Vart kan man få tag i lämpliga flaskor för att fylla med chilisås .
Preussen
09-06-2009, 09:26
om du ska göra det i liten skala har jag sparat och desinficerat chilesåsflaskor. du kan även ta 33cl flaskor och sätta plastkork på. sen om du inte är så noga med estetiken går det bra att använda glasburkar.
japp får nog testa med vanliga flaskor till att börja med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|