Full version: gulnande blad
golo
hejj

flera blad på min nyinköpta gardenia har börjat gulna och trilla av fastän jag varken vattnar denför ofta eller låter jorden torka ut sad.gif jag sprayar den även med vatten för fuktigheten. är det någon som vet varför detta händer? eller e de kanske vanligt att den tappar lite blad. jag misstänker för lite ljus men jag har den en bit från ett öppet fönster som jag skrivit i ett tidigare inlägg så den står ju inte för varmt :/

vore väldigt tacksam för tips å hjälp smile.gif
Ciczi
En hel del växter tappar blad när de kommer hem till oss. Det är normalt. Men om du har fönstret öppet hade jag nog stängt det med tanke på vilken årstid det är. Även om gardenia gillar svala temperaturer på vintern så tror jag inte att den uppskattar att hamna i drag.

mvh Ciczi
jahi
CITAT (golo @ 27-10-2008, 02:31) *
hejj

flera blad på min nyinköpta gardenia har börjat gulna och trilla av fastän jag varken vattnar denför ofta eller låter jorden torka ut sad.gif jag sprayar den även med vatten för fuktigheten. är det någon som vet varför detta händer? eller e de kanske vanligt att den tappar lite blad. jag misstänker för lite ljus men jag har den en bit från ett öppet fönster som jag skrivit i ett tidigare inlägg så den står ju inte för varmt :/

vore väldigt tacksam för tips å hjälp smile.gif

Den hatar att bli flyttad.
Min blev sån när jag bara bytte fönster fast fönstrena ligger i samma läge, enda skilnaden är att det är lite mindre ljus i nuvarande fönster.
Håll ut så hämtar den sej nog.
golo
tack för hjälpen smile.gif
Alexander-VG-zon3
för mycket kalk ger gula blad plus chocken av miljöbyte . nu vill den stå svalt ca +10c +15c och ljust och fuktigt om bladen .
golo
CITAT (flaxss @ 27-10-2008, 12:34) *
för mycket kalk ger gula blad plus chocken av miljöbyte . nu vill den stå svalt ca +10c +15c och ljust och fuktigt om bladen .

jaa det är just det med svalare temperatur som är problemet om jag inte kan ha fönstret öppet :/ vet inte hur jag ska fixa det annars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon