Full version: Kastrering av hund?
uno
Vad för det med sig av positiva resp. negativa effekter om jag låter kastrera min hund av ras Dansk-Svensk gårdshund 2 år.
Gåsis
Det kan man inte riktigt veta innan säger min veterinär. Vi har en tioårig kastrerad finnspets och jag ångrar inte en sekund att vi gjorde så. Lugnare, blidare, inget gnäll hela vintern på löptikar och mer hemkär. Men kissfläckar luktar fortfarande lika gott även om han inte försöker rida några tikar. Däremot sägs det att ett felaktigt beteende som hunden befäst inte nödvändigtvis går bort, tex rymning eller gnäll vid löptid. Jag är klart för att kastrera såväl hund som katt om den inte ska paras. Vill man kolla vilka beteenden som finns kvar efter kastrering kan man prova med ett par "kastreringssprutor" först. Negativt kan vara ev viktuppgång och förändringar i pälsen vad jag kan komma på nu.

/Åsa
pejori
Och här kommer motståndaren till gåsis... smiley_small_hug.gif
Gäller det bara hur hane beter sig i löptid, kan säkert en kastrering vara bra, MEN den kan också förstärka ett dåligt självförtroende, och leda till att problemet blir värre än innan!!!!
Vad är hundens problem??? äter den inte när tikar löper? pinkar den mera inne än ute när tikar löper?

Eller beter den sig bara som en "tonårig son" skulle göra???
(käftar emot och lyder när den känner för det ungefär)
En hund är inte "vuxen före + - tre år ungefär.....inom den tiden är det en unghund med samma olater som barn har...(vissa fungerar bra i tonåren och andra är pest då) en del är pest som små, andra som tonåringar. tummenupp.gif

Tänk efter vad du vill ha ut av din hund innan du kastrerar, och välj en kemisk kastrering, först.... innan du fattar ett defenitivt beslut....Då ser du lite vad som händer om du "snöper" honom. smiley_small_hug.gif
herkules
det kastreras för lite! allt som inte ska gå i avel kan kastreras, hundvärlden skulle bli så mycket lättare om det gjordes. hundar kan umgås, inga oplanerade valpkullar, lugnare hundar, inget stissande i löptider mm.
jag ser bara fördelar med en kastrering, eventuella nackdelar är i stort sett bara viktuppgång (som kan stävjas) och annorlunda päls.
oftast hinner man inte se hur en hund blir på en kemisk kastrering utan man behöver ta sprutan fler gånger, det stjäl tid anser jag.
pejori
CITAT (herkules @ 29-10-2008, 00:22) *
det kastreras för lite! allt som inte ska gå i avel kan kastreras, hundvärlden skulle bli så mycket lättare om det gjordes. hundar kan umgås, inga oplanerade valpkullar, lugnare hundar, inget stissande i löptider mm.
jag ser bara fördelar med en kastrering, eventuella nackdelar är i stort sett bara viktuppgång (som kan stävjas) och annorlunda päls.
oftast hinner man inte se hur en hund blir på en kemisk kastrering utan man behöver ta sprutan fler gånger, det stjäl tid anser jag.

Vilken tur att inte alla tycker samma... tummenupp.gif

Jag har märkt att vissa hundar inte klarar att bli ett "det"...Har upplevt flera hundar, som inte klarat kastreringen på ett bra sätt...(oftast lågrankade hundar) där det "dåliga beteendet " blivit värre, och hunden avlivats istället....Kan hända det hänt ändå, men kastreringen gjorde saken värre....(beroende på vad hundens problem är)....Är det en helt normal hund med rätt beteende, så varför kastrera den? thumbdown.gif

Tror att om flertalet hundar kastreras, skulle det nog fungera, men som det är i nuläget föredrar jag en mindre drastisk metod för att kolla om det fungerar, innan man gör det permanent.

vet att samma resonemang gällt katter tidigare, men där förespråkar jag kastrering på grund av att dom inte är flockdjur, som hundar är.
Azur
Kastreringen sänker hundens aggression och gör den lugnare. Vad gäller extremt nervösa hundar skall man nog inte räkna med att kastrering hjälper - ett trasigt psyke är inte lättfixat på en vuxen hund.

Håller helt med herkules om att det borde kastreras mycket mer än som görs.
Ingrid Zon3
Har hört något om att kastrering av hanhundar också skulle minska risken för prostataproblem, men det gäller väl när hunden blivit äldre.

Vad är anledningen till att du funderar på att kastrera din hund, uno?
herkules
CITAT (pejori @ 29-10-2008, 00:32) *
/..../
Tror att om flertalet hundar kastreras, skulle det nog fungera, men som det är i nuläget föredrar jag en mindre drastisk metod för att kolla om det fungerar, innan man gör det permanent.
/..../

ja, om fler hundar kastrerades så skulle det bli annorlunda, framför allt i storstäderna. jag tycker mig märka en trend där fler kastrerar sina hundar vilket jag tycker är bra.
mina gamla hanhundar är det inte (jag har inte tyckt det varit någon idé då de redan befäst en massa dumheter) men nästa hund ryker kulorna på så fort det är möjligt. skulle jag till äventyrs köpa en tik så tänker jag kastrera den med. hade jag kunnat vad jag kan idag så hade många slagsmål och andra incidenter kunnat undvikas med kastrering.
uno
CITAT (Ingrid Zon3 @ 29-10-2008, 06:34) *
Har hört något om att kastrering av hanhundar också skulle minska risken för prostataproblem, men det gäller väl när hunden blivit äldre.

Vad är anledningen till att du funderar på att kastrera din hund, uno?

Egentligen funderar jag inte på att kastrera min hund utan var ute efter kunskap om för och nackdelar.

Jag har två problem med hunden som nog inte avhjälps med kastrering. Hunden drar i kopplet de gånger som han är kopplad på våra promenader.

Hunden vaktar, med skall, på alla sidor av vår inhägnade trädgård.
Hans revir tycks även sträcka sig till trottoaren på andra sidan gatan, även grannens tomt ingår i reviret.

Kanske kan detta vaktande/skällande avtaga vid kastrering?
pejori
CITAT (uno @ 30-10-2008, 13:32) *
Egentligen funderar jag inte på att kastrera min hund utan var ute efter kunskap om för och nackdelar.

Jag har två problem med hunden som nog inte avhjälps med kastrering. Hunden drar i kopplet de gånger som han är kopplad på våra promenader.

Hunden vaktar, med skall, på alla sidor av vår inhägnade trädgård.
Hans revir tycks även sträcka sig till trottoaren på andra sidan gatan, även grannens tomt ingår i reviret.

Kanske kan detta vaktande/skällande avtaga vid kastrering?

Den problematiken lär inte bli bättre med kastrering.
Tror snarare att det är ett "handhavandefel"....
Uppfostra, träna uppfostra, träna...Ofra någon/några dagar till träning.
Visa vad som är rätt och vad som är fel...korigera fel och ös beröm när han gör rätt.
Tyvärr märker jag ofta att hundförare korrigerar med strypkoppel, när hunden gör fel, men glömmer att berömma när den gör rätt.
Att komma ihåg att gå och "muttra duktigt när hunden går fot" och klappa den är lätt att glömma.
Men varje gång han gör rätt, om det så bara är två sekunder, så beröm.
Går en person förbi och han inte skäller, beröm...skäller han.... tyst!!! och ta in honom.
Han kopplar att han inte får vara ute om han "gapar"

Dragande hund brukar jag vända och gå åt andra hållet, så fort den drar.
Komendera fot och tvärvänd, drar den...komendera fot och tvärvänd, beröm när den "fotar"
Stanna är också bra, en hund lär sig fort, att den inte kommer någon vart om den drar.
Fortsätt med sitt och ordet fot så fort ni går iväg.

Som sagt träning, träning, det gör nytta och man får en glad hund på köpet.

Lycka till.
uno
CITAT (pejori @ 30-10-2008, 17:06) *
Den problematiken lär inte bli bättre med kastrering.
Tror snarare att det är ett "handhavandefel"....
Uppfostra, träna uppfostra, träna...Ofra någon/några dagar till träning.
Visa vad som är rätt och vad som är fel...korigera fel och ös beröm när han gör rätt.
Tyvärr märker jag ofta att hundförare korrigerar med strypkoppel, när hunden gör fel, men glömmer att berömma när den gör rätt.
Att komma ihåg att gå och "muttra duktigt när hunden går fot" och klappa den är lätt att glömma.
Men varje gång han gör rätt, om det så bara är två sekunder, så beröm.
Går en person förbi och han inte skäller, beröm...skäller han.... tyst!!! och ta in honom.
Han kopplar att han inte får vara ute om han "gapar"

Dragande hund brukar jag vända och gå åt andra hållet, så fort den drar.
Komendera fot och tvärvänd, drar den...komendera fot och tvärvänd, beröm när den "fotar"
Stanna är också bra, en hund lär sig fort, att den inte kommer någon vart om den drar.
Fortsätt med sitt och ordet fot så fort ni går iväg.

Som sagt träning, träning, det gör nytta och man får en glad hund på köpet.

Lycka till.

Tack. Det Du nämner att göra när han drar det viste jag. Vad göra åt hans skällande när han springer lös i trädgården??
pejori
CITAT (uno @ 30-10-2008, 20:38) *
Tack. Det Du nämner att göra när han drar det viste jag. Vad göra åt hans skällande när han springer lös i trädgården??

säg tyst och ta in honom direkt...vänta en stund och släpp ut honom igen.
var vaksam på, om han verkligen vaktar, eller om han bara är glad och leker.
Att avleda uppmärksamheten om det är ett objekt han skäller på, hjälper också...Hans fokus skall vara på dej, inte den som går på utsidan.
En hund är en hund så helt tyst kan den aldrig bli, men med tyst och mycket motion och träning, minimerar man ofta okynnesskällandet.
blomkronan
Min Shaggy en blandras mellan Dvärgschnauzer och Shih Tzu, var hel stressad under löptiderna han mådde inte bra, var vi ute kunde man inte få kontakt med honom han hade hela tiden nosen i backen och leta efter tjejer. Rymde hela tiden till tikarna, spelade ingen roll hur högt eller lågt staket jag byggde han tog sig ut... Inomhus satt han och ylade som en varg vid dörren dygnet runt... Det vart för jobbigt både för oss och för shaggy. Jag provade först med kemisk kastrering för jag hade hört som ni tidigare sagt i tråden att man skulle få se hur det skulle bli... ja, lite lugnare blev han, men inte som den riktiga kastreringen gjorde. Nu är han en harmonisk och underbar hund. Han lyssnar mycket bättre nu när vi är ute. Jag är mycket glad över att vi gjorde det. Han var 1½ år gamal när vi gjorde det och nu är han 3 år. Vakta tomten gjorde han inte innan men det gör han nu...
Det är ju inte hjärnan... man tar bort, det är lusten till tjejer.

pejori
CITAT (blomkronan @ 30-10-2008, 21:09) *
Min Shaggy en blandras mellan Dvärgschnauzer och Shih Tzu, var hel stressad under löptiderna han mådde inte bra, var vi ute kunde man inte få kontakt med honom han hade hela tiden nosen i backen och leta efter tjejer. Rymde hela tiden till tikarna, spelade ingen roll hur högt eller lågt staket jag byggde han tog sig ut... Inomhus satt han och ylade som en varg vid dörren dygnet runt... Det vart för jobbigt både för oss och för shaggy. Jag provade först med kemisk kastrering för jag hade hört som ni tidigare sagt i tråden att man skulle få se hur det skulle bli... ja, lite lugnare blev han, men inte som den riktiga kastreringen gjorde. Nu är han en harmonisk och underbar hund. Han lyssnar mycket bättre nu när vi är ute. Jag är mycket glad över att vi gjorde det. Han var 1½ år gamal när vi gjorde det och nu är han 3 år. Vakta tomten gjorde han inte innan men det gör han nu...
Det är ju inte hjärnan... man tar bort, det är lusten till tjejer.

I det läget, hade även jag rekomenderat kastrering.
En hund med stark könsdrift, blir betydligt mera harmonisk och lugn vid kastrering.
MEN en "understimulerad" eller "ouppfostrad" hund, blir inte per automatik "vältränad och lydig"vid kastrering.
Just nu jobbar jag med min nya omplaceringshund, som skällde hysteriskt när han kom.
(Där på landet, var det ingen som korrigerade honom)
Det tog tre dagar för honom att fatta att skälla får man göra i skogen när man leker, inte på tomten när grannen går förbi.
I mitt fall, tog jag bort fokus på skällandet, genom att leka med favvoleksaken innan han började,(man får vara lite förutseende ibland) och berömde honom, när han glömde av att stormskälla på allt och alla.
nu är han helt tyst både ute och inne.

Att jag därefter blivit mer eller mindre omyndigförklarad av mina grannar, när jag visslat lekt indian och kastat gosedjur, det bjuder jag på, när dom nu undrar hur jag gjort och deras fortfarande beter sig som "rabiessmittade bestar" emellanåt.
Myosotis
Vet inte om det här är för mycket OT, men du verkar så kunnig, pejori... En stor blandrastik som jag passar ibland skäller i bilen så öronen trillar av en. Hon är annars mycket trevlig och ganska väluppfostrad och hon älskar att åka bil, även att bara sitta i bilen. Men hon har en del Border Collie i sig och är rastlös och vill valla, så hon skäller som en galning på alla hundar, cyklister etc. hon ser från bilen. Vad gör man åt det?
pejori
CITAT (Myosotis @ 30-10-2008, 21:28) *
Vet inte om det här är för mycket OT, men du verkar så kunnig, pejori... En stor blandrastik som jag passar ibland skäller i bilen så öronen trillar av en. Hon är annars mycket trevlig och ganska väluppfostrad och hon älskar att åka bil, även att bara sitta i bilen. Men hon har en del Border Collie i sig och är rastlös och vill valla, så hon skäller som en galning på alla hundar, cyklister etc. hon ser från bilen. Vad gör man åt det?

Tror inte någon tar illa upp för att det blir lite OT:
Det finns tre orsaker:
1 hon har överskottsenergi.
2 hon har vall i sig och "flocken rymmer" så den måste hon kalla tillbaka.
3 hon vaktar helt enkelt sina ägor mot inkräktare.

1...ut i skogen och låt henne bli av med lite energi...beroende på vad den andra rasen är i henne...men kasta stora pinnar (stockar mera) och låta henne släpa runt på dom...Lär henne spåra....träna hjärnan....Om hon släpper dej med blicken eller går utom synhåll, så göm dej för henne....

2-3...där är tystträning som gäller...ser du någon som du vet hon skäller på, använd rösten och avled hennes uppmärksamhet medan du kör förbi (eller dom)...Kör lite ryckigt om det går ...(gasa,bromsa,gasa) så hon blir lite ur balans belöna när hon är tyst...annars tyst!!! och inget beröm.

kan skriva spaltmeter om sånt här...men skall bespara er det giggle.gif giggle.gif
Men det är ju så roligt!!! Att jobba med hundar dunno.gif
Myosotis
Tack för svar! Jag tycker det är jätteintressant, det gör inget om det blir spaltmeter...
Det är ju en svår situation att försöka träna en hund som man bara passar en helg någon gång om året eller så. Jag tror där är bl.a. Vorsteh i henne också, man hon är knappt intresserad av jakt, går inte långt ifrån en heller. Kontakten däremot är det dåligt med, hon söker aldrig själv ögonkontakt t.ex. när man stannar och hon är kopplad, bara väntar på att kopplet ska fortsätta gå. Piper när hon blir otålig. Överskottsenergi har hon säkert fast hon börjar bli gammal, både matte och husse jobbar jättemycket så hon är ensam hemma mycket.
När jag säger tyst känns det som att hon tycker hon har fått medhåll, så det har jag slutat med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon