Malus
Förra året vid denna tiden satte jag en oxelhäck. Plantorna var då två år gamla, de var toppade på ca 30 cm första året och sedan uppvuxna ytterligare ca 40 cm.
Jag har nu låtit dem stå en säsong och rota sig och de har hunnit växa ytterligare en bit.

För att få häcken att bli tätare så tänkte jag klippa ner den radikalt nu till våren.

Kan det bli bra om man klipper ner den till ca 20 cm höjd i mars? Finns det någon risk att plantorna dör?
Jag är nyfiken på era synpunkter!

Gloriosa
Eftersom oxel bildar flera stammar från basen så ska man beskära både topp och sidoskott som en triangel, andra året efter plantering. Det är i alla fall det jag har lärt mig men det kan ju diskuteras. Liguster, oxbär och måbär ska man klippa ner till 20 cm tidigast ett år efter plantering, för att de ska grena sig. Kanske fungerar på oxeln med.

Hälsningar Gloriosa
HelenJ
CITAT (Gloriosa @ 27-10-2008, 20:02) *
Eftersom oxel bildar flera stammar från basen så ska man beskära både topp och sidoskott som en triangel, andra året efter plantering. .... Liguster, oxbär och måbär ska man klippa ner till 20 cm tidigast ett år efter plantering, för att de ska grena sig. Kanske fungerar på oxeln med.

Detta ser ut att vara citerat ur "Beskärningsboken" av Klaus Volllbrecht - bibeln vad gäller beskärning. Skaffa den gärna! Det är en god investering.
Vollbrecht säger däremot inte att det är ok med total nedskärning av oxel (Sorbus) så jag är lite tveksam till att du ska göra det. Ta hellre in alla sidoskotten en bit, så du fortfarande har lite höjd på häcken.
Vårbeskärning är det som gäller, så mars blir bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon