CITAT (fröhamstern @ 27-10-2008, 13:01)

tjingeling alla jordnära...
Ja undrar lite om mina favoriter .Stockrosorna.
1a: när kan man så dom direkt ute?? kanske både nu o på våren..,hur vet ja när fröna är mogna?Kanske ska ta in hela ``stängeln`` på tork/frömogning, följer rosten m fröna till nya plantor
2a: var trivs dom ? nu har ja dom i full sol nästan hela dagen...trivs dom i halvskugga-skugga oxå?
3e: hur blir ja av med rosten??! skulle man klippa bort första bladen på våren så kanske rosten minskar lite?
Kanske nån som vet....
1- mina självsår sig ute , eller sår jag dom ute . men du kan även ta in fröna och förvara dom torrt och svalt och luftigt och sedan så dom tidig vår . fröna är mogna när dom ät mörka/svarta .
2-dom vill ha mycket sol och värme men också fuktigjord under sommaren dom tvååriga dör efter blomningen men du kan lura dom igenom att klippa av blomstänglen så fort den blommat över , påså vis har den inte satt frön och måste leva ett år till för att ge frön . köper du fleråriga arter så blommor dom som vanligt nästa år dock är dom kortlivade perenner . dom ettåäriga självsår sig ute eller tar du in och sår till våren .
3- rost kommer du alltid få på dina stockrosor , men det är mer eller mindre ibland . nåt år är det inget alls och nåt annat år är det mycket . det finns medel att köpa har jag för mig som går mot stockros rost . men även om du tar veck blad eller använder medel så får du tillbaka det .