CITAT (Kee @ 28-10-2008, 07:55)

Intressant frågeställning. Såsom jag förstått det är det en del av växtens naturliga livscykel, att bilda nya blad i toppen och tappa blad nertill och att det är ovanligt med exemplar som har blad längs hela stammen. Skulle tro att mängden blad är proportionell till mängden ljus den får, litegrann som antytts här redan. Däremot om man ska nämna något om misskötsel som kan vara orsaken är även övervattning en sådan, men jag gissar att du har koll på det. Kantdracenan vill gärna torka ut mellan vattningarna.
Som en sista parentes kan man nämna att de dracenor som köps på IKEA och således är samplanterade tre och tre i varje kruka är ganska stiliga att titta på, men växten lever ett trångt liv och det blir dåligt med ljusreserser åt framförallt den understa plantan. Har man en sådan rekommenderar jag att man delar på den, åtminstone så att man får en 2+1-kombination.
det är inte naturligt att den tappar blad . när jag var i Afrika så fanns där väldigt vackra dracenor blad från topp till tå . har även sett dracenor som varit i ljusa fönster med självvattande krukor som var gröna ned till .
att den tappar blad nertill är oftast för lite ljus eller torka eller övervattnig .