Monarda
Vårt gamla plommonträd stod inte pall för nattens storm. Så här såg det ut i morse sad.gif .
Den andra halvan står rätt stadigt än men jag är rädd att vi måste ta ner alltihop.

PA260529.jpg

Helen i Piteå Zon 5
men oj så tråkigt.... trist då vädret ställer till det i trädgården..... sad.gif
blomkronan
Kanske en dum idé. Men kan man inte binda fast grenen igen och få den att växa ihop igen???
Man kan ju "ympa" såret kanske är för stort... men kan det inte vara värt ett försök???

Ni som vet... hjälp till här!!!
Malus
Vad tråkigt med ditt fina träd!
Jag har inte hört om någon som har lyckats få en sådan gren att växa fast igen som någon sorts ympning av en hel gren - du får helt enkelt ge upp den och såga bort den. Plommon är ett fint virke och passar ypperligt för mindre slöjdalster eller snickerier om du vill ha ett minne från ditt träd.
Jag tycker däremot inte att du skall ta bort hela trädet - den del som står kvar kan klara sig många år ännu även om röta troligtvis kommer att ta sig in i det stora såret på stammen.
Plantera gärna ett ersättningsträd i närheten som kan ta över när trädet ger sig någon gång i framtiden. Man får planera i god tid när det gäller träd.
HelenJ
CITAT (Malus @ 26-10-2008, 21:41) *
Plantera gärna ett ersättningsträd i närheten som kan ta över när trädet ger sig någon gång i framtiden. Man får planera i god tid när det gäller träd.

Precis! Det kommer att dö av den här stora skadan - men förmodligen inte än på några år.

Förstår att du är ledsen... trostar.gif
Monarda
Var också inne på tanken att snöra ihop det hela, men det är ett jättestort sår. Den andra halvan får stå kvar men jag får hålla noga koll med tanke på fågelholken. Blåmesarna brukar alltid häcka där.
Som du säger Malus så verkar plommonvirke vara väldigt fint och dessutom hållbart. Har sedan tidigare en gammal torkad plommonstam som sockel till min fågelstuga och den har stått lika i över tio år nu.

P7240326.jpg

Gossen Ruda
Beträffande möjligheten att trädet kan växa ihop så är den obefintlig. Veden är i biologisk mening inte död men har inte förmåga till att växa ihop. Visst kan den kvarstående biten leva några år men knappast överleva på sikt. Plommonträd blir fö inte så långlivade så plantera ett nytt och planera för borttag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon