Full version: Hjälp med cyklamen
serafina
Vi köpte i en blomsterhandel två jättevackra cyklamen men redan efter några dagar så hänger blommorna och slokar.. Varför.. Jag har lekakulor i krukans botten och vattnar däri som han i affären sa.. Har de stått för kallt eller för varmt?? Jättetråkigt är det att jag aldrig ska lyckas hålla dessa fina blommor.. Någon som har råd att ge mig? sad.gif
Aqvakul
Absolut inget stående vatten - hellre för kallt än för varmt......
Alexander-VG-zon3
har du balkong eller tillgång till att placera dom ute , så trivs dom där bäst ( förutom när det blir allt för mycket frost ) . men ute är dom extremt lätt skötta .
blomkronan
Samma här jag köpte en cyklamen som var sååå fin med dubblablommor, nu har bladen blivigt gula och blommorna hänger och jag trodde jag hade vattnat ihjäl den!!! Varför säljer dom cyklamen nu? Man tror ju då att dom ska klara av att stå inomhus... Min får flytta ut då... Men jag är ju inne!!! då får man ju inte njuta av den.
Kan dom övervintra i vinterförådet? så man kan få njuta av den i sommar???
Alexander-VG-zon3
jag njuter av min där ute , den blir mycket finare ute och håller sig bättre . när den blommat klart så övervintrar man den svalt och torrt . inne lyckas jag inte . köper hellre amaryllis eller nåt annat hållbart inne .
tepa
Hej

Jag köpte också en Cyklamen för en par veckor sen. Fick rådet att köpa oasis och lägga i botten på ytterkrukan . Jag skar ut en rund bit ur oasisblocket, dränkte in den i substral-blandning. Sedan Cyklamen i sin plastkruka med hål i botten ovanpå. Nu står den i ett fönster i nord-ost läge, jag har en blomlampa, som hänger långt ner, ovanför. De två blommor den hade när jag köpte den har nu vissnat, det var en liten, som kostade 1,88 Eur. Tänkte att det kunde vara passligt för mig, kommer troligen ändå att ta livet av den trots noggran skötsel...Den har en massa små stänglar inuti bland bladen, på dessa små knoppar. Så nu kollar jag den varje dag om knopparna ska till att växa !

Hälsn Tepa
serafina
Tack för alla råden.. Nu är ju säsong för dessa blommor så man kan ju tycka att de ska klara sig inne. Jag har faktiskt lyckats få den att rätta upp sina blommor igen och den står kallt.. Att de skulle vara så knepiga att ha inne då de säljs som en inneblomma.. confused.gif
Alexander-VG-zon3
de säljs som en säsongsblomma eller slitoslängblomma dvs man köper den och sätter den vart man vill när den är ful kastar man den . även i butikerna blir dom fula efter ett tag . dom bara placerar dom där och köper in nytt hela tiden och byter ut dom fula . dock är det ibland bättre ljus och högre fukt i en del butiker och då så håller dom sig längre .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon