Jag planterade lite lök nyligen och blanda in ganska rikligt med benmjöl, jag läste sedan på förpackningen att man inte bör ha för mycket benmjöl.
Min fråga är då.
Vad händer med lökarna/blommorna vid för mycket benmjöl?
Tack för svar!
Benmjöl behåller mycket P H och lite kväv , det betyder att växter ska ha lite grönskar som växter behöver för att ge bra blommor och lök och rötter.
H:Bassam
Det händer inget farligt. Däremot exploderar lökarna i fin blomning till våren. Benmjöl är långtidsgödslande.
Om man sätta i marken mycket gödsel, ibland händer att växter bränna, ofta jag säga ge inte dina växter mat som inte behöver, det är samma människor som blir dåligt om de äter mera vad kroppen behöver.
H: Bassam
Så ser jag inte på den saken. På hösten är det blött, nästan till 98%. Ingen risk att man bränner lökar, dessutom brukar man lägga benmjölet först, sedan stoppar man ner lökarna. Sedan vattnar man, för det ska man göra även om det är blött, sen täcker man med jord. Jag har vid vissa tillfället råka stjälpa ner mer benmjöl än vad som behövs men det är ingen fara. Lökarna klarar det bra ändå.
De är affären som tycker att människor ska använda mycket gödsel, annars vill man använda gödsel måste studera sin mark och vad sin mark behöver, i alla fall använda lite gödsel bättre från att använda mycket.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.