Full version: Idealblomma?
lena:-)
Vad skall man köpa för blommande krukväxt om man vill ha en blomma som står på ett bord nära söderfönster. Som blommar, som inte är kinkig med vattningen, som inte får löss, som överlever helgen utan att se "vesen" och eländig ut. Finns det nåt sånt eller skall jag ge mig på plastblomma?
Kee
Kalanchoë låter som din växt. Blommar länge och är suckulent, dvs "okinkig" med vattningen. Kan även blomma om efter utblomning. Brukar finnas överallt och är ganska billig. kallas ofta för "våreld/hösteld" eller liknande beroende på vilken säsong det är.
mojan
En brukorkidé är elegant att ha på ett bord i en vacker ytterkruka. Blommar länge, får inte ohyra och behöver inte vattnas ofta. Visst, den kostar ca 100 kr men det kan det vara värt, tycker jag. Vill du inte fixa med den för att få den att blomma om kanske du kan ge den till någon med "gröna fingrar".
MariaS
Kallor! (fredskalla/silverkalla...) De vill visserligen ha vatten lite då och då, men de talar snällt om när och repar sig fort.
Tack för förslagen ..
Fredkallor har jag köpt och ställt i fönstret. De är förträffligt hållbara.

Brudorkideér, tja kanske..fast egentligen vill jag ha lite "fluffigare" blomma. Har nu 4 stycken som tar plats i tvättstugefönstret och väntar på ev bättre tider.

Hösteld..........dom brukar förgås hos mig..knopparna blir till inget...

kanske lika bra att ställa fram en skål med äpplen....

/Maria...de blommor som nästan ser ut som Fredskallor..säljs på ICA och Gardencentret just nu..lite dyrare och kraftigare blad...vad är det för nåt..vet du det? (Finns vita röda och cerisa)
MariaS
CITAT (lena:-) @ 28-10-2008, 16:44) *
Tack för förslagen ..
Fredkallor har jag köpt och ställt i fönstret. De är förträffligt hållbara.

Brudorkideér, tja kanske..fast egentligen vill jag ha lite "fluffigare" blomma. Har nu 4 stycken som tar plats i tvättstugefönstret och väntar på ev bättre tider.

Hösteld..........dom brukar förgås hos mig..knopparna blir till inget...

kanske lika bra att ställa fram en skål med äpplen....

/Maria...de blommor som nästan ser ut som Fredskallor..säljs på ICA och Gardencentret just nu..lite dyrare och kraftigare blad...vad är det för nåt..vet du det? (Finns vita röda och cerisa)

Det är nog flamingo (Anthurium) du menar.

Den doppvattnar man ca en ggr per vecka om man har det torrt, eller varannan vecka om man har lite högre luftfuktighet.
Flamingo var det...tackar....Fat den är ju inte så fluffig precis...Men var lite för dyr tycket jag och köpte Fredskallan isället. Ångrar mig lite...
Tar en sväng till Blomsteraffären imorgon och kollar sortimentet..

Synd att Skara ligger en bit bort, MariaS, annars skulle jag kollat av din affär men med mitt miljötänkande m åste jag ha fler ärenden till Skara än en blomma...smile.gif
tepa
Hej

Flamingoblomman min har jag flyttat från badrummet till vardagsrummet, vars fönster vätter mit sydväst. Den behöver väl inte något extra fukt ? Ska jag bry mig om det gula på bladen eller bara klippa bort ? Den har haft mycket sådant, som jag klippt bort tidigare. Växten är nog så frodig och fin, så det gör inget att jag klipper. Är lite osäker på hur mycket vatten denna väst vill ha.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon