Full version: Köldhärdiga palmer
Grönberg
Gogglade lite och hittade en del, det "märkliga" är att man lätt hittar olika uppgifter avs palmers köldhärdighet.
Det finns en hel del exotiska växter som klarar Skandinaviskt klimat, med tanke på de allt mildare vintrarna så går det att odla riktigt mycket som man inte trodde var möjligt tidigare, en hel del Yucca-palmer, kaktusar, etc....
Det hade varit kul med en tråd för exotiska växter här i forumet.

Temperaturerna är angivet i (°C) (med reservation för ev fel)

Rhapidophyllum hystrix Needle Palm -28 !!??
Sabal minor Dwarf Palmetto -20,5
Trachycarpus takil Kumaon Palm -20,5
Serenoa repens Saw Palmetto -20,5
Trachycarpus wagnerianus Miniature Chusan Palm -19,4
Trachycarpus fortunei Chusan Palm, Windmill Palm -17,7
Chamaerops humilis Mediterranean Fan Palm -17,7
Trachycarpus martianus Khasia Palm -17,7
Sabal etonia Scrub Palmetto -15
Sabal palmetto Cabbage Palmetto -15
Trithrinax campestris Campestre Palm -13,8
Butia capitata Pindo Palm -13,8
Washingtonia filifera California Fan Palm -13,3
Chamaedorea radicalis (none) -13,3
Trithrinax brasiliensis (none) -12,7
Brahea armata Blue Hesper Palm -12,7
Trithrinax acanthocoma Spiny Fibre Palm -12,7
Livistona australis Australian Fan Palm -12,2
Livistona chinensis Chinese Fan Palm -12,2
Livistona decipiens Weeping Cabbage Palm -12,2
Phoenix dactylifera Date Palm -12,2
Acrocomia totai Gru Gru Palm -11,1
Sabal causiarum PuertoRican Hat Palm -11,1
Sabal blackburuca (none) -10
Arenga engleri Taiwan Arenga Palm -9,4
Phoenix canariensis Canary Island Date Palm -9,4
Acoelorraphe wrightii Paurotis Palm -9,4
Washingtonia robusta Mexican Fan Palm -8,8
Syagrus romanzoffiana Queen Palm -8,3
Copernicia alba Silver Copernicia Palm -8,3
Jubaea chilensis Chilean Wine Palm -8,3
Rhapis excelsa Lady Palm -8,3
Livistona saribus Taraw Palm -8,3
Phoenix reclinata Phoenix reclinata -7,7
Corypha elata Gebang Palm -7,7
Hyphaene dichotoma Doum Palm -7,7
Bismarkia noblis Bismarck Palm -5,5
Dypsis decaryi Peacock Palm -4
Sylvia
Visst vore det trevlig med en egen Exotisk-avdelning! Här finns ju flera zonknäckare som glatt testar olika växters vinterhärdighet, jag själv medräknad. Vi får påtala webmastern!

Din listan med "palmer med minusgrader" är imponerande, men säkerligen inte testad i verklighet? Vi skulle kunna ha en "testfakta-avdelning" dit man kan skicka uppgifter om vad som verkligen är beprövad och har fungerat resp. inte fungerat??

Alexander-VG-zon3
skriver samma sak här tummenupp.gif

1= Palmerna har inte haft det så kallt , då det säkert var djupt snölager som skyddade dom ( det kan skilja 10-20från temp undersnön till lufttemp )

2= Palmerna växer i klimat som är mycket varmare än Sverige ( dom tål inte så mycket här i den tempen skulle dom flesta vara döda här ) , men som i USA som har varmt tidigt på året och sedan hög sommarvärme över +30c in i september gör att dom dels tål kyla bättre och dels återhämtar sig bättre . sedan plus all snö som kommer som vi inte har här .

3= Temperaturen dom skriver upp där är en överlevnadstemperatur alltså alla palmerna på listan kommer bli svårt skadade och nästan alla blad kommer frysa veck när dom utsätts för sådan låg temp . att vintervila och se vacker ut gäller vid en mycket varmare temp , så lågt är det all kraft till att överleva .

dessa palmer har jag testat ute på friland eller testat hur mycket kyla dom tål ( dom överlever lägre temp med skydd eller mycket snö eller rätt klimat )

Trachycarpus wagnerianus Miniature Chusan Palm , tål här ca -15c men kan överleva -18c

Trachycarpus fortunei Chusan Palm, Windmill Palm , samma som ovan

Chamaerops humilis Mediterranean Fan Palm , tål -10c -12c

Washingtonia filifera California Fan Palm , bladen på min frös veck vid -5c den överlevde dock till våren

Livistona chinensis Chinese Fan Palm , får skador redan vid -2c -3c

Phoenix dactylifera Date Palm , jag har haft på friland av dessa som klarat vintrar på -18c ( lufttemp) och det var med skydd och mycket skyddat söderläge och massor av snö . palmen fick nog inte lägre än -10c och då svårt skadad . redan vid -5c syns skador .

Phoenix canariensis Canary Island Date Palm , med frigolitskydd fyllt med leca har jag klarat denna palm på friland utan större skador .

Washingtonia robusta Mexican Fan Palm , får skador vid -3c

Rhapis excelsa Lady Palm -8,3 min har faktiskt tålt lägre än så , men den blir skadad

Dypsis decaryi , får skador vid -3c

och dessa har jag också men inte testat än

Phoenix Theoprastii Golkoy
Trachycarpus Manipur
Trachycarpus Latisectus
Sabal Minor, Louisiana
Sabal palmetto
Butia capitata

en som du inte hade med i listan är
Chamaerops Humilis var cerifera - en art som växer på högre höjd än vanlig dvärgpalm och tål ett par grader lägre än artern . min tål bättre kyla än den vanliga rena arten .

förutom palmer odlar jag en massa andra exotiska växter ( blir en lång lista om jag ska rabbla upp allt )
HelenJ
Som flaxss säger är det egentligen inte hur många minusgrader en växt tål utan hur mycket sommarvärme den får som gör om växten är härdig eller ej. Om den vanligtvis växer i medeltemperatur runt +25°C på sommaren är det tveksamt om den klarar sig här hos oss, eftersom medeltemperaturen i juli nog inte överstiger +20°C någonstans i Sverige. Dessutom har de platser som pendlar mellan -25°C och +25°C ofta ett rejält snötäcke på vintern - det är alltså inte barmark och -20°C, vilket mycket väl kan inträffa åtminstone i södra Sverige. Så den där listan ska verkligen tas med en stor nypa salt - gå efter flaxss lista istället tummenupp.gif
Zidane
Jag har ingen större erfarenhet av palmer , ett undantag dock och det är min Zhousan ( Chusan ) palm som klarar många minusgrader utan något skydd.

Men jag bor i GBG och vi har sällan ( aldrig ) under -10 och sällan kallare än -5.

Lycka till med vilken palm du än väljer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon