Hej
Jag har fått frön av gyllenlack eller lackviol (vet inte vad som är rättast att säga) och undrar om någon har erfarenhet av hur dessa frön skall hanteras.
Skall de ha kyla för att gro eller skall jag så dem till våren. Försås eller direktsås ????
Håller tummen att någon vet och kan.
Rissen
Irene_L
29-10-2008, 18:23
Jag har också fått frön av lackviol och detta har jag läst om dom:
Såmetod: Förkultiveras i mars-april eller sås utomhus under sommaren.
Grotemp: 18 grader.
Blommar året efter sådd.
Två-årig
Läge: Sol, lätt jord
Skötsel: vintertäckning
Tack IreneL för svaret. Då provar vi med lite försådd i mars.
Rissen
Kajsa i Arvika
29-10-2008, 19:07
Sådde mina inne, inget konstigt alls, grodde snällt.. fick aldrig se dem blomma dock, klarade inte vintern hos mej, zon 3-5 här..
Irene_L
29-10-2008, 19:20
Åhh vad synd Kajsa! Då får vi se hur det går med mina. Det kanske går åt att vintertäcka dom första vintern för att få dom att överleva.
hs04290
18-02-2014, 23:06
Hej!
Fick fröer med en engelsk trädgårdstidning. I England blommar dessa tidigt, gärna samplanterade med lökväxter. På Impecta läser jag att de är tvååriga och helst ska förvaras frostfritt över vintern.....
Verkar jobbigt. Jag ska så några nu, donera hälften till syrran i England och försöka med kallbänk i Gävle med resten...
Återkommer med rapport!
Helena
strandskatan
19-02-2014, 09:37
Gyllenlack är underbara blommor med ljuvlig doft, jag älskar dem! Köpte en fröpåse för sådär tio år sedan, sådde ute i krukor i maj. De frösår sig bra själva, åtminstone i min sandjord. Vi har mycket barfrost här på sydkusten, och det har hänt att alla utom en dött (fast jag täcker dem aldrig). I år ser det bra ut hittills. Vill man ta in dem i vas får man klippa ovanför det förvedade, annars vissnar de direkt!
Men hur är det blommar de först andra året? För jag har hittat olika uppgifter på nätet.
strandskatan
19-02-2014, 15:38
Ja, de blommar i maj andra året om man sår dem i maj år 1. Möjligen blommar de första året om man sår dem tidigt inne?
strandskatan
19-02-2014, 15:48
...fast då gissar jag att de blommar senare och kanske inte hinner få mogna frön.
Okej tack! Då får jag hålla tummara för att mina överlever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.