Full version: Stormhatt
Bee
Blev påmind om stormhattens giftighet i en annan tråd. I våras köpte jag 3 stormhattar från Odla och dom har precis börjat få frökapslar (en hel del blommor sitter kvar). Jag hade inte tänkt använda dom i något medicinskt syfte. Såg dom mera som alternativ till riddarsporrarna som lilla snigeln och alla dess släktingar och vänner tyckte så mycket om.
Kan jag låta frökapslarna sitta kvar för att klippa bort rubbet till våren som jag gör med alla andra växter eller bör jag klippa ner dom nu? Vad händer egentligen med frökapslarna? Faller dom ner och äts upp av fåglar? Är det farligt för fåglar? Kan katten bli sjuk om hon råkar tugga på en kapsel?
ingrids
Olika saker är giftiga för olika fåglar, djur och människor. Fåglar kan ju glatt tuta i sig bär från idegran medan sidensvansar blir packade av rönnbär och riskerar att frysa ihjäl (kanske de till och med kan dö av alkoholförgiftning, det vet jag faktiskt inte).
Om katten inte brukar tugga på torra växter bör hon inte ens vara i riskzonen, oavsett, och fåglarna reder sig säkert.
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror risken är minimal att någon/något skulle bli förgiftad av fröna.....Då fröna är mogna öppnar sig 'kapseln' och fröna trillar ner i jorden, dom gror nästa vår och på så sätt får du fler plantor av Stormhatten eller så plockar du in dom, torkar och byter/säljer fröna med någon här på forumet yes.gif
HelenJ
CITAT (ingrids @ 27-10-2008, 14:32) *
Fåglar kan ju glatt tuta i sig bär från idegran

Det är faktiskt ok att äta bären från idegran - så länge man bara äter fruktköttet och spottar ut kärnan. Det är förmodligen så fåglarna gör wink.gif
Har sett vår trädgårdsmästare göra så i parken och han påstår de är goda - men själv har jag inte vågat blush.gif
Bee
Tack för svaren! Då känner jag mig lite lugnare. Jag hade inte helt klart för mig att det är en så giftig planta. Den har varit - och är - vacker med sina blåvita blommor. Det är nog dom sista blommorna i trädgården för säsongen förutom några lavendelblommor som fått för sig att blomma om.
Stormhattarna får stå kvar. Några av frökapslarna tar jag in och torkar för framtida behov smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon