Full version: Skogstur med katt
Johanna O
Tänkte sprida lite härliga höstkänslor med dessa bilder. Vår Sibiriska katt Boris hängde med oss på skogspromenad. Han verkligen älskar att lufsa i skogen och klättra i träd! En riktigt glädjeljus och yrväder är han!

Mvh
Johanna och Boris Bus
CillaM
Underbar vacker katt och härliga höstbilder! Nästan som om han vet hur vacker han är smile.gif Jag är inte så involverad i det här med kattraser längre och undrar vad sibirisk katt är?
Irene_L
Åhhhhh vilka härliga höstbilder! tummenupp.gif Så fin han är Boris! yes.gif
Johanna O
Den sibiriska katten godkändes som ny ras 1997 av FIFe, de första katterna kom till Sverige år 2000. Om dess bakgrund sägs att de kom till Sibrien med 1700-talets ryska nomader, jägare och fiskare som nu började kolonisera landsdelen.
Sibiriens hårda klimat har format katterna som bla utvecklade en lång, tjock och vattenavstötande päls. De har "pantalonger" på bakbenen och långt hår mellan tårna och ordentliga tofsar i öronen. De formades även till utmärkta jägare där endast de starkaste och mest friska överlevde! De kan hoppa ordentligt högt och är ofta intresserade av och orädda för vatten. Temperamentet är härligt, katterna är mycket sociala och läraktiga och pratsamma.

För mer fakta om den sibiriska katten, kika gärna in på Sällskapet sibirisk katt eller på min websida

Mvh
Johanna
Azur
Han följer med er när ni går i skogen alltså? Två av våra katter gör så, förutsatt att man går rätt långsamt - och inte går mer än ungefär en kilometer hemifrån, för då blir den ena nervös och går hem själv. biggrin.gif
Underbart vacker katt! Hur skiljer den sig från Norsk Skogkatt?
Johanna O
Yepp, Boris med oss frivilligt. Han var ute nånstans omkring på gården, och när sambon och jag var en bit upp i skogen kom han ikappspringandes som en hund. Sen följde han oss runt hela vår stig. När vi kom hem, då var han först till verandan och ville gå med in smile.gif

Många vidhåller att dessa katter ofta i sitt uppträdande påminner och beter sig som hundar! Flera har lärt sig apportera, kommer på kommando mm.

En del tycker att det är svårt att skilja mellan den Sibiriska katten, Maine Coon och Norsk Skogkatt som alla är semilånghåriga.
En enkel skillnad i utseendet är att den Sibiriska katten ger ett runt intryck, Maine Coon ett rektangulärt intryck och den Norska Skogkatten ett triangulärt intryck framifrån.
Dessutom har Norska Skogkatter en nästintill rak profillinje. Maine Coon har en markerad övergång mellan pannan nosrygg. Den Sibiriska katten har något av ett mellanting mellan dessa två, dvs en mjuk inbuktning.

Mvh
Johanna

Myosotis
Vilken fin katt och underbart vackra bilder! bravo.gif
Wilmer
Vilka härliga bilder och så fin Boris är!
Boxer
Vad mysigt att ha sällskap på turen. wub.gif
Rosmarin
Underbara bilder!

Det är härligt med katter som vill följa med på promenad.

Jag arbetade och var inneboende i en liten by för några år sen. Ägarna hade två kattungar varav den ena ofta ville följa med mig på mina promenader. Jag gick ofta långa turer i skogen, och hon brukade vända och gå hem igen när hon tyckte att vi kom för långt hemifrån. Utom en gång då hon fortsatte att följa efter under mer än två timmars tid då hon var så trött den lilla så att jag blev tvungen att bära henne de sista kilometrarna.

Hon var så festlig. Hon rusade i förväg ett 50tal meter och gömde sig i gräset i vägrenen och sedan så hoppade hon fram just när man passerade henne, och så sprang hon i förväg igen... hela tiden. Inte undra på att hon blev trött!!!

Rosmarin
skogstroll
min kisse följde med ibland en bit ner till växthuset, larvar sig med att dingla i träden och så... fast nu är hon mest hussegris och vill bara äta och sova eller ut o jaga råtta (om hon orkar)... och då är hon max 2 år sad.gif kanske blir lite fart på henne när man skaffar hönsen...
flinga100
Oj, vilken snygging! Han ser hemskt beslutsam ut, där han travar efter er.

Det måste vara roligt med en katt som följer med er när ni är ute. Mina mesar till katter vågar knappt följa med mig ner i källaren...
renate
[attachment=26977:Olivia_m...__Large_.JPG] Olivia,Murvel och Fritz
[attachment=26978:Nu_hoppa...__Large_.JPG] Olivia och Murvel Norsk skogskatt
Aaaa en så vacker katt,när jag hade hund följde alla katter med till skogs.Men sedan hunden är borta får jag går själv,ingen katt följer med längre.
flinga100
giggle.gif De ville se om de kunde ställa till det för hunden? wink.gif Så sött!
skogstroll
"Kissekatten ska vi gå på promenad?" .... vad tror ni svaret blev från den här korven haha

[attachment=26984:sausage.JPG]
Chamomille
wub.gif Jag undrar ifall jag ska tjata lite mer på min bättre hälft om att köpa en kisse...
CITAT (Johanna O @ 28-10-2008, 20:30) *
Tänkte sprida lite härliga höstkänslor med dessa bilder. Vår Sibiriska katt Boris hängde med oss på skogspromenad. Han verkligen älskar att lufsa i skogen och klättra i träd! En riktigt glädjeljus och yrväder är han!

Mvh
Johanna och Boris Bus

CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 11:06) *
"Kissekatten ska vi gå på promenad?" .... vad tror ni svaret blev från den här korven haha

Nix giggle.gif
skogstroll
jag tror hon tänkte "yeah...right.. dumskalle" giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 11:28) *
jag tror hon tänkte "yeah...right.. dumskalle" giggle.gif

a0a.gif

Edit: Tyresös utmarker...? giggle.gif
skogstroll
ja känns som utmarkerna här... ödsligt lixom alien.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 13:22) *
ja känns som utmarkerna här... ödsligt lixom alien.gif

ninja.gif
renate
Det är en söt kiss skogstroll,korv???nä bara en aning kraftigt byggt och lite trött då vill man inte går på promenad.
flinga100
CITAT (skogstroll @ 08-11-2008, 11:06) *

"Tror du att jag är dum, eller?" giggle.gif
Ingrid Zon3
Underbar katt, Johanna! Saknar min 7,8 kilos huskatt när jag ser bilderna (jo ibland var det 8 kg men vi brukade inte tala så mycket om det!). Hans framtassar var 5 cm breda, stadig kille som värmde hela knäet på en.

En sak jag undrar över i rasstandarden är hur pälsen känns. Det står att den "känns något hård vid beröring". Betyder det sträv?
Johanna O
Ingrid!
jo pälsen ska kännas lite hård. Men det är olika, vad jag förstår kan sibbarnas pälsar ofta vara för mjuka enligt rasstandraden.. Dessutom så varierar det på katten med, pälsen på ryggen känns lite hård, medan den på resten av kroppen är mjuk, särskilt kragen och på magen. På magen är den även lite lockig, fast den enligt rasstandarden ska vara rak.
Dessutom är pälsen olika lång, vissa individer är mycket långhåriga medan vissa är kortare. Jag tycker att det är stor skillnad på sommar- och vinterpälsen, på vintern är Boris riktigt påpälsad men i somras såg han nästan ut som en korthårskatt.
Pälsen på huvudet är kort, kragen och pantalongerna på bakbenen långhårig, liksom på svansen. På rygg och mage ganska lång medan pälsen mellan kragen och ryggen är kortast.

Mvh
Johanna
skogstroll
CITAT (renate @ 08-11-2008, 16:36) *
Det är en söt kiss skogstroll,korv???nä bara en aning kraftigt byggt och lite trött då vill man inte går på promenad.

jo hon är söt och inte så fet, ganska muskulös faktiskt och håller fienderna borta från reviret fast jag måste säga att jag hellre haft en hankatt... det är som två olika djurarter nästan hankatter och honkatter... men råttor behöver man ju inte oroa sig för direkt... smile.gif i natt var det slagsmål här utanför det var nog den där randiga katten som "hälsade på"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon