Full version: Har justa fyndat
anne
tongue.gif Hejsan
Idag har jag varit i väg och fyndat växter. En del av dem som jag är osäker på eller inte har fått något namn ännu ligger i albumet okända växter. Kan någon hjälpa mig med dessa tre bilder.
Läkemalvan som det var sagt att den hette såg jag på plats, en stor buske vart det med små söta ljustlila blommor.
Krypväxten har jag sett en gång förut och då växte den mellan plattorna hemma hos en familj, det var mycket vackert.
Hoppas på svar.

Hälsar Anne
Lars
Kan kryparen vara slingerpilört? Persecaria nånting... äh, man ska inte gissa när man inte kan... Bättre låta tanterna ta hand om det... tongue.gif

Lars
Adri-Anne
Kanske Murreva eller Krypkotula. smile.gif
LindaA
Jag tror att din rödstrimmiga malva kan heta:
Malva sylvestris ‘Zebrina’
Jag sådde nämligen sådana förut (som ettåriga från Impecta). Plantorna har dock självsått sig väldigt flitigt och de plantor som kommit då har varit runt 50cm i höjd och ser ut precis som din. Vacker är den i alla fall!
Jag passade på att titta i dina andra album och undrar bara vilken ras det är på din hund, den är nämligen väldigt lik min hund!
anne
CITAT (LindaA @ 15-09-2003, 08:28)
vilken ras det är på din hund, den är nämligen väldigt lik min hund!

wub.gif Hejsan Linda.
Tack för svaret.
Bessi är en blandning mellan new founland och golden.
Den mest tillgivna hund jag har träffat i hela mitt liv trots att hennes första år har varit ett kaos innan hon kom till oss.

Kram Anne
anne
CITAT (Adri-Anne @ 15-09-2003, 06:59)
Kanske Murreva eller Krypkotula. smile.gif

rolleyes.gif Tycker mig att jag har hört Krypkotula förut men är inte säker i detta sammnahanget. Har du fler benämningar?

H Anne.
Adri-Anne
Cotula Squlida .( Krypkotula.)
Höjden på den är ungefär 5-8cm. Bredden kan bli hur stor som helst, då den hela tiden breder ut sig. På en årsplanta är bredden ungefär40-60 cm.
Den har gulgröna blad, även blommorna är gulgröna, blommar mellan juli- augusti. Växten trivs både i sol och halvskugga. Men den tycket definitivt inte om stående vinterfuktighet.
anne
CITAT (Adri-Anne @ 15-09-2003, 12:16)
Cotula Squlida .( Krypkotula.)

tongue.gif Du är en pärla, det är inte den växten jag har, men du beskriver en växt som jag är på jakt efter och nu har jag hela des namn. Krypkotulan passar bra in till rosenplistern och den här marktäckaren. Det kommer att bli tjusigt i rabatterna.

Den jag har, har röd bladnerver och ett mörkare parti som ett v på ovan sidan av bladen, under är den lätt vinröd, liknar inneväxten vandrande jude (tror jag den heter). Kanske en bättre beskrivning än bilden.

Tusen tack.

Handelsträdgården nästa för inköp.

Kramisar Anne
anne
tongue.gif Läkemalva, Althaea officinalis där kom hela namnet på den.

Fördelen är att den trivs med saltavindar och blåst. Växtsättet är stockrosens och blomman liknar en pytteliten malva.

Hälsar Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon