blomkronan
Jag var ute med hunden och grannen skulle just slänga en massa avklippta grenar från hans jätte stora murgröna som växer över garaget.

Jag fick ta några grenar och nu undrar jag hur gör jag?
- Kan jag rotta dom inomhus?
- Eller ska jag göra det på friland?
- eller i min bod som nu håller runt 10°?

- Ska jag rotta dom i vatten?
- eller sticka ner dom i vanlig blomjord?
- eller ska jag ta Såjord?

Dom är vedartade (heter det så?) ska jag skapa bort bark?

Dom är rätt så långa, kan jag kapa dom i mindre bitar så jag kan få många plantor?

Tacksam för snabbt svar!! dom ligger i hallen nu... thanks.gif
Anders Roslagen
Vet inte vad som är bäst, men det har gått bäst för mig inomhus i kruka under plast, decimeterlånga bitar tryckta mot ytan på vanlig jord. Det har blivit rötter i vatten också, utom någon gång. Ute har också gått rätt bra.
blomkronan
CITAT (Anders Roslagen @ 26-10-2008, 22:08) *
Vet inte vad som är bäst, men det har gått bäst för mig inomhus i kruka under plast, decimeterlånga bitar tryckta mot ytan på vanlig jord. Det har blivit rötter i vatten också, utom någon gång. Ute har också gått rätt bra.

Tack Anders för ditt svar. Jag satte hälften i vatten och hälften satte jag i jord (klippte dom i mindre bitar), lika bra att göra på båda sätten... Jag kan nog få några fler grenar om jag misslyckas... flirting.gif
//Mari
Alexander-VG-zon3
det är ju av en ute murgröna du tat så för att inte chocka den för mycket planterar dom ute strax under jord ytan . till våren har dom rotat sig . jag själv slänger dom på ytan när som helst på året och håller fuktigt 100% alltid . när den väl kommer igång växer den som bara den . trivs och varmt och soligt läge med god fukt i jorden .
blomkronan
Jag det var vad jag tänkte att ute murgönana kanske skulle vara kvar ute...
Nu ställde jag dom inomhus, men jag går ner till honom i dag igen och ser om han har kvar lite klipp så får jag prova båda sätten. Jag var ute och goggla lite och då stog det på flera ställen att men skulle ta dom på sommaren??? Dom är ju vedartade och vad jag lärt mig!!! är att vedartade ska man ta på höst-vintern...
Jag provar båda nu annars kan jag prova i sommar igen. Han har så mycke... den växer över garagedörren oxå där får jag nog ta hur mycke jag vill, nu när han vet att jag vill ha kommer han säkert att säga till när han vill bli av med lite tummenupp.gif
MariaS
De skott man tar på sommaren är örtartade. De skotten kan man lätt föröka i vatten eller jord, ute eller inne.

Vedartade skott, tar man på höst/vinter. Dessa skott, sätter man lämpligast i höga krukor så två tredjedelar sitter i jorden. Dessa krukor förvarar du bäst ute, under ngn form av tak eller liknande (kallväxthus). Glöm bort dem och kolla dem igen fram i slutet av april, när växtsäsongen kommit igång igen.
Grönberg
Vi sticker ner stjälkarna i jord ute, de flesta klarar sig och skjuter iväg, vi gör samma sak med buxbom, funkar hur bra som helst.
blomkronan
tummenupp.gif Tack för alla svar. Jag ska förbi honom i dag igen giggle.gif
Jag vill ha mycke murgröna för dom är vintergröna och den här sorten verkar vara snabbväxade.
lissa
Jag gör som MariaS, och det är dom enda sticklingarna som jag lyckas med.
För det mesta är det för att förnya växten lite , annars blir grenarna alldeles för vedartade, och då ser det lite tomt ut. Sticklingarna får bra stöd av det gamla, och stammarnas kalhet döljs av dom nya bladen. Jag bara sticker ner dom rätt djupt och räknar med att en del inte kommer att ta sig, men så är det ju med allt..
Jag tycker att du tänker bra som sätter dom på olika sätt, på det viset märker du ju vilket som är bäst hos dig, för alla har vi ju olika förhållanden med luftfuktighet, ljus, värme etc..och nästa gång grannen klipper vet du ju precis vad du ska göra med sticklingarna..om du behöver dom då vill säga...Lycka till med dom smile.gif
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 28-10-2008, 10:47) *
tummenupp.gif Tack för alla svar. Jag ska förbi honom i dag igen giggle.gif
Jag vill ha mycke murgröna för dom är vintergröna och den här sorten verkar vara snabbväxade.

Det finns många murgrönor som är mycket snabbväxande. Jag älskar murgröna men är tvungen att riva (slita!!!) loss långa revor regelbundet i min trädgård för att den inte ska ta över allt annat. Helt klart en god idé att plantera dem på olika sätt så som du gjort.

Mvh Rosmarin
blomkronan
Jag satte en massa i jorden runt min klematis som inte vill bo där... den har altid varit klen och få blommande.
Där den står kommer det inte fram någon sol har en stor tuja framför som skymer solen samt när solen flyttat sig skymmer boden. Murgrönan ska klara helskugga bättre har jag läst. Jag kommer låta klematisen vara kvar dom få blommor som kommer kan man njuta av ändå. Bara murgrönan tar sig så kommer det att bli fint tummenupp.gif
MariaS
det är mycket möjligt att din klematis kommer gilla läget bättre nu. De brukar vara lite sällskapssjuka av sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon