Full version: stockrosor
fröhamstern
tjingeling alla jordnära...
Ja undrar lite om mina favoriter .Stockrosorna.

1a: när kan man så dom direkt ute?? kanske både nu o på våren..,hur vet ja när fröna är mogna?Kanske ska ta in hela ``stängeln`` på tork/frömogning, följer rosten m fröna till nya plantor
2a: var trivs dom ? nu har ja dom i full sol nästan hela dagen...trivs dom i halvskugga-skugga oxå?
3e: hur blir ja av med rosten??! skulle man klippa bort första bladen på våren så kanske rosten minskar lite?
Kanske nån som vet....
Boxer
Här och här är det diskuterat förut. Kanske kan du hitta något "svar" där?
fröhamstern
CITAT (Boxer @ 27-10-2008, 13:35) *
Här och här är det diskuterat förut. Kanske kan du hitta något "svar" där?

Ursäkta om ja e tjatig; Men de va HÄR ja kolla o hitta inga nya svar så ja tänkte nån annan kanske hade fått något nytt tipps som ja kunde få ta del av......
Bassam
tack för fråga:
stockrosor
Man kan flytta plantor med rot men inte när de blommar., så fröna i mars-april inomhus. Strö ut fröna på fuktig såjord , sikta över ett tunn lager jord, sätt plast över och ställ lådan ljust men ej i direkt solsken inomhus. Håll sådden fuktig men ej blöt. Fröna brukar gro ganska snabbt de brukar gro inom 2 veckor men det kan variera lite mellan olika sorter. När plantorna har blivit tillräckligt stora för att handskas med, så planterar man dem en och en i krukor, när risken för frost är över så avhärdar man plantorna och låter dem vistas utomhus i ett halvskuggigt läge i hyfsat stora krukor(ca 0,5liter) under sommaren. I slutet av augusti-september bör plantorna vara hyfsat stora och kan planteras ut på önskat ställe. Fleråriga stockrosor blommar inte första året vid sådd så blommorna kommer inte förrän nästa år.
OBS! när du handlar frön till stockrosor så ser du att det finns ettåriga och det finns fleråriga, välj de fleråriga om du vill att de ska komma tillbaka varje år. Vill du bort rosten bara ta bort skadad delar och bränna dem.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (fröhamstern @ 27-10-2008, 13:01) *
tjingeling alla jordnära...
Ja undrar lite om mina favoriter .Stockrosorna.

1a: när kan man så dom direkt ute?? kanske både nu o på våren..,hur vet ja när fröna är mogna?Kanske ska ta in hela ``stängeln`` på tork/frömogning, följer rosten m fröna till nya plantor
2a: var trivs dom ? nu har ja dom i full sol nästan hela dagen...trivs dom i halvskugga-skugga oxå?
3e: hur blir ja av med rosten??! skulle man klippa bort första bladen på våren så kanske rosten minskar lite?
Kanske nån som vet....

1- mina självsår sig ute , eller sår jag dom ute . men du kan även ta in fröna och förvara dom torrt och svalt och luftigt och sedan så dom tidig vår . fröna är mogna när dom ät mörka/svarta .

2-dom vill ha mycket sol och värme men också fuktigjord under sommaren dom tvååriga dör efter blomningen men du kan lura dom igenom att klippa av blomstänglen så fort den blommat över , påså vis har den inte satt frön och måste leva ett år till för att ge frön . köper du fleråriga arter så blommor dom som vanligt nästa år dock är dom kortlivade perenner . dom ettåäriga självsår sig ute eller tar du in och sår till våren .

3- rost kommer du alltid få på dina stockrosor , men det är mer eller mindre ibland . nåt år är det inget alls och nåt annat år är det mycket . det finns medel att köpa har jag för mig som går mot stockros rost . men även om du tar veck blad eller använder medel så får du tillbaka det .

fröhamstern
tack för användbara svar, både Bassam o Flaxss. Ja får ut o ``skörda`` i morrn. Lite trist för dom blommar ju än men men...dubbel glädje nästa år (kanske) yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon