Full version: Okänt olvon
Thé
Jag fick en planta i våras som var märkt med schersmin. Den kom från Plantagen och det syntes tydligt att det inte var en schersmin. Den ser ut som ett olvon på bladen.

Vad kan det vara för sort? Eftersom det var felmärkt och kom från en större kedja tänker jag mig att det måste vara den vanligaste sorten. Är det i så fall ett doftolvon som blir kanske 1,5 meter högt?

Plantan har stått i kruka hela sommaren eftersom jag inte visste var jag skulle plantera den, men nu är det väl dags att välja plats. Den har inte precis växt till sig och nu har den röd-orange höstfärg.

Jag lägger in en bild:
[attachment=26573:Olvon.jpg]
Malus
Tycker att det ser ut som oxbär, Cotoneaster.

Knopparna kommer parvis på olvon så det är inget olvon.

Vanligaste oxbäret är nog häckoxbär, men det finns också många andra sorter, de flesta med fina höstfärger.
Thé
Oj, ett oxbär? De har jag inte ens läst något om tidigare, men nu när jag kollar verkar de passa bäst i häckar. Verkar inte vara vanliga som solitärbuskar. Hmm, vet inte vad jag ska göra med detta enda exemplar...

Tack för svaret, mycket spännande det här smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon