Full version: hortensia
vanjalarsa
hej

Jag köpte för kanske ett par månader sedan en vanlig krukväxt hortensia.
Planterade om den och ställde den i ett ljust fönster utan undervärme.
Varit noga med vattningen . NU har det blivit bruna kanter på många blad.
Kan någon säga varför??

Tacksam för svar

mvh vanjalarsa
ingrids
Kanske börjar inomhusluften i stort bli för torr för den, fast den inte har undervärme? Olika varianter av luftfuktare kan vara nåt att prova, allt från en skål som bara dunstar av till såna där elektriska som gör "dimma" kan göra skillnad. Duscha funkar också, men jag har slutat själv med det eftersom parketten tar stryk hur jag än gör.
Alexander-VG-zon3
Hortensia är ingen krukväxt . och vill som dom där ute vintervila nu svalt och fuktigt och mörkt .

det du kan göra för att hålla den fin är att ge den ljust,fuktigt och en temp på ca +15c +20c . och sedan efter blomningen placera den svalt eller kasta den om du hade tänkt ha den som slit och släng blomma . dock sparar du den kan du planterar ut den till våren om du bor i södra sverige .
vanjalarsa
Tack snälla ni för svaren !
Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
rissen
Flåt om jag kapar tråden och ställer en annan fråga angående hortensia.

Fick en sådan idag och på skötselanvisningarna stod det att den inte skall vattnas med kalkhaltigt vatten.

Kalkrikt vatten är just vad jag har. Om jag kokar vattnet blir det bättre då??? Inte väl??

Rissen

Bassam
Tack för frågan

Det är bättre att flyttar dem ute nu och tar dem till inne när kommer frost.
Lycka till- H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon