malleangel
Har en Kantdracena, Dracaena marginata.. Dess blad faller av flera st per dag ch har hållit på så här i två tre veckor.. vad är det för fel?
Hur ska jag göra för att rädda den? den ser så tanig ut nu.. sad.gif

Behöver er hjälp! så är mycket tacksam för svar!
Red Top
Den kanske får för lite ljus?
Hittade dessa tips på Odla.nu
Kantdracena
malleangel
tack, kan i och för sig stämma till viss del, plantan står i rum med nordväst fönster, den står en bit in rummet.. men har jättestora fönsterKan det vara så att är för lite ljus?
Red Top
Höst/vinter är det alltid för lite ljus och ganska vanligt att de tappar blad.
Kee
Intressant frågeställning. Såsom jag förstått det är det en del av växtens naturliga livscykel, att bilda nya blad i toppen och tappa blad nertill och att det är ovanligt med exemplar som har blad längs hela stammen. Skulle tro att mängden blad är proportionell till mängden ljus den får, litegrann som antytts här redan. Däremot om man ska nämna något om misskötsel som kan vara orsaken är även övervattning en sådan, men jag gissar att du har koll på det. Kantdracenan vill gärna torka ut mellan vattningarna.

Som en sista parentes kan man nämna att de dracenor som köps på IKEA och således är samplanterade tre och tre i varje kruka är ganska stiliga att titta på, men växten lever ett trångt liv och det blir dåligt med ljusreserser åt framförallt den understa plantan. Har man en sådan rekommenderar jag att man delar på den, åtminstone så att man får en 2+1-kombination.
malleangel
NU har den tappat alla blad. Känns som om stammarna torkar och börjar kännas ihåliga... är det bara att slänga?
Bassam
tack för fråga:
dracena tappa bladen på grund att:

1 om de stå på kalt ska de tappa bladen
2om de står med mycket vatten i krukan ruttnar rötterna, bladen gulnar och faller.
3 dracena MÅSTE ha JÄMN VATTNING -
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 28-10-2008, 07:55) *
Intressant frågeställning. Såsom jag förstått det är det en del av växtens naturliga livscykel, att bilda nya blad i toppen och tappa blad nertill och att det är ovanligt med exemplar som har blad längs hela stammen. Skulle tro att mängden blad är proportionell till mängden ljus den får, litegrann som antytts här redan. Däremot om man ska nämna något om misskötsel som kan vara orsaken är även övervattning en sådan, men jag gissar att du har koll på det. Kantdracenan vill gärna torka ut mellan vattningarna.

Som en sista parentes kan man nämna att de dracenor som köps på IKEA och således är samplanterade tre och tre i varje kruka är ganska stiliga att titta på, men växten lever ett trångt liv och det blir dåligt med ljusreserser åt framförallt den understa plantan. Har man en sådan rekommenderar jag att man delar på den, åtminstone så att man får en 2+1-kombination.

det är inte naturligt att den tappar blad . när jag var i Afrika så fanns där väldigt vackra dracenor blad från topp till tå . har även sett dracenor som varit i ljusa fönster med självvattande krukor som var gröna ned till .

att den tappar blad nertill är oftast för lite ljus eller torka eller övervattnig .
Kee
Jaså inte? Jag litar på dig, har ju bara dragit slutsatser av de växter man sett. Kanske är en följd av att för många står för mörkt/fuktigt som jag gissade från början.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 05-12-2008, 07:51) *
Jaså inte? Jag litar på dig, har ju bara dragit slutsatser av de växter man sett. Kanske är en följd av att för många står för mörkt/fuktigt som jag gissade från början.

även i naturen är dom ibland blad lösa av diverse orsaker som sträng sommar torka eller allt för skuggigt . men får dom perfekta förhållanden ( eller bra) och så mycket ljus så har dom blad ändå nerifrån och upp .

det är en naturlig orsak att dom tappar blad men det är inte i växtens gener att tappa blad efter att den får nytt .

och ibland i handlen så tar dom veck några blad för att den bara ska ha en liten gröntopp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon