Kajsa
Nu när vi stänger trädgården och kylan kommer så smått kan man fundera lite över de rosor man varit särskilt nöjd med, vore kul om vi delar med oss av våra gobitar. Skriv, visa foto på dom rosor ni gillade särskilt mycket i sommar.

Gjorde ett litet album av mina Rosfavoriter 08
Alexander-VG-zon3
vintern var dålig och sommaren var inte bra , jag har ju int5e varit hemma och skött dom . så detta år har nästan alla rosor sett hemska ut

först frös en del ner sedan blev det torrt .

men dom som varit vackrast i år är
golden showers
gallica rosorna
vresrosorna
The fairy

dessa här har växt bra och blomamt bra

sedan resten av mina rosor har inte varit vackra massa bladlöss,växt dåligt m.m . men hoppas jag kan fixa det bättre till nästa år .

AnnammA
[attachment=26574:Corn2.JPG]Härliga rosor; Kajsa! "Wild Edric" har jag väl gått och spanat lite på, men ännu ej kommit till skott...
Rosen "Cornelia" har haft en underbar blomning denna sommar(och höst -för där är fortfarande en liten blommande klase kvar på rosbusken.)Så jag börjar med en kavalkad "Corneliabilder"...
AnnammA
...andra rosor jag vill nämna - i bildföljd -är: "St Nicholas", "Wrams Gunnarstorp"(="Climbing American Beauty"), "Alchymist", "Walferdange", "Mme Isaac Pereire", "Commendant Beaurepaire" och inte minst "Ghislaine de Féligonde". (Säkerligen finns det fler...)
Alexander-VG-zon3
Underbara rosor ni har Kajsa och AnnammA

en ros som jag har på bild som jag tycker har blommat jätte bra är denna och som jag är verkligen förtjust i
[attachment=26589:24633972...7a77cc45.jpg]
[attachment=26590:24642303...0bb47958.jpg]
AnnammA
CITAT (flaxss @ 29-10-2008, 14:55) *
Underbara rosor ni har Kajsa och AnnammA

en ros som jag har på bild som jag tycker har blommat jätte bra är denna och som jag är verkligen förtjust i
[attachment=26589:24633972...7a77cc45.jpg]
[attachment=26590:24642303...0bb47958.jpg]

Tjusig! yes.gif Men vad är det för en ros, flaxss?
skogstroll
jag blev nog gladast över NÄCKrosorna smile.gif annars är en rosa som sprutar små söta rosa blommor ända in i vintern väldigt fin, kommer inte ihåg vad den heter smile.gif

[attachment=26597:rosa_ros..._n_mamma.JPG]
[attachment=26600:pb020009...94790240.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 29-10-2008, 15:02) *
Tjusig! yes.gif Men vad är det för en ros, flaxss?

tack tack , tror vi kom fram till att det var en Mandarin ( frågade på odla innan ) .
Kajsa
Härligt rose.gif
Rosen Cornelia var ljuvlig, men bilden på Wrams Gunnarstorp tittade jag lite extra på, så grann Anna, satte en i sommar som växte fort men jag fick inga blommor, det är en zon 4 ros så den hoppas jag mycket på.
flaxss, dom där härliga färgerna på din ros är just mina stora favorit färger i sommar

Kordes Rose Aloha, ny klätterros som jag ska snurra in i vinterväv, planterad lite väl kallt här och jag står inte ut med att jag inte får blommor nästa år igen. Osäker om hur mycket kyla den tål, förra vintern var så snäll.

Alchymist, ska jag också snurra in i vinterväv, den är klen, tog tre år att få blommor på
Blommar på gammal ved.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 29-10-2008, 18:36) *
Kordes Rose Aloha, ny klätterros som jag ska snurra in i vinterväv,

den ska jag lägga på minnet . berätta gärna hur den klara vintern . för tillfället bor vi ju nästan i samma zon ( zon 3 på gränsen till 4 även om dom senaste vintrana varit mer zon 2 ).
octachoron
CITAT (Kajsa @ 29-10-2008, 18:36) *
Kordes Rose Aloha, ny klätterros som jag ska snurra in i vinterväv, planterad lite väl kallt här och jag står inte ut med att jag inte får blommor nästa år igen. Osäker om hur mycket kyla den tål, förra vintern var så snäll.

Jag har satt två Aloha (Kordes) i år. Jag bor i zon 4 så jag hoppas verkligen att de överlever vintern så att jag kan njuta av deras underbara doft nästa år! Och låt oss inte glömma synen av de vackra blommorna:-)
Ezereht
Alchymist är så vackra, dom ser nästan ut som fluffig grädde biggrin.gif Men jag tror inte jag vill pröva med något som blommar på fjolårsved. Får njuta av era bilder istället.

Vad är Cornelia för zon?

Brr vad kallt det är nu, minusgrader och is på bilrutan när man ska iväg på morronen. Jag har köpt grönt flanelltyg till en morronrock.
pleximaster
Satte 15 st barrortade Leonardo Davinci på långfredagen i år som häck. Började blomma i juni och har hållit mer eller mindre sedan dess. Igår (29 oktober) så var de helt magnifika med en 30-40 tal blommor per planta (Dom är fortfarande ganska små) Lövverket helt grönt och friskt, (Har glansiga blad). Blommorna håller länge, de är lite väl rosa i början men blir underbara när de mognar som gammeldags rosor, ingen doft att tala om tyvärr men annars en fantastisk ros som skänker färg och stämmning till trädgården.

mvh plexi
Kajsa
pleximaster, det är en pärla till ros ! Lägger in bilder så man får se skönheten, som en häck skriver du det låter helt gudomligt. Vid min nya damm i vår satte jag fem av denna ros, den kan bli kraftig ca 1.20 hög.

Leonardo da Vinci, mycket fylld blomma

Har läst att rosen blivit vald till den vackraste rosen i Botaniska i Göteborg.

Ezereht, du kan ha Maigold om du vill ha en vacker gul/orange ros i din zon, blir stor. Cornelia är en zon 3 ros enligt LÅG, myskros. Ja nu blev det kallt, vi har haft frost två nätter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon