Husihelvete
28-10-2008, 22:23
Frågan har säkert ställts i forumet tidigare men vi gör ett försök till/ändå. Kan ni fylla på med så många gamla fina så kallade mormorsväxter, alltså sådant som man hittar i en gammal klassisk svensk trädgård. Vi börjar med några, fyll gärna på i tråden.
Löjtnantshjärta
Syrén
Doftschersmin
Platinum
28-10-2008, 22:43
Min trädgård är anlagd 1939 å jag har äppelträd som är sen dess, sen på 60talet träffade husägaren en ny kvinna efter det fick vi nog in lite buskar...syren, forsythia, korallkornell, rosenhagtorn, rosenspirea och brudspirea och så rhododendron. Sen har vi rabarber och vinbärsbuskar som är gamla.
Alexander-VG-zon3
28-10-2008, 23:34
Trädgården här är från 1942 , och då planterades detta
Forsythia
Ginst
Spirea
Äppel
Slån
Berberis
Rosor
Vinbär
Syren
Thuja
Björk
Ek
Bok
En
Hassel
Schersmin
Mahonia
Fläder
Plommon
Päron
Murgröna
Akleja
Gullris
Blåsippor
Gullviva
Majviva
Klockor
Såpnejlikor
Ormbunkar
Sedum
Prästkrage
Veronica
Daggkåpa
Vintergröna
Julros
Praktlysing
Vallmo
Plymspirea
Violer
Månviol
Daglilja
Pioner
Spansk klockhyacint
Morgonstjärna
Krokus
Scilla
Gräslök
Red Top
29-10-2008, 08:09
Vår trädgård har funnits sen 1850-talet. Det som dominerar här av gammaldags växter är
trädgårdsnattviol
fingerborgsblomma
akleja
praktlysing
stormhatt
flox
gamla sorter av rudbeckia, enkla och dubbla
brandlilja
såpnejlika
höstaster
buxbom
borstnejlika
pärlhyacint
daggfunkia
stockros
Irene_L
29-10-2008, 09:38
Myskmalvor
Bergsklint
Silverarv
Lupiner
Rosmarin
29-10-2008, 10:02
Aster
Dahlia
Riddarsporre
Ribes
...
(en massa härlig nostalgi finns i Elsa Beskows underbara "Blomsterfesten i täppan" som jag hade hos min mormor när jag var liten...)
Fin uppräkning skulle vilka ha allt i min trädgård men jag saknar en som jag ber om hjälp med namnet på
Min mormor hade en som ser ut som dill, d.v.s. små små tunna blad på en meterhöga "pinnar" doftar ganska starkt och gått men inte som blommor. Man la den tydligen i psalmboken förr för att ha något att dofta på så man inte somnade i kyrkbänken
Någon som vet vilken växt jag menar och var jag kan få tag på den nu södermanland+östergötland
Eva 33c
30-10-2008, 13:59
Ett förslag till din sökta växt kan vara Åbrodd, Artemisia abrotanum, en malörtssläkting som inte blommar hos oss och doftar citron. Den blir lite vedartad under en säsong, och räknas som "halvbuske". Jag har hört att den använts just som du beskrev, i psalmboken.
Här en län till en liten beskrivning på
OdlaEftersom den inte blommar här är kanske frön svåra att få tag på, men jag har inte kollat. Den är lätt att föröka med sticklingar, men då måste man ju hitta någon som har den först... Jag har den inte nu längre, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Fast det är ju inte säkert att det är just denna växt du söker heller.
Kan det vara åbrodd?
Ooops, sent svar
Inger S
30-10-2008, 15:23
Jag tror också att det är Åbrodd som LasseB menar. Jag har den på flera ställen i min koloniträdgård. Delar gärna med mej av sticklingmaterial till Dej LasseB, men då fram i vår. Den är väldigt lätt att föröka. Man klipper bara av några toppar och sticker ned dem direkt i rabattjorden och den rotar sej väldigt fort. Hör av Dej!
Eivor på Väddö
30-10-2008, 21:11
Gyllenlack. Jag har frösått den för första gången i våras. Överskottet har jag haft med på växtmarknader. Då har jag fått kommentarer om att det är en gammal torparväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.