Hej!
Jag har funderat på att skaffa en egen blomma/växt för första gången i mitt liv. Tanken är att jag ska så den själv i mitt fönster snarast (om det nu går, jag är ju trots allt helt ny inom detta). Växten ska vara tålig, man ska kunna vara borta en helg utan att den dör, ja, hyfsat lättskött för en nybörjare. Växten behöver alltså inte ha några blommor, utan ska helst vara helt grön. Den ska stå i ett fönster i husets södra del, fast det är nästan bara ljust där på morgonen till förmiddagen.
Finns det överhuvud taget en sådan blomma? Jag har i varje fall bestämt mig nu, så tipsa mig om bästa möjliga. tack!
Den tåligaste växt jag vet är paradisträdet. Det var den enda växt som trivdes här hemma innan jag började intressera mig för att ta hand om de väster jag har.
Ampellilja är också en bra och anspråkslös växt.
Red Top
28-10-2008, 17:32
Välkommen till odla!
De växter som Maebel föreslår är ju inte precis några växter man som nybörjare ger sig på att så. Överhuvudtaget är det svårt att få någon frösådd växt att växa till sig under de förutsättningar du nämner i din fråga.
Jag skulle istället föreslå att du köper en färdig planta och då kan det funka med de växter Maebel föreslog, framförallt ampellilja.
Vill du så, får du nog vänta till våren!
Lycka till!=)
[attachment=26549:pelargonkruka_001.JPG]
Här kommer ett tips på en krukväxt..... som du inte kan så. (Det är väldigt svårt att få tag på frön till dessa).
Svärmorstungor!!! De är tåliga och snälla. Och - de blommar! Blommorna är vita och luktar parfym. De vill stå ljust men de vill inte stå våta - så vattna lagom! (Eller en gång i veckan som min blomoerfarne son gör med sina - och hans mår utmärkt)
Alexander-VG-zon3
28-10-2008, 19:57
vill du så nåt så kan du köpa färska dadlar . rensa kärnorna noga från fruktkött och annat och så dom sedan vid jordytan i såjord och så väntar du , efter ca 2veckor till 2månader kommer du se ett som liknar ett grässtrå och sedan utvecklas det hela till en vacker palm . som trivs i söderläge och tål torka .
en annan växt du kan så är avokado , placera kärnan i jordytan och vänta , växten skjuter snabbt i höjden och tål det mesta . bara den inte får torka ut för mycket .
hittar du trädtomat så så fröna av dessa , gör som ovan tvätta noga och så i jordytan och efter en tid skjuter ett skott upp och detta växer väldigt snabbt upp . redan efter 2sässonger kommer den blomma och ha en höjd på 1,5m . vill dock has lite mer vatten och näring än dom andra men tål att torka ( du märker på bladen när dom vill ha vatten , dom hänger då ) .
du kan köpa självvattnande krukor som du fyller på med vatten 1 gång i månaden . och så köp en kaffegardin så du skyddar rötterna från den heta solen . och så redan vid omplantering sen så köper du en näringsrik jord som ger växten näring hela sommaren . så har du det enkelt för dig .
Winnowill
29-10-2008, 00:27
Om den inte måste vara helt grön så kan jag rekommendera palettblad. Jag sådde sådana i ett sydostfönster och det tog ett tag innan de kom upp men sen dess har de inte slutat växa. Och de är väldigt lättskötta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.